kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
نشریه «آمریکن کانسروتیو»:

جنگ‌هایی که آمریکا به بهانه‌های مختلف شروع کرد و شکست خورد

نشریه آمریکن کانسروتیو طی گزارشی مبسوط نوشته آمریکا تاکنون جنگ‌های زیادی را به بهانه‌های مختلف آغاز کرده ‌اما تقریبا در هیچ یک از آنها به هدفش نرسیده است.




در حالی که رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده است که ارتش آمریکا در همه جنگ‌های تاریخ این کشور پیروز شده نشریه «آمریکن کانسروتیو» در مطلبی نوشته آمریکا در جنگ‌هایی که به بهانه‌های مختلف شروع کرده شکست خورده است.
در بخشی از گزارش این نشریه آمریکایی به حملات 11سپتامبر و وعده‌های توخالی که دولت وقت آمریکا درباره منطقه غرب آسیا داده بود‌اشاره و آمده است: «بعد از حملات 11 سپتامبر، واشنگتن جنگ‌هایی را آغاز کرد با این امید که با این کار می‌تواند خاورمیانه را به سرعت و به طور مؤثر تغییر دهد. کارزار تغییر جرج دبلیو بوش نه تنها هدفش مقابله با تهدید کشور‌های خودسر، تروریست‌ها و سلاح‌های کشتار جمعی بود، بلکه می‌خواست مفهوم تروریسم را شکست دهد، عامل بازدارندگی عمومی را احیا کند و شرارت خلیج (فارس) را با موجی از سرمایه‌داری دموکراتیک اصلاح نماید. قدرت قاطع و ایده‌آل‌گرایی، الهام‌بخش دکترین بوش و پیروزی نهایی آن بود.این خوش خیالی‌ها هزینه‌ها و مقاومت را دست‌کم گرفته بود...در افغانستان، ثابت شد شکست طالبان غیرممکن است. رؤیای دموکراسی تحت تأثیر فساد، موقعیت جغرافیایی، خرابکاران بین‌المللی و دشمن مصمم، از بین رفت. در عراق، هزینه‌ها بالا رفت و...» در بخشی از این گزارش نیز با‌اشاره به ترور شهید سلیمانی آمده: «حالا دیگر ما می‌دانیم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور ترور ژنرال قاسم سلیمانی را صادر کرده است. ترور سلیمانی یک اقدام پیشگیرانه نبود و ارتباطی با هشدار تهدید قریب‌الوقوع از جانب ایران یا گروه‌های نیابتی‌اش نداشت. مقامات واشنگتن دیگر این ادعا را کنار گذاشته‌اند و به منطق احیای بازدارندگی از طریق نیروی نظامی روی آورده‌اند. برخلاف توضیحاتی که بر فرآیند ناقص یا شخصیت ناکارآمد ترامپ تمرکز داشت، ما می‌دانیم که این مسئله تنها دلیل دستور ترور سلیمانی نبود....این عبارت‌ها بیانگر این است که جنگ افروزی‌های منظم بدون رسیدن به پیروزی به امری پذیرفته شده در آمریکا تبدیل شده است.»