kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷

انتقاد تند روزنامه ایندیپندنت از نقش انگلیس در شکنجه زندانیان زن در بحرین

روزنامه انگلیسی در گزارشی به وضعیت وخیم زندان زنان بحرین و رفتارهای تحقیرآمیز مسئولان با بازداشتی‌ها و نیز همکاری دولت انگلیس با شکنجه‌گران آل خلیفه انتقاد کرده است.


سرویس خارجی-

سال ۱۹۶۶ بود که یک گروه موسیقی انگلیسی ترانه‌ای انتقادی ساختند تا اعتراضی باشد به نرخ مالیات بر درآمد ۹۵درصدی! موسوم به «سوپر-مالیات» که دولت «هارولد ویلسون»، نخست‌وزیر وقت انگلیس از حزب کارگر، مقرر داشته و با آن کمر مردم را خم کرده بود. حالا، بالاترین نرخ مالیاتی در این کشور، نصف نرخ آن زمان است، اما مالیات هنوز سوژه جدل‌ها و اعتراض‌های زیادی است.
روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس پرده از پولی برداشته که این کشور از محل مالیات‌ها و هزاران کیلومتر دور‌تر از انگلیس خرج می‌کند. در این گزارش به شرایط ناگوار زنان در زندان‌های بحرین پرداخته شده، از همکاری لندن با منامه در این زمینه به شدت انتقاد و نوشته شده، به شکنجه‌گران این زندان‌ها آموزش داده می‌شود چطور از میلیون‌ها پوند پول مالیات‌‌دهندگان انگلیسی استفاده کنند!
«هاجر منصور»، یکی از فعالان سیاسی بحرین، که در یکی از بدنام‌ترین زندان‌های آل خلیفه معروف به زندان «شهرک عیسی» بازداشت بوده به این روزنامه گفته: «آن‌ها دور من را می‌گرفتند و من را خفه می‌کردند. این کار انسانی نیست.» سازمان ملل متحد نیز پیش از این با انتشار گزارش‌هایی از رفتارهای غیرانسانی و وضعیت نامناسب این زندان انتقاد کرده بود.
«هاجر» ۵۱ ساله که مادر ۵ فرزند است می‌گوید: «رفتارهای آنها بسیار غیرانسانی است. آنها برای ۲۴ ساعت من را داخل اتاق نگه می‌داشتند. وقتی که از اتاق خارج می‌شدم یک افسر قدم به قدم پشت سر من راه می‌آمد و مرا تنها نمی‌گذاشتند.»
«منصور» می‌گوید، مسئولان زندان شهرک عیسی بحرین او را در تمام ۲۴ ساعت داخل سلول نگه داشته‌اند و از دادن آب، غیر از هنگام وعده‌های غذایی خودداری کرده‌اند. مسئولان زندان همچنین تا چندین ماه به او اجازه نداده‌اند از جواب آزمایش‌های پزشکی انجام‌شده برای بررسی احتمال ابتلای او به سرطان سینه مطلع شود.
این روزنامه در ادامه نوشته به خاطر تجربیات افرادی مانندی «منصور» است که بسیاری از فعالان سیاسی در انگلیس خواسته‌اند از ارائه کمک‌های مالی به مقام‌های امنیتی بحرین خودداری کند. دیوار بیرونی زندان شهرک عیسی که تنها بازداشتگاه زنان در بحرین است سفید و صاف است، اما آن سوی دیوارها، زندانی‌ها از شرایط غیربهداشتی برای زندگی و غذاهایی که پر از حشره هستند گلایه می‌کنند.