kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۹
گزارش خبری تحلیلی کیهان

غزه خونین‌تر از دیروز موشک مقاومت تل‌آویو را تعطیل کرد

در پی شلیک موشک‌‌های مقاومت به سرزمین اشغالی، اکثر این شهرها خالی از سکنه شده‌اند به ویژه تل‌آویو به شهر ارواح تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تجاوز مکرر رژیم صهیونیستی به غزه در شرایطی وارد ششمین روز خود شده است که موشک‌های مقاومت فلسطین اکثر شهرهای سرزمین اشغالی را هدف قرار داده و ساکنان این شهرها شبانه‌روز در پناهگاه‌ها به سر می‌برند. در همین رابطه روزنامه معاریو نوشت، تل‌آویو به شهر ارواح تبدیل شده و خیابان‌ها خالی از سکنه هستند و همه از ترس موشک‌های مقاومت به پناهگاه رفته‌اند.
از سوی دیگر با شدت یافتن حملات رژیم صهیونیستی به غزه، تعداد شهدای فلسطینی از آغاز عملیات وحشیانه این رژیم به 122 شهید و 950 مجروح رسیده است که بیشتر شهدا و مجروحان، زنان، کودکان و افراد سالخورده هستند.
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته حملات وحشیانه خود علیه غزه را تشدید کردند که در نتیجه آمار شهدا به 122 تن رسید.
در جریان این حملات بیش از 950 تن نیز زخمی شدند که حال برخی از آنان بسیار وخیم گزارش شده است.
سخنگوی وزارت بهداشت غزه تصریح کرد بیش از 60 درصد شهدا زن و کودک بوده و 10 درصد نیز مردان سالخورده هستند.
اشرف قدرت درباره کمبود دارو و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های غزه هشدار داد و خواستار مداخله فوری جامعه بین‌الملل برای امدادرسانی به بیمارستان‌های این منطقه شد.
حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه در حالی صورت گرفت که همزمان ناوهای رژیم صهیونیستی نیز پایگاه‌هایی در نزدیکی ساحل خان‌یونس را هدف قرار دادند.
جنگنده‌های اسرائيلی علاوه بر خانه غیرنظامیان منازل اعضای گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس و گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی و پایگاه‌های امنیتی و اداری در مناطق مختلف در نوار غزه را هدف قرار دادند.
منابع اسرائیلی با بیان اینکه ظرف چند روز اخیر بیش از 2000 تن مواد منفجره بر سر مردم غزه ریخته شده اعلام کردند بیش از 1000 نقطه در غزه هدف قرار گرفته است.
اعضای مقاومت فلسطین نیز از زمان آغاز درگیری‌ها از شش روز پیش تاکنون بیش از 548 موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک کردند و سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نیز نتوانسته است تعداد زیادی از موشک‌ها را رهگیری کند. در همین رابطه روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی ضمن پرداختن به حملات موشکی مقاومت به اماکن حساس در سرزمین‌های اشغالی مانند فرودگاه‌ها از حجم بالای خسارت‌ها به این رژیم خبر داد.
به نوشته این روزنامه اسرائيلی تنها در حمله موشکی مقاومت به چند شهر در ساعات پایانی جمعه شب 15 اسرائیلی مجروح شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است.
منابع صهیونیستی همچنین اعلام کردند ظرف روزهای اخیر ده‌ها ساکن اراضی اشغالی مجروح شده و تعدادی نیز کشته شده‌اند، این در حالی است که اخبار مربوط به جنگ و به ویژه خسارات و تلفات ناشی از موشک‌های مقاومت به شدت سانسور می‌شود.
منابع فلسطینی نیز اظهار داشتند مقاومت فلسطین در حمله به تل‌آویو از موشک‌های دوربرد «فجر5» استفاده کرده‌اند.
روزنامه معاریو نیز در گزارشی به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت، حماس تاکنون فقط از یک سوم قابلیت موشکی خود استفاده کرده است و برآوردها حاکی از آن است که حماس از یک زرادخانه موشکی قدرتمند برخوردار است.
بر اساس این گزارش، حماس بیش از 200 موشک دوربرد از نوع «ام 320» که برد آن به حدود 150 کیلومتر می‌رسد دارد و علاوه بر این از صدها موشک ام-75 با برد 80 کیلومتر برخوردار است.
از سوی دیگر، نیروهای وابسته به گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین جمعه شب با نظامیان اشغالگر صهیونیستی در شرق منطقه الشجاعیه واقع در مرکز باریکه غزه درگیر شدند و ضرباتی به آنها وارد کردند.
گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس نیز یک جیپ نظامی ارتش اسرائیل را در شرق شهر غزه منفجر کردند.
سخنگوی حماس در واکنش به تهدیدهای مقامات رژيم صهیونیستی مبنی بر حمله زمینی به نوار غزه اعلام کرد، جنگ زمینی تنها موجب ایجاد گورستان برای سربازان رژیم اشغالگر خواهد شد.
در همین رابطه آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائيل با ابراز رضایت از عملیات نظامی موسوم به صخره سخت علیه غزه بر ضرورت به کارگیری تلاش همه جانبه برای براندازی دولت حماس در غزه تاکید کرد.
بنیامین نتانیاهو نیز طی اظهاراتی خواستار حمله گسترده علیه غزه از طریق زمین، هوا و دریا شده است.
این در حالی است که به رغم تلاش مقامات فلسطینی برای تهیه یک پیش‌نویس در زمینه برقراری آتش‌بس در غزه منابع غربی اعلام کردند که قطعنامه آتش‌بس در غزه توسط شورای امنیت آماده شده اما تا زمان موافقت آمریکا صدور این قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی به تعویق افتاده است.
سایر رویدادها
* کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد حمله اسرائيل به غزه و کشتار شهروندان را نقض قوانین حقوق‌بشر خواند.
* حماس از هک کردن ده‌ها سایت مربوط به مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی خبر داد.
* بنا بر اعلام سازمان ملل 77 درصد از قربانیان حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه غیرنظامی هستند.
* ده‌ها فلسطینی در کرانه باختری با نظامیان صهیونیست درگیر شدند که به زخمی شدن تعداد زیادی از فلسطینی‌ها منجر شد.