kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۵۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
پس از 4 ماه

اشرف غنی‌، پیروز انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شد

بر اساس اعلام «کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان»،‌ اشرف غنی با کسب بیش از50 درصد آرا، در چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان‌، که چهار ماه قبل برگزار شده بود، به پیروزی رسید.




سرانجام پس از گذشت چهار ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دیروز نتایج آن اعلام شد؛
«حوا علم نورستانی» رئیس‌کمیسیون انتخابات افغانستان، خبر داد که «‌اشرف غنی» با کسب ۶/۵۰ درصد آرا، در این انتخابات به پیروزی رسید. بر اساس این اعلام نتایج همچنین، «عبدالله عبدالله» با کسب 72 هزار و 841 رای، 52/39 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
به گزارش فارس، چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با مشارکت حدود کمتر از سه میلیون نفر از شهروندان این کشور، در تاریخ 28 مهر برگزار شده است.
در واکنش به اعلام پیروزی‌اشرف غنی،سخنگوی تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری «عبدالله عبدالله» گفت: این نتیجه را نمی‌پذیریم و از راه‌های قانونی به دنبال احقاق حقوق خود خواهیم بود.
چهارمین انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان تاکنون دو بار به دلیل مشکلات فنی و عدم اجازه بازشماری آرا در چندین ولایت افغانستان، به تعویق افتاده بود. گفتنی است ‌اشرف غنی در نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که اول دی اعلام شده، نیز بیشترین آرا را کسب کرده بود.
افشاگری نیویورک‌تایمز
روزنامه «نیویورک تایمز» فاش کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، 21 بهمن و ساعاتی پس از کشته شدن دو نظامی این کشور به دست یک سرباز افغانستانی، به آغاز مذاکرات صلح با طالبان چراغ سبز نشان داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیویورک تایمز افزود، ترامپ تصمیم مهمی گرفت و به دیپلمات‌هایش برای دستیابی به توافق صلح با طالبان، چراغ سبز نشان داد.
اظهارات سخنگوی ریاست جمهوری
«صدیق صدیقی» سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان‌، طی یک نشست خبری گفت: «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا، و «مارک اسپر» وزیر دفاع این کشور، در دیدار با ‌اشرف غنی در حاشیۀ نشست امنیتی مونیخ، گفته‌اند که هر بند توافقنامه امضا شده میان آمریکا و طالبنان، مشروط است. وی توضیح نداد که منظور از مشروط بودن چیست. صدیقی گفت، صلح اولویت حکومت و رئیس‌جمهور است و «صلح ما، ملی خواهد بود». ما آرزو داریم که این فرصت، منجر به صلح در کشور شود.
صدیقی گفت: حکومت افغانستان به مردم اطمینان می‌دهد که این کشور به عقب بر نخواهد گشت و ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا دستاوردهای سال‌های اخیر، حفظ شود.
او اضافه کرد که پیشرفت‌های اخیر صلح، یک فرصت برای طالبان ایجاد کرد تا روشن سازد که خواستار صلح است.
مولوی «عبدالسلام حنفی»، معاون دفتر طالبان در قطر‌، گفته که قرار است توافقنامه صلح میان آمریکا و طالبان تا پایان ماه جاری میلادی(10 اسفند) امضا شود.