kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۸۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱

توافق خطرناک طالبان و آمریکا / دولت افغانستان چگونه دور خورد؟

سخنگوی طالبان اعلام کرد، دولت کابل بخشی از مذاکرات طالبان و آمریکا نیست. این در حالی است که مقامات افغانستان تا کنون نسبت به مذاکرات مذکور، ابراز خوشبینی می‌کرده‌اند.



«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، با‌اشاره به توافقی‌ که به زودی قرار است میان این گروه و آمریکا امضاء شود، تاکید کرد که در این توافقنامه هیچ‌اشاره‌ای به مذاکرات با دولت افغانستان نشده است. شاهین که با روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» مصاحبه می‌کرد، افزود: در این توافقنامه تنها به مذاکرات میان آمریکا و طالبان و احزاب دیگر در افغانستان،‌اشاره شده است.
سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر ادامه داد: برای اطمینان یافتن از اجرای توافق صلح، ساز و کاری ایجاد شده است و هفت کشور دنیا هنگام امضای توافق، به عنوان شاهد حضور خواهند داشت.
به گزارش فارس، شاهین همچنین گفت، توافق صلح میان طالبان و آمریکا، 29 فوریه(10 اسفند) امضا می‌شود و طبق این توافق، تمام نیروهای خارجی از افغانستان خارج می‌شوند و هیچ کس مجاز به استفاده از خاک افغانستان در برابر دیگران نیست.
در همین حال، «مایک پمپئو»وزیر خارجه آمریکا‌، هم زمان امضای توافق را 29 فوریه اعلام کرد.
پس از برگزاری 9 دوره مذاکرات میان آمریکا و طالبان، دیروز مقامات این گروه از پایان گفت‌وگوها خبر دادند.
دور زده شدن دولت کابل
مقامات دولت افغانستان طی روزهای گذشته ضمن استقبال از به نتیجه رسیدن مذاکرات آمریکا و طالبان، ابراز امیدواری می‌کرده‌اند که توافق میان طرفین‌، باعث خاتمه یافتن جنگ 18 ساله در افغانستان شود. اما، اکنون و در حالی که به زمان امضای توافق نزدیک می‌شویم، مشخص شده است که آمریکا و طالبان، دولت کابل را دور زده‌اند. معنای این اقدام هدفمند طرفین مذاکره، این است که با امضای توافق، نه تنها جنگ در افغانستان پایان نمی‌یابد، بلکه ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد، زیرا حتی افراد غیر کارشناس هم از اکنون می‌توانند پیش‌بینی کنند که به محض خروج آخرین نظامی آمریکایی از افغانستان، حملات طالبان برای‌اشغال کابل نیز آغاز خواهد شد.
به اعتقاد برخی کارشناسان، آمریکا دقیقا می‌داند که در افغانستان چه دارد می‌کند و هدفش نیز زمینه‌سازی برای ایجاد چالش جدید در مرز‌های شرقی ایران است.
خبر دیگر از افغانستان اینکه، در عملیات جدا گانه ارتش این کشور، ۱۲ داعشی در ولایت «کاپیسا» و هفت تن دیگر نیز در ولایت «کنر »کشته شدند.
داعش فعالیت‌های تروریستی خود را سال ۱۳۹۴ از شهرستان «اچین» ولایت شرقی« ننگرهار» در مرز پاکستان آغاز کرده و طی سال‌های ۹۵ و ۹۶‌، حملات تروریستی پر تلفاتی را در شهرهای مهم افغانستان ترتیب داده است.