kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸

علی عبدالله صالح پدافند موشکی یمن را به دستور آمریکا منهدم کرده بود

رسانه‌های یمن فیلمی مستند را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد رئیس‌جمهور معدوم این کشور، بنا به درخواست آمریکایی‌ها بخشی از توان پدافند موشکی یمن را منهدم کرده است!

«علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور برکنار شده یمن که در سال 2017 کشته شد در دوران 3 دهه‌ای ریاست جمهوری خود یمن را از یک کشور مستقل به یک کشور صد در صد وابسته تبدیل و خیانت‌های زیادی علیه مردم یمن انجام داد. شبکه «المسیره» یمن به تازگی یکی از این خیانت‌ها را افشا کرد. شبکه المسیره پنجشنبه گذشته براساس وعده‌ای که داده بود، فیلمی را منتشر کرد که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور معدوم این کشور بنا به درخواست وزارت خارجه آمریکا در یک خیانت آشکار موشک‌های ضد هواپیمای یمن را منهدم می‌کند. در این فیلم، کارشناسان نظامی آمریکا بر انهدام شمار زیادی از موشک‌های دوش‌پرتاب روسی (۱۲۶۳ موشک) در منطقه مأرب نظارت می‌کنند.
روز پنجشنبه منبعی امنیتی در یمن به خبرگزاری «سبأ» ماجرای نقش آمریکایی‌ها در تخریب و انهدام پدافند یمن را فاش کرد و گفت که در زمان علی عبدالله صالح هیئتی از آمریکا به همراه وابسته نظامی سفارت واشنگتن در صنعا به دیدار مقامات وزارت دفاع وقت یمن می‌روند و به آنها فشار می‌آوردند تا زمینه را برای انهدام و نابودی موشک‌های یمن مهیا کنند که با مخالفت آنها مواجه می‌شوند. به گزارش فارس، به گفته این منبع، «عمار محمد عبدالله صالح»، برادرزاده «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور وقت یمن با‌اشاره عمویش، مسئولیت اقناع مقامات وزارت دفاع یمن را از طریق دستگاه امنیت ملی یمن برعهده می‌گیرد تا در مقابل نابودی پدافند موشکی یمن، امتیازاتی به دست آورند. بر اساس این گزارش، هیئت آمریکایی در گفت‌وگوهای خود با مقامات یمن وانمود کرده بودند که بیم آن می‌رود که گروهک القاعده بتواند این موشک‌ها را به دست بیاورد و از آنها برای حمله به فرودگاه‌های غیرنظامی استفاده کند.
این هیئت آمریکایی از سال ۲۰۰۴ اقدام به جمع‌آوری موشک‌های یمن کرده و از کار‌انداختن آنها را شروع کردند. به گفته منبع یمنی، نتیجه مذاکرات و همکاری علی عبدالله صالح و برادرزاده‌اش با هیئت مذکور این بود که شرکت آمریکایی «رنکو» که در زمینه خنثی‌‌سازی مواد منفجره متخصص است، با وزارت خارجه آمریکا به توافق می‌رسد که موشک‌های یمن را در دو نوبت منهدم کند.
بار اول، مجموعاً ۱۱۶۱ موشک (۱۰۷۸ موشک سام ۷ استرلا، ۶۲ موشک سام ۱۴، و ۲۰ موشک سام ۱۶) در تاریخ ۲۸/۲/۲۰۰۵ در منطقه الجدعان استان مأرب منفجر شدند. علاوه‌بر این تعداد موشک، ۱۳ لانچر (قابل حمل بر دوش) و ۵۲ لانچر بزرگ منهدم شد. بر اساس این گزارش، دومین عملیات انهدام موشک‌های یمن در ۲۷/۷/۲۰۰۹ در پایگاه نظامی «وادی حلحلان» استان مأرب رخ داد که طی آن، ۱۰۲ موشک که اغلب آنها از نوع سام ۷ استرلا، سام ۱۴ و دو موشک هم از نوع سام ۱۶ به همراه ۹۱ لانچر منهدم شد. منبع مذکور تأکید کرد: «این واقعیت‌ها تنها بخشی از نقش آمریکا در نابودی تجهیزات یمن است و در بخش‌های دیگر از جمله نابودی ارتش و تضعیف آن نیز دخالت‌هایی داشته است».