kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶

شکست مذاکرات روسیه و ترکیه بر سر ادلب ارتش سوریه قلع و قمع تروریست‌ها را از سر گرفت

پس از شکست مذاکرات ترکیه و روسیه بر سر توقف پیشروی‌ها در استان «ادلب»، نیروهای ارتش سوریه و متحدان پیشروی در این استان را از سر گرفتند و پنج منطقه دیگر را آزاد کردند.

مسکو استدلال‌های آنکارا در‌باره توقف عملیات علیه تروریست‌ها در استان ادلب را نپذیرفت و رسما اعلام کرد که از عملیات سوریه در این استان حمایت می‌کند. با توقف و نتیجه ندادن مذاکرات طرفین، عملیات سنگین ارتش سوریه و متحدان این کشور در استان ادلب نیز از سر گرفته شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دولت مسکو دست ارتش سوریه را برای آغاز عملیات وسیع در محور «جبل الزاویه» (جنوب ادلب) باز گذاشت؛ منطقه‌ای که تکیه‌گاه اصلی بزرگراه «ام-4» است. این بزرگراه شهر حلب را به استان «لاذقیه» در سواحل مدیترانه متصل می‌کند.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، روز یک‌شنبه به خبرنگاران گفت‌، ترکیه به مفاد توافق «سوچی» پایبند نیست و از تروریست‌‌ها در ادلب حمایت تسلیحاتی می‌کند.
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، خواسته بود که مانع ادامه عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب شود. اردوغان حتی تهدید کرده بود که اگر پیشروی ارتش سوریه متوقف نشود، ترکیه به حملات نظامی متوسل خواهد شد. در مقابل، روسیه نیز از ترکیه خواست به تعهدات خود در چارچوب توافق سوچی عمل کند. این توافق از آنکارا می‌خواهد تروریست‌ها را از معارضان جدا کرده و آنها را از منطقه امن دور
کند.
اعتراض روسیه به ترکیه پس از آن صورت می‌گیرد که تروریست‌ها با موشک‌های دوش پرتاب، دو فروند بالگرد نظامی ارتش سوریه را ساقط کرده‌اند، موشک‌هایی که به طور مشخص ترکیه به آنها داده بود.
آزادسازی 5 منطقه در ادلب
عملیات ارتش سوریه و متحدان این کشور در جنوب استان ادلب، پس از وقفه‌ای چند روزه، روز یک‌شنبه و در پی شکست مذاکرات مسکو و آنکارا، از سر گرفته شد. طی این مدت، نظامیان سوری موفق شدند، پنج روستا و منطقه را در جنوب استان ادلب، از تروریست‌ها پس بگیرند.
 بنا بر این گزارش، تا کنون در مجموع، 109 روستا، شهر، شهرک و منطقه در استان ادلب از لوث تروریست‌ها پاک‌سازی شده است.
خبرها همچنین حاکی است، جنگنده‌های سوری و روسی نظامیان ارتش ترکیه را در استان ادلب بمباران کردند. در ارتباط با تلفات و یا زخمی‌های احتمالی ترکیه در این حمله‌، گزارشی نرسید.
تقویت ارتش سوریه در رقه
مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» خبر داد که ارتش این کشور 120 کامیون حامل تجهیزات نظامی، از جمله ده‌ها ‌تانک، را به استان «رقه» فرستاد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیده‌بان افزود، ترکیه نیز شمار زیادی از سربازان خود را وارد منطقه «شرکراک» در شمال رقه کرده است.
نقل و انتقال نیروهای سوری به رقه، احتمالا با هماهنگی شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» صورت گرفته است. کردهای سوری، ترکیه را متجاوز می‌دانند و نسبت به حمایت آمریکا از خود نیز دلسرد شده‌اند.