kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳

دموکرات‌های آمریکا هشدار دادند؛ قادر نیستیم جلوی شیوع کرونا را بگیریم

دموکرات‌های آمریکا با انتقاد شدید از عملکرد دولت ترامپ در مقابل ویروس کرونا اعلام کرده‌اند قادر به جلوگیری از شیوع این ویروس نیستند.


سرویس خارجی-

این روزها حجم بسیاری از خبرهای مهم در رسانه‌های بین‌المللی به موضوع شیوع ویروس کرونا برمی‌گردد. تحقیقاتی هم که در ماه جاری میلادی در برخی کشورهای آسیایی انجام شده نشان می‌دهد حجم عظیمی از گزارش‌های جدید درباره شیوع این ویروس «جعلی» هستند. بر اساس گزارش «مرکز مبارزه با اخبار جعلی» وزارت اقتصاد تایلند بیش از ۷۵ درصد از اخبار حول «ویروس کرونا» در شبکه‌های اجتماعی، کاملا غلط و غیرقابل اعتماد هستند. این ویروس علاوه‌بر حمله به روح و روان مردم، مقامات برخی کشورها را هم به جان هم‌انداخته و در سطح سیاستمداران، عده‌ای را نیز به فکر سوءاستفاده‌انداخته است.
در آمریکا کرونا دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را حسابی به جان هم‌انداخته است. «میت رامنی»، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه گفته که کشورش آمادگی مناسب برای مقابله با شیوع ویروس کرونا ندارد. رامنی که عضو کمیته بهداشت، آموزش و کار مجلس سنای آمریکاست گفته دولت آمریکا اقدامات کافی را برای آماده شدن جهت مقابله با شیوع این بیماری انجام نداده است.  وی از ترامپ بابت «کوچک‌نمایی» نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا انتقاد کرد و گفت دولت اقدامات کافی را برای آماده شدن جهت مقابله با شیوع این ویروس انجام نداده است: «من از اینکه ما چه‌اندازه برای همه‌گیری این بیماری هم از لحاظ تجهیزات ایمنی و هم از لحاظ دستگاه‌های پزشکی برای کمک به مبتلایان آمادگی داریم، مأیوس هستم.»
 ترامپ گفته بود اوضاع این بیماری در آمریکا «تحت کنترل» است و این بیماری، مسئله‌ای است که به زودی رفع خواهد شد.شمار دیگری از نمایندگان کنگره آمریکا هم از آماده نبودن دولت ترامپ برای مقابله با شیوع سریع این ویروس ابراز نگرانی کرده‌اند.
ترامپ بی‌کفایت
«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا نیز درخواست بودجه از کنگره را «نشان دهنده بی‌کفایتی بسیار ترامپ» خوانده است.شومر، درباره اینکه دولت ترامپ هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا ندارد هشدار داده و افزود آنها حتی یک طرح فوری هم برای این کار ندارند. شومر گفت: «در اینجا در آمریکا دولت ترامپ کاملا دچار بی‌نظمی و سردرگمی است. دولت هیچ برنامه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا ندارد. آنها نه تنها هیچ برنامه‌ای ندارند بلکه یک طرح فوری هم برای این کار ندارند. حتی حالا پس از آنکه ویروس به یک بحران جهانی بدل شده است. بخش وخیم ماجرا این است که دولت ترامپ به طور روز افزون از خود بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی قابل توجهی در رابطه با موضوع ویروس کرونا نشان داده است.»
وضعیت اضطراری در سانفرانسیسکو
شهردار «سانفرانسیسکو» نیز به دلیل نگرانی از احتمال گسترش کرونا در این شهر اعلام وضعیت اضطراری کرده است. شاخص‌های بورس وال استریت نیز برای دومین روز پیاپی و در پی انتشار اخباری درباره شیوع کرونا در آمریکا سیر نزولی داشت. مقام‌های «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری» آمریکا هم هشدار دادند ویروس کرونا در این کشور شیوع پیدا خواهد کرد و بیمارستان‌ها، مدارس و کسب‌وکارها باید خود را برای این شرایط آماده کنند. آنها همچنین هشدار داده‌اند کیت‌های کاربردی تست کرونا تنها برای ایالت‌هایی به‌اندازه انگشتان یک دست موجود است و کیت‌های توزیع شده به مقام‌های ایالتی معیوب بوده‌اند. مقام‌های وزارت بهداشت آمریکا همچنین گفته‌اند شیوع کرونا ممکن است اختلال جدی در زندگی شهروندان این کشور ایجاد کند..