kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
اظهارات بی‌سابقه رئیس‌جمهور افغانستان

برای تامین امنیت افغانستان نیازی به آمریکا نداریم

رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار با رئیس‌مجلس نمایندگان و شماری از اعضای کنگره آمریکا، به آنها یاد آور شد که در حال حاضر 94 درصد عملیات نظامی در افغانستان از سوی نیروهای امنیتی این کشور انجام می‌شود و نظامیان افغان این ظرفیت را دارند که از وطن و مردم خود دفاع کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «اشرف غنی» در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در آلمان با «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان و شماری از اعضای کنگره آمریکا، دیدار کرد و به آنها یاد آور شد که افغانستان برای برقراری امنیت، نیازی به نیروهای آمریکایی ندارد. غنی درخصوص کاهش نیروهای آمریکایی و تاثیر آن بر وضعیت منطقه و افغانستان گفت: در حال حاضر 94 درصد عملیات‌ از سوی نیروهای امنیتی افغانستان انجام می‌شود و نظامیان ما این ظرفیت را دارند که از وطن و مردم خود دفاع کنند.
رئیس‌جمهور افغانستان در مورد روند صلح خاطر نشان کرد: باید فرصت‌ها و تهدیدات به صورت دقیق ارزیابی شود و دولت کابل این اراده، تدبیر و توانایی را دارد که فرصت را به صلح پایدار در افغانستان تبدیل کند.
این اظهارات‌اشرف غنی بی‌سابقه است و نشان می‌دهد که مردم افغانستان به شدت مخالف حضور آمریکا در کشور خود هستند. آمریکایی‌ها نه تنها بر روند امنیتی افغانستان‌، تاثیر منفی دارند، بلکه در حملات هوایی و شبانه خود، معمولا مردم عادی و غیر نظامی را می‌کشند.
موضع‌گیری مشابه یک رهبر جهادی
یک رهبر با نفوذ جهادی افغانستان در مراسم گرامی‌داشت سالروز خروج نیروهای شوروی تاکید کرد، آمریکا باید از افغانستان برود.
به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد اسماعیل خان» که وزارت انرژی و آب افغانستان را نیز در کارنامه خود دارد، گفت: امروز در حالی سالروز خروج مفتضحانه قوای متجاوز روس را گرامی می‌داریم که در آستانه خروج سایر نیروهای خارجی حاضر در افغانستان نیز هستیم.
محمد اسماعیل خان، که در میان صدها تن از فرماندهان جهادی، علمای دینی و مردم سخنرانی می‌کرد، افزود: اگر کسی قصد دوستی با مردم افغانستان را دارد، باید از طریق مراجع ملی و بین‌المللی دوستی‌اش را ادامه دهد و نه از طریق قوای نظامی و توپ و‌تانک‌! وی ادامه داد: دوستی با مردم افغانستان از طریق حضور قوای نظامی و پرواز هواپیماهای جنگی بر فراز آسمان کشورمان ممکن نیست.
این رهبر سیاسی و جهادی خاطرنشان کرد: مردم افغانستان دارای روحیه مقابله با متجاوز هستند و این را باید همه بدانند که هیچ ابرقدرتی نتوانسته در این خاک این کشور باقی بماند. وی تصریح کرد: قوای خارجی حاضر در افغانستان هم باید بروند که البته خواهند رفت.
وزیر پیشین انرژی و آب افغانستان خطاب به طالبان نیز گفت: دست از جنگ بردارید و خانمان سوزی (و کشتار ) مردم افغانستان 25 ساله، پایان دهید. وی با بیان اینکه جنگ در افغانستان یک جنگ تحمیلی است،‌ خاطر نشان کرد: امید است آمریکا با صداقت در تفاهمنامه خود با طالبان، صلح و ثبات دائمی را در کشور به وجود آورد. دیروز همزمان، آمریکا و طالبان اعلام کردند به توافقی برای پایان جنگ در افغانستان دست یافته و به زودی بخش اول آن، یعنی کاهش خشونت در این کشور، را اجرا خواهند کرد.
موضع آمریکا
در همین حال، «مایک اسپر» وزیر دفاع آمریکا، گفت: در حال رایزنی برای آغاز طرح کاهش خشونت هستیم و تاکنون زمان دقیقی در این باره تعیین نشده است. اسپر در حاشیه نشست مونیخ آلمان، افزود: قرار است تعداد نظامیان آمریکایی در افغانستان به 8 هزار و 600 نفر کاهش یابد، اما کاهش نیروها براساس شرایط میدانی در افغانستان اتخاذ خواهد شد.
وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: آمریکا و طالبان درباره مسائل مختلفی به توافق رسیده‌اند و در صورت پیشرفت، قرار است آمریکا بخش عمده‌ای از ماموریت خود را در افغانستان تعلیق کند. «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان، نیز از احتمال توافق میان نمایندگان آمریکا و طالبان استقبال کرد و گفت که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، به سود کابل و واشنگتن است.
به گزارش ایسنا، حکمتیار مدعی شد که اگر از فرصت‌های پیش آمده در روند صلح درست استفاده نشود، اوضاع کشور خراب‌تر خواهد شد.