kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰

دلیل اردوغان برای‌اشغال ادلب؛ مجبورم!

رئیس‌جمهور ترکیه حضور نیروهای ارتش کشورش در استان «ادلب» را این گونه توجیه کرد که «ما محکوم به ماندن در ادلب هستیم»!

«رجب طیب اردوغان» با‌اشاره به حمایت حداکثری روسیه از دولت سوریه در موضوع ادلب گفت: واقعیت این است که... ما مجبور به این مبارزه(علیه دولت سوریه) نیستیم، بلکه محکوم به آنیم!
رئیس‌جمهور ترکیه افزود: روسیه منکر حمایت از ارتش سوریه است. اما فعالیتمان در ادلب به دلیل سرنوشت ماست. ما محکوم به ماندن در ادلب هستیم.
وی بدون‌اشاره به حضور غیرقانونی ارتش ترکیه در بخش‌های شمالی سوریه، از سفر هیئت روسیه به ترکیه برای انجام مذاکرات در روز هفت اسفند خبر داد و افزود: مذاکرات با پوتین(رئیس‌جمهور روسیه)، در بالاترین سطح برای تعیین نقشه راه جریان دارد.
مخالفت مسکو با نشست چهارجانبه
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، دیروز از مخالفت مسکو با برگزاری نشست چهارجانبه بر سر موضوع ادلب خبر
داد.
به گزارش فارس، پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت که روسیه در حال حاضر فعالیتی برای مشارکت در نشست چهارجانبه با آلمان، فرانسه و ترکیه درخصوص موضوع ادلب و سوریه ندارد.
اردوغان قبلا با پیشنهاد برگزاری نشست چهارجانبه با موضوع ادلب، گفته بود که اگر عملیات ارتش سوریه و حمایت روسیه از نیروهای سوری در ادلب متوقف نشود، با پوتین دیدار و در این باره گفت وگو می‌کند.
با این حال رئیس‌جمهور ترکیه گفته بود که مسکو نظر مثبتی درباره نشست چهارجانبه ندارد.
آزادسازی ۱۶ منطقه ادلب
نیروهای ارتش سوریه در پیشروی‌های گسترده و برق‌آسای خود، طی 36 ساعت توانسته‌اند 16 منطقه جدید را در ادلب آزاد کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن قرار دارد، از حملات جنگنده‌های سوری به فرودگاه «تفتناز» در ادلب که نظامیان ترکیه در آن حضور دارند، خبر داد و اعلام کرد که از تلفات احتمالی این حمله، خبری در دست نیست.
همچنین، جنگنده‌های روسی و سوری مواضع تروریست‌ها را در شهر ادلب و اطراف آن و نیز شهر «سرمین» و دو شهرک «النیرب» و «قمیناس» هدف قرار‌دادند.
واحد توپخانه ارتش سوریه هم مواضع تروریست‌ها را در «جبل الزاویه» و شهر ادلب و اطراف آن، زیر آتش سنگین قرار‌داد.
توطئه جدید آمریکا
 روزنامه سعودی الشرق الاوسط» فاش کرد که آمریکا اقداماتی را در نظر گرفته است و می‌خواهد آنها را علیه دمشق اجرایی کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آمریکا پس از سال‌ها حمایت از تروریست‌ها در سوریه، اواخر آذر سال جاری قانونی موسوم به «قانون سزار» را تصویب کرد تا پس از قطع امید از ‌اشغال خاک سوریه، این بار مانع از باز‌سازی این کشور شود.
روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» به بررسی این طرح و سایر اقدامات آمریکا پرداخت و نوشت، راهبرد جدید آمریکا علیه سوریه، شامل مجموعه‌ای از اقدامات نظامی، سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی است، تا (به زعم خود) دولت سوریه را به مدت چند سال، منزوی کند.
به گزارش این روزنامه، این قانون، اواسط جولای (اواخر تیر) اجرایی خواهد شد و بر اساس آن، هر طرف، نهاد یا کشوری که در باز‌سازی سوریه سهیم باشد، شامل تحریم‌های آمریکا خواهد شد.