«نانسی مسونیر» از مقامات مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت شیوع کرونا در این کشور اجتناب ناپذیر است.وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «در نهایت ما انتظار داریم که شاهد شیوع این ویروس در آمریکا باشیم و سؤال درباره شیوع یا عدم شیوع آن نیست بلکه سؤال درباره زمان شیوع آن و تعداد افرادی است که در این کشور به آن مبتلا می‌‌شوند.».وزیر بهداشت آمریکا نیز ابراز نگرانی کرد که ذخیره ماسک موجود در این کشور برای مقابله با شیوع این ویروس کافی نباشد.
کره جنوبی
یک هفته بعد از گزارش اولین ابتلا به کرونا در کره جنوبی، تعداد مبتلایان به این ویروس در این کشور به بیش از ۱۱۰۰ نفر افزایش پیدا کرد! بر اساس آمار اعلامی رسمی کره جنوبی، تاکنون ۱۲ نفر بر اثر ابتلا به کروناویروس جدید جان خود را از دست داده‌اند. به نوشته یونهاپ، مسئولان درمانی کره جنوبی انتظار دارند تعداد مبتلایان به این بیماری طی روزهای آینده نیز جهشی تصاعدی داشته باشد زیرا احتمال شیوع این ویروس در جمع ۲۱۰ هزار نفری پیروان یک کلیسای مسیحی در این کشور بسیار بالاست.
ارتش آمریکا نیز بامداد دیروز اعلام کرده یک نظامی آمریکایی حاضر در کره جنوبی به کرونا مبتلا شده است.از سوی دیگر خبرنگار شبکه تلویزیونی «کان» در صفحه توئیتر خود نوشت که آزمایش ابتلای منشی معاون شهردار «دئگو» به کرونا مثبت اعلام شده و این در حالی است که او روز سه شنبه در جلسه‌ای با حضور «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی شرکت داشت.
کرونا به فرانسه برگشت!
در حالی که «الیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه روز دوشنبه اعلام کرده بود که آخرین شهروند فرانسوی مبتلا به ویروس کرونا بهبود یافت و از بیمارستان خارج شده است. اما خبرگزاری فرانس 24 دیروز از موارد جدید آلوده شدند به ویروس کرونا در آلمان، اتریش و حتی فرانسه خبر داد. خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد اولین مورد فوتی از فرانسوی‌ها بر اثر ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است. «جروم سالومون» یکی از مقام‌های ارشد وزارت بهداشت فرانسه به رسانه‌ها خبر داد، زن ۶۰ ساله فرانسوی مبتلا به ویروس کرونا سه شنبه شب در بیمارستان «پیتی سالپتریه ره» پاریس جان خود را از دست داد. بنا بر گفته مقام‌های فرانسوی، تاکنون ۱۷ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.وزیر بهداشت فرانسه دیروز مسئله بستن مرز‌های این کشور با ایتالیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را نیز رد کرد. اولیویه وران گفت: «ما ابتکار عملی داریم که در واقع یک اساسنامه برای عملکرد روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده است که متکی بر اصولی مانند همکاری و کمک متقابل است. طبق تصمیم ما بستن مرز‌ها قرار نیست اتفاق بیفتد، زیرا چنین اقدامی بی‌اثر است. ما همچنین تصمیم گرفتیم نباید رویداد‌های بزرگ را لغو کنیم و باید رویداد‌ها را یک به یک بررسی کنیم. ما هماهنگ هستیم و با هم همکاری می‌کنیم و اطلاعات بهداشتی، علمی و پزشکی را که در اختیار داریم تبادل خواهیم کرد».
وزیر بهداشت فرانسه همچنین درباره احتمال شیوع دوباره این بیماری در این کشور هشدار داد و از مردم خواست به شهر میلان و شهر‌های شمالی ایتالیا سفر نکنند.ایتالیا در حال حاضر با 12 کشته و 374 مورد ابتلا، بیشترین شمار تلفات و افراد مبتلا به ویروس کرونا را در میان کشور‌های اروپایی دارد و مقامات این کشور اقدام به قرنطینه 12 شهر کرده‌اند.