kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۶۹۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶

گسترش جنگ چین و آمریکا به عرصه رسانه / پکن 4 خبرنگار آمریکایی را اخراج کرد

دولت پکن ضمن اعتراض شدید به اقدام واشنگتن در زمینه محدود کردن فعالیت رسانه‌های چینی در خاک آمریکا، سه خبرنگار آمریکایی را از چین اخراج کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به محدود شدن فعالیت پنج خبرگزاری چینی درخاک آمریکا، گفت که پکن نسبت به این تصمیم آمریکا، شدیدا ناراضی است.
این خبرگزاری‌ها‌، «شینهوا»، «سی جی تی ان»، «رادیو چین»، «چاینا دیلی» و «پیپل دیلی»، هستند و اخیرا دو مقام آمریکایی ادعا کردند که چین کنترل خود را بر این رسانه‌ها، گسترش داده و از آنها برای‌اشاعه پروپاگاندای حکومتی استفاده می‌کند. به همین خاطر واشنگتن از این به بعد، با رسانه‌های چینی به عنوان عاملان دولت، و نه رسانه‌های خبری، رفتار می‌کند. براساس تصمیم واشنگتن، بنگاه‌های خبری مذکور باید حدود و ارزش املاک و شمار کارکنان خود را به وزارت خارجه آمریکا اعلام و ثبت کنند.
به گزارش نیویورک تایمز، وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه گذشته به اطلاع چین رسانده که پنج خبرگزاری مذکور را رسماً به عنوان نمایندگان یک دولت خارجی در نظر خواهد گرفت و آنها را مشمول قوانین مربوط به دیپلمات‌های مستقر در خاک آمریکا می‌کند.  سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه گفت: این کاملا غیرمنطقی و غیرقابل قبول است که طرف آمریکایی مانع از فعالیت‌های عادی رسانه‌های چین در این کشور شود. پکن حق خود را برای پاسخ بیشتر به این تصمیم، محفوظ می‌داند.  دولت چین همچنین، مجوز فعالیت سه خبرنگار روزنامه «وال‌استریت ژورنال» را به دلیل چاپ یک تیتر نژادپرستانه در این روزنامه آمریکایی، لغو کرد. دولت آمریکا نسبت به پیشرفت‌های اقتصادی چین‌، بسیار نگران است و به همین خاطر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، جنگ تجاری بی‌سابقه‌ای را با چین به راه‌ انداخته است و روابط دو کشور، هر روز بیشتر تیره می‌شود.