kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۷۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

توافق 7 ماده‌ای برای آتش‌بس در الحدیده بین انصارالله و دولت مستعفی یمن

نیروهای مشترک یمن وابسته به دولت مستعفی منصور‌هادی می‌گویند به توافقی 7 ماده‌ای با انصارالله برای فعال‌‌‌سازی مکانیزم نظارت بر آتش‌بس در استان «الحدیده» در غرب یمن دست یافته‌اند.

بعد از شکست‌های پی‌در‌پی ائتلاف سعودی در مقابل نیروهای یمنی حالا نیروهای وابسته به دولت مستعفی منصور‌هادی مدعی شده‌اند به توافقی برای آتش‌بس با انصارالله در استان الحدیده دست پیدا کرده‌اند. بر اساس گزارش مرکز رسانه‌ای این نیروها، «دانییلا کروسلاک» معاون رئیس‌هیئت سازمان ملل برای حمایت از اجرای توافق آتش‌بس در الحدیده از نقطه اول ارتباطی در منطقه «الخامری» در شرق الحدیده بازدید و با افسران نیروهای مشترک و سران صنعاء دیدار کرده تا درباره سازوکار آتش‌بس میان طرفین صحبت کند.
بر اساس ادعای نیروهای وابسته به منصور‌هادی در این دیدار بر روی 7 نکته توافق شده است؛ اول: توقف تمام انواع اقدامات نظامی در شهر «حیس»، دوم: توقف تعرض‌ها به نقاط نظارتی و ابقای نقاط در مکان‌های تماس. سوم: هر حمله توپخانه‌ای یا موشکی از دو طرف نقض آتش‌بس و شاخصی برای تشدید تنش نظامی از سوی طرف متعرض به حساب می‌آید. چهارم: در صورت نفود یا تجمعات مشکوک در هر طرف، برخورد با آن ممنوع است مگر پس از آنکه به افسران مربوطه در اتاق عملیات سه‌گانه در کشتی سازمان ملل اطلاع داده شده و زمان برای رسیدن پیام به طرف‌های مختلف ظرف حداکثر پانزده دقیقه در نظر گرفته شده باشد.در صورت عدم همکاری با هدف بدون هیچ عذری برخورد خواهد شد. پنجم: پرواز در انواع مختلف آن ممنوع است و حملات هوایی باید متوقف شود. ششم: تعهد به آتش‌بس در تمامی جبهه‌ها و شهرهای الحدیده. هفتم: دعوت از تیم سازمان ملل برای استقرار ناظران ضمن نقاط نظارتی پنجگانه برای ارتباط افسران با دو
طرف. گفتنی است در سال 2018 نیز استکهلم میزبان مذاکراتی بین دو هیئت انصارالله و دولت مستعفی «عبدربه منصور‌هادی» بود که به توافق آتش‌بس در شهرها و بنادر اصلی الحدیده منتهی شد. ائتلاف سعودی با وجود این توافق هر روز اقدام به نقض آتش‌بس کرد و این وضع هنوز ادامه دارد.
اتمام حجت قبایل با آل‌سعود
از سوی دیگر خبر می‌رسد قبایل شرقی‌ترین استان یمن که از مداخلات سعودی به تنگ آمده‌اند در بیانیه‌ای اعلام کردند، «حضور ‌اشغالگران سعودی و شبه نظامیان آن در استان المهره نقض کامل عرف و قانون بین‌الملل، قطعنامه‌های شورای امنیت و منشور اتحادیه عرب است.» تسلط نیروهای سعودی بر استان «المهره» واقع در دورترین نقطه شرقی یمن و مداخلات در این استان منجر به خشم قبایل آن شده است. بر اساس گزارش روزنامه «القدس العربی»، هفته جاری قبایل المهره علیه این مداخلات خیزش کردند و درگیری‌های مسلحانه‌ای میان طرفین در گذرگاه مرزی «شحن»- میان یمن و عمان» رخ داد. این درگیری‌ها پس از آن رخ داد که نیروهای مسلح قبایل کنترل این گذرگاه را به دست گرفتند و مانع از ورود مسئولان سعودی به آن شدند. در ادامه این گزارش آمده، قبایل المهره به فرماندهی رهبر قبیله‌ای «علی سالم الحزیری» علیه مداخلات سعودی به پا خواستند و ائتلاف سعودی برای بازپس‌گیری این گذرگاه از بالگرد آپاچی استفاده کرد اما کاری از پیش نبرد. نیروهای قبایل المهره که در گذرگاه شحن تحصن کرده‌اند در بیانیه‌ خود اعلام کردند: «اشغالگران سعودی می‌خواهند این گذرگاه را مانند بقیه گذرگاه‌ها به پادگان نظامی تبدیل کنند تا پس از آن زشت‌ترین انواع ظلم و سرکوب و محدود کردن آزادی را علیه غیرنظامیان یمنی مرتکب شوند.»