kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۳۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷

استعفای ماهاتیر محمد به دلیل اختلافات درون حزبی

ماهاتیر محمد 94 ساله دیروز رسما از پست نخست‌وزیری مالزی به دلیل اختلافات درون حزبی استعفا کرده و پادشاه این کشور نیز استعفای وی را پذیرفت.

رویترز دیروز با انتشار خبر استعفای «ماهاتیر محمد» نوشت: این استعفا برای رسیدن به یک ائتلاف جدید برای اداره کشور صورت گرفته است. ماهاتیر محمد بعد از آن تصمیم به استعفا گرفت که گزارش شد جدال سیاسی در داخل ائتلاف میان حزب وی و حزب «انور ابراهیم» که قرار بود در آینده نزدیک نخست‌وزیر جدید مالزی شود بالا گرفته است. برخی رسانه‌ها نیز گزارش داده‌اند که حامیان ماهاتیر محمد در داخل این ائتلاف برای کنار گذاشتن حزب انور ابراهیم از ائتلاف حاکم تلاش کرده‌اند. این در حالی است که انور ابراهیم قبل از انتخابات ۲۰۱۸ با ماهاتیر محمد بر سر جانشینی وی در نخست‌وزیری توافق کرده بود. در پی اعلام تسلیم استعفای ماهاتیر محمد به سلطان عبدالله سلطان احمدشاه، پادشاه مالزی، حزب وی نیز ائتلاف حاکم موسوم به ائتلاف «پاکاتان‌هاراپان» را ترک کرد.
حزب انور ابراهیم حامیان ماهاتیر محمد را به سازماندهی یک «کودتای خودی‌ها» متهم کرده است. انور ابراهیم یک‌شنبه شب حامیان ماهاتیر محمد و عده‌ای از اعضای حزب خودش را متهم به «خیانت» کرد. انور ابراهیم دوشنبه یک نشست شتابزده با ماهاتیر محمد هم تشکیل داد و بعد از این نشست گفت، هنوز شانس برقراری یک صلح موقت در داخل ائتلاف حاکم وجود دارد. او به حامیانش گفت که نشستش با ماهاتیر محمد «بسیار خوب» بوده و تحت تاثیر «نگرش» و موضعش در مخالفت با کسانی که به دنبال غصب قدرت بدون یک دستور کار هستند قرار گرفته است. ماهاتیر محمد البته،  پیش از این اعلام کرده بود از سمت خود کناره‌گیری می‌کند اما در عین حال تاکید کرده بود که این اتفاق تا قبل از اجلاس همکاری اقتصادی اقیانوس آرام در ماه نوامبر 2020 (آبان 99) نخواهد بود. به نوشته «رویترز»، دبیرکل کابینه مالزی با اعلام پذیرفته شدن استعفای ماهاتیر از سوی پادشاه این کشور، گفته پادشاه اما از او خواست که تا زمان انتصاب نخست‌وزیر جدید و تشکیل کابینه، در این سمت باقی بماند. ماهاتیر محمد سال ۲۰۱۹ درحالیکه 93 ساله بود به‌عنوان مسن‌ترین رهبر جهان مجددا نخست‌وزیر مالزی شد. او در حالی که چند سال پیش از دنیای سیاست کناره‌گیری کرده بود، در پی رسوایی فساد نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق مالزی به مخالفان پیوست و در انتخابات نامزد شد و توانست ائتلاف حاکم «باریسان ناسیونال» را که برای بیش از ۶۰ سال در قدرت بود، شکست دهد.