kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
امیرحاتمی، وزیر دفاع:

ماهواره‌بر با موشک‌های نظامی متفاوت است/آمریکایی‌ها طعم موشک‌های دقیق ما را چشیده‌اند

آمریکا و فرانسه که از پیشرفت‌های ایران در موضوع ماهواره و ماهواره بر ناراحت و نگران هستند اظهاراتی مداخله‌جویانه در این رابطه داشته‌اند؛ امیرحاتمی در واکنش به آنها ضمن متفاوت خواندن ماهواره بر و موشک نظامی می‌گوید ایران تحقیقاتش را در این باره با قدرت ادامه می‌دهد.





امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع کشورمان در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «برنامه‌های تحقیقاتی‌مان را درباره ماهواره‌ها تا جایی که به حالت ثبات و پایدار برسیم، ادامه می‌دهیم و اوایل سال آینده ماهواره ظفر ۲ پرتاب خواهد شد».
وزیر دفاع در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا پرتاب ماهواره ظفر از سوی برخی دشمنان بر خلاف مقررات بین‌المللی اعلام شده است؟ افزود: «موضوع پرتاپ ماهواره و ماهواره بر در دنیا روشن است و هیچ ارتباطی با بحث موشکی ندارد.»
وی گفت: «در بحث موشکی هم آنچه که منع شده پرداختن به موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است که در جمهوری اسلامی ایران چنین چیزی وجود ندارد و ما به موشک‌هایمان که افتخار می‌کنیم مولفه مهم قدرت دفاعی ونظامی جمهوری اسلامی است و در آن از سرجنگی متعارف استفاده می‌شود.»
وزیر دفاع افزود: «دقت موشک‌های ما بسیار بالاست و آمریکایی‌ها این موضوع را در عین‌الاسد به خوبی لمس کردند و نیازی به چیز دیگری نداریم اما موضوع ماهواره و ماهواره بر ارتباطی به این بحث ندارد و آن یک موضوع غیر نظامی است و البته امکان دارد ماهواره‌ای با اهداف دفاعی هم استفاده کنیم، اما ماهواره بر کاملاً غیر دفاعی است و حق مسلم و قطعی ملت ایران است و در این چارچوب با قدرت برنامه خود را پیش می‌بریم و هیچ منعی در دنیا برای آن وجود ندارد.»
امیر حاتمی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه ماهواره ظفر ۲ که قرار است با ماهواره بر سیمرغ پرتاب شود چه زمانی در مدار قرار می‌گیرد؟ افزود: «ماهواره‌های ما همچنان موضوع تحقیقاتی ماست و تا جایی که به ثبات برسد و کار به طور پایدار انجام شود ادامه خواهد یافت و فکر می‌کنم اوایل سال آینده بتوانیم این کار را انجام دهیم.»
ایرانی پیشرو در علم را برنمی‌تابند
رهبرانقلاب در مورد بهانه جویی‌های دشمنان در موضوع فناوری هسته‌ای بارها فرموده‌اند که هدف آنها جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی نیست چرا که آنها به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال دستیابی به این سلاح نیست. ایشان اهداف دشمنان را انقلاب اسلامی دانسته بودند. به طور قطع آنچه در کلام رهبرانقلاب مستتر است این نکته است که علت دشمنی بیگانگان با انقلاب مردم ایران ماهیت این انقلاب و اهداف آن است. از جمله این اهداف و شعارهای اصولی انقلاب ایران «استقلال» بوده است. استقلال در ساختار حاکمیت سیاسی کشور بارزترین وجه استقلال است اما این استقلال در موضوعاتی مانند علم و تکنولوژی هم بسیار مهم است و از جمله تاکیدات رهبرانقلاب.
با این شرح به خوبی می‌توان دلیل آشفتگی دشمنان ایران را در موضوع ماهواره و پرتاب آن فهمید. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در پیامی در توئیتر به اقدام اخیر ایران در پرتاب ماهواره ظفر واکنش نشان داد.
پمپئو در توئیتی نوشت: «ایران از پرتاب ماهواره برای توسعه بیشتر توانایی‌های موشک بالستیک خود استفاده می‌کند که به این کشور اجازه می‌دهد تا دشمنان خود را تهدید کرده و ثبات منطقه‌ای را نیز تهدید کند.»
وزیر خارجه آمریکا در ادامه این پیام مدعی شد که نباید به ایران اجازه داده شود تا به توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک بپردازد.
«ظفر» خواب فرانسه و آمریکا را آشفته کرد
 وزارت خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای پرتاب ماهواره توسط ایران را محکوم کرده و مدعی شده است که این اقدام بر خلاف تعهدات بین‌المللی ایران است! در بیانیه وزارت خارجه فرانسه با ‌اشاره به پرتاب ماهواره «ظفر» آمده است: «ایران، بر اساس بخشی از تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی‌تواند فعالیت‌هایی از جمله شلیک [موشک]، مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای توانایی حمل سلاح اتمی، انجام دهد.»
ادعای فرانسه در حالی مطرح می‌شود که ادعای یکسانی موشک بالستیک و ماهواره‌بر بارها رد شده است. علاوه