kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۹۵
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۵
دومین جلسه محاکمه «گروه عظام» برگزار شد

فرار مالیاتی ۴۱۸ میلیاردی «عباس ایروانی» با بدهی 15 هزار میلیاردی

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «عباس ایروانی» و سایر متهمان پرونده «گروه عظام» در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.




به گزارش میزان، در این جلسه نماینده دادستان ادامه کیفرخواست متهمان را قرائت کرد.
شاه محمدی با اشاره به ارائه تسهیلات غیرقانونی بانک مسکن به متهم ایروانی اظهار داشت: کمیسیون بانک مسکن چگونه ۲۰ میلیون دلار و ۳۰ میلیون درهم را تصویب کرده است و مسئولین بانک نه تنها دستورالعمل‌های بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند بلکه به درخواست شرکت مبنی بر اعطای تسهیلات ریالی نیز پاسخ مثبت داده‌اند.
وی افزود: گزارش کارشناسی زیان انباشته شرکت را افشا نکرده است، همچنین کارشناس اعلام نکرده که ریسک مالی شرکت در چه وضعیتی قرار دارد و مورد دقت کمیسیون بانک نیز قرار نگرفته است. مسئولان بانک مسکن بدون ارائه فرم تایید شده و بدون شرط بازرسی، مصوبه را صادر و اقدام نموده‌اند.
به گفته نماینده دادستان، شرکت «پویا خودرو شرق» در سال ۸۹ با زیان انباشته بیش از ۵۸ میلیارد ریال مواجه بوده است و از طرفی این شرکت بدهی بانکی نیز داشته است، اما جای سوال است که چگونه مسئولان شعبه این شرکت را به عنوان ضامن پذیرفته‌اند؟
شاه‌محمدی گفت: مسئولان شرکت با عدم ارائه پروانه سبز گمرکی، عدم ارائه تضامین و وثایق قابل قبول و با تبانی با شرکت‌های طرف قرارداد در دوبی به قصد خروج ارز از کشور را داشتند و اکنون نیز قادر به وصول مطالبات نمی‌باشند.
وی با اشاره به روابط خانودگی متهم ایروانی با مسئولان وقت بانک مسکن افزود: خانواده متهم ایروانی در تبانی با قدرت‌اله شریفی، مدیر عامل وقت بانک مسکن، تسهیلات ارزی برای ورود قطعات خودرو به منطقه سلفچگان دریافت نموده‌اند و از شرکتی واقع در دوبی خرید‌ها صورت گرفته است که این شرکت ایرانی بوده و ۳۴ درصد سهام آن برای پسر عباس ایروانی است لذا ذینفع واحد بودن خریدار و فروشنده محرز است.
نماینده دادستان در ادامه، تسهیلات ارزی شرکت‌های گروه عظام را قرائت نمود و گفت: در اغلب تسهیلات دریافتی اعتبارسنجی شرکت‌ها و صورت‌های مالی اخذ نشده است و صوری بودن فاکتور‌های موجود در پرونده‌های تسهیلاتی امری محتمل به نظر می‌رسد.
شاه محمدی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات از سال ۹۰ تا ۹۵ به شرکت «رویای آبی کیش» مبالغی بابت گشایش اعتبارات اسنادی پرداخت نموده است، مدیران شرکت‌هایی که به بانک توسعه صادرات معرفی شده‌اند از اقوام سببی و نسبی و کارکنان عباس ایروانی هستند لذا ذینفع واحد بودن خریدار و فروشنده و تبانی برای خروج ارز از کشور محرز به نظر می‌رسد و صوری بودن فاکتور‌ها امری محتمل است.
پس از پایان قرائت کیفرخواست، قاضی صلواتی با درخواست وکیل مدافع متهم ایروانی مبنی بر اعلام ختم جلسه به دلیل وضعیت جسمی نامساعد موکلش، موافقت کرد و زمان جلسه بعدی را یک‌شنبه آینده اعلام کرد.
همچنین قاضی صلواتی تاکید کرد: بدهی متهم عباس ایروانی ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی تهران فرار مالیاتی وی را بیش از ۴۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده است که جای تاسف دارد.