kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

کشته شدن ۱۶ نظامی ترکیه در نا آرامی‌های لیبی

۱۶ نیرو‌ی نظامی ارتش ترکیه به دست شبه نظامیان تحت فرمان «خلیفه حفتر»، در نبرد‌های پایتخت لیبی کشته شدند.



منابع وابسته به شبه نظامیان تحت فرمان ژنرال حفتر، که خود را«ارتش ملی لیبی» می‌خوانند، اعلام کردند که ۱۶ نظامی ارتش ترکیه و بیش از ۱۰۰ شبه نظامی تحت فرمان آنها، در نبرد‌های طرابلس کشته شدند. نظامیان ترکیه به در خواست«فائز السراج» نخست‌وزیر «دولت وفاق ملی» لیبی، وارد این کشور شده‌اند و هم اکنون سرگرم نبرد با نیروهای حفتر هستند و به نظامیان ارتش وابسته دولت وفاق ملی نیز آموزش می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، «خالد المحجوب» یکی از فرماندهان ارتش ملی لیبی، اعلام کرد: ما به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، تعداد بیشتری از این کشته‌ها را وعده می‌دهیم. شنبه گذشته اردوغان اعلام کرده بود که ترکیه با نیروهای حفتر در لیبی مبارزه خواهد کرد.
خلیفه حفتر اخیرا ادعا کرده بود که دولت وفاق ملی از آتش بس فعلی برای اعزام مزدوران به لیبی استفاده کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دی ماه گذشته یک کنفرانس بین‌المللی درباره لیبی در پایتخت آلمان برگزار شده، که روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا، ترکیه و مصر از جمله شرکت‌کنندگان در آن بوده‌اند. در این کنفرانس، نمایندگان حفتر و السراج درباره برقراری آتش بس و اینکه هیچ طرف سومی در نبردهای لیبی شرکت نکند، توافق کرده بودند.
پس از برکناری و قتل «معمر قذافی» رئیس‌جمهور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور درگیر یک جنگ داخلی خونین شده است و این جنگ همچنان ادامه دارد.
در حال حاضر لیبی شاهد جنگ میان نظامیان تحت کنترل حفتر و السراج است. این جنگ فروردین گذشته و از زمانی آغاز شد که خلیفه حفتر آغاز نبردی سرنوشت ساز برای تصرف طرابلس را اعلام کرده بود.
لازم به ذکر است که ترکیه برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی در برابر خلیفه حفتر به این کشور نیرو اعزام کرده است. از سوی دیگر، عربستان و امارات از خلیفه حفتر حمایت می‌کنند.
۱۵۰ بار نقض آتش‌بس
«غسان سلامه» نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی اعلام کرد، بیش از ۱۵۰ مرتبه آتش‌بس در لیبی نقض شده است. او گفت: موضوع تحریم واردات سلاح به لیبی همچنان نادیده گرفته می‌شود و بیش از ۲۰ میلیون قطعه سلاح وارد این کشور شده است.
به گزارش ایسنا، نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی در مصاحبه با سایت المیادین افزود، تقریبا با همه شخصیت‌های دعوت شده به مذاکرات لیبی، که قرار است ۲۶ فوریه(7 اسفند) در ژنو برگزار شود، تماس گرفته است.
سلامه با بیان اینکه قطعنامه ۲۵۱۰ شورای امنیت پایه قانونی تلاش‌ها براساس روندهای سه‌گانه نظامی، اقتصادی و سیاسی هیئت سازمان ملل در لیبی است و این قطعنامه بر ضرورت آتش‌بس تأکید دارد، ابراز امیدواری کرد این قطعنامه اجرایی شود.
وی ادامه داد، سازمان ملل در کنفرانس برلین تلاش کرد، یک اجماع بین‌المللی در مورد لیبی ایجاد کند و سازمان ملل هرگز قیمومیت بین‌المللی را برای لیبی نخواهد پذیرفت، حتی اگر خود مردم لیبی موافق آن باشند.
سلامه در پایان گفت، جنگ داخلی در لیبی بیش از ۴۰۰ هزار نفر آواره بر جا گذاشته و ویرانی‌های گسترده‌ای را به بار آورده است.