kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸

محی الدین یاسین، از سوی پادشاه مالزی برای نخست‌وزیری معرفی شد

کاخ پادشاهی مالزی اعلام کرده پادشاه مالزی حکم انتصاب «محی‌الدین یاسین» را به عنوان نخست‌وزیر بعدی این کشور صادر کرده است.


  سرویس خارجی-

پادشاهی مالزی روز شنبه پس از دیدار با رهبران سیاسی، «محیی‌الدین یاسین» را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد و مراسم سوگند او قرار است امروز برگزار می‌شود. این خبر را رسانه‌ها در حالی منتشر کرده‌اند که به گزارش «رویترز»، «ماهاتیر محمد» نیز در همین روز گفته، موافق است تا نامزد پست نخست‌وزیری از ائتلاف حاکم سابق شود که بعد از استعفای او از سمت نخست‌وزیری متلاشی شده بود.
«ماهاتیر محمد» بعد از دیدار با رهبران ائتلاف «پاکاتان‌هاراپان» گفت: «اکنون اطمینان یافتم که تعداد آرای کافی برای کسب اکثریت در پارلمان را در اختیار دارم...بنابراین آمادگی دارم تا به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری قدم جلو بگذارم.»
در شرایطی که مالزی منتظر پایان هرج و مرج سیاسی ناشی از استعفای ناگهانی «محمد» و در بحبوحه یک کشمکش قدرت بود و پادشاه مالزی پنجشنبه گذشته این نخست ‌وزیر مستعفی را فراخوانده و تصمیم گرفته بود تا از پارلمان بخواهد تا مشخص کند که چه فردی از حمایت کافی برخوردار است تا نخست‌وزیر آتی شود، این وضع پیش آمده، این پرسش را مطرح می‌کند که ناهماهنگی بین پادشاه و نخست‌وزیر محبوب مالزی بحران سیاسی را در این کشور آرام و در حال پیشرفت، جدی‌تر خواهد کرد؟
مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است، اما سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا، پایتخت اداری، واقع است. در دهه ۱۹۷۰، مالزی به تقلید از رویه قدرت‌های اقتصادی اصلی آسیا، از وابستگی به استخراج معادن و کشاورزی به اقتصاد صنعتی تغییر برنامه داد.