kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۶۹۷
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴

عبدالله اعضای کمیسیون انتخابات را ممنوع‌الخروج کرد افغانستان، آبستن یک بحران

رئیس‌اجرایی دولت افغانستان پس از شنیدن نتایج نهایی انتخابات و پیروزی «‌اشرف غنی»، در نامه‌ای به وزارت کشور دستور داد، تمامی اعضای کمیسیون‌های انتخابات تا اطلاع ثانوی ممنوع‌الخروج شوند.

«عبدالله عبدالله» دیروز طی نامه‌ای، به وزارت کشور افغانستان دستور داد، خروج تمامی اعضای کمیسیون انتخابات این کشور به خارج، تا اطلاع ثانوی ممنوع شود.
سرانجام پس از گذشت چهار ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، سه‌شنبه گذشته نتایج نهایی انتخابات اعلام شد. بر اساس اعلام «کمیسیون انتخابات افغانستان»،‌اشرف غنی با کسب 50/6 درصد آرا، در این انتخابات پیروز شده است و بدین ترتیب‌، در پست ریاست‌جمهوری باقی می‌ماند.
عبدالله، که به نتیجه انتخابات معترض است، در نامه خود، به وزارت کشور افغانستان گوشزد کرد که به منظور اتخاذ تدابیر احتیاطی، رئیس‌و اعضای هر دو کمیسیون (کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات)، از جمله رؤسای «دارالانشاء» و معاونین آنها، تا تصمیم قطعی محاکم ذیصلاح، ممنوع‎الخروج بوده و حق مسافرت به خارج از افغانستان را ندارند.عبدالله در جمع هواداران خود گفت که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد و در افغانستان باید دولت فراگیر تشکیل شود. به اعتقاد کارشناسان، بحران انتخاباتی جاری‌، بعید است که به درگیری منجر شود و با تقسیم قدرت میان طرفین، این بحران نیز مانند بحران انتخاباتی 2014‌، پایان می‌یابد.
  در انتخابات پر از تقلب سال 2014‌،‌اشرف غنی و عبدالله هر کدام خود را پیروز می‌دانستند که در نهایت با میانجیگری «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا و با نادیده گرفتن آرای مردم، دو طرف توافق کردند که‌اشرف غنی به عنوان رئیس‌جمهور و عبدالله به عنوان رئیس‌اجرایی، «دولت وحدت ملی» را تشکیل داده و در قدرت با یکدیگر شریک باشند.
پس از اعلام پیروزی «اشرف غنی» در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تاکنون هیچ کشوری در منطقه و جهان، به آن واکنش نشان نداده‌است.