kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۶۹۸
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

۲ رئیس‌جمهور کره جنوبی به جرم فساد مالی و اختلاس به زندان افتادند

بعد از «پارک گئون‌های» رئیس‌جمهور پیشین کره جنوبی حالا خبر رسیده که دادگاه استیناف این کشور «لی میونگ باک» رئیس‌جمهور سال‌های 2008 تا 2013 این کشور را نیز به جرم فساد مالی به 17 سال زندان محکوم کرده است.

کشورهای توسعه یافته اصول ثابتی برای توسعه دارند که از مهم‌ترین آنها شفافیت، استقلال دستگاه قضائی و مبارزه جدی با فساد اقتصادی است. کره جنوبی در این میان الگوی موفقی برای مبارزه با فساد اقتصادی دولمتردان است طوری که طی یک سال اخیر دو رئیس‌جمهور این کشور که بالاترین مقام نیز محسوب می‌شوند به جرم فساد مالی به زندان‌های طویل المدت محکوم شده‌اند.
بر اساس گزارش خبرگزاری «یونهاب»کره جنوبی، دادگاه عالی استیناف سئول روز چهارشنبه «لی میونگ باک»، رئیس‌جمهور سال‌های 2008 تا 2013 این کشور را با اتهام فساد مالی و پرداخت رشوه به 17 سال زندان محکوم کرده است.  براساس این گزارش، لی میونگ باک(78 ساله) همچنین به پرداخت جریمه به میزان 15.7 میلیون دلار محکوم شده است.
رئیس‌جمهور پیشین کره جنوبی متهم به اختلاس از، شرکت تولید‌کننده قطعات خودرو، که بزرگترین سهامدار این شرکت بوده است و همچنین قبول رشوه از شرکت سامسونگ الکتریک در دوران ریاست جمهوری خود است.  «لی میونگ باک» از همان دادگاه بازداشت و به زندان برده شد.  پیش از این خانم «پارک گئون‌های» رئیس‌جمهور قبلی کره جنوبی نیز به اتهام فساد مالی و سوءاستفاده از قدرت با رای دادگاه از قدرت برکنار و به 24 سال حبس محکوم شده بود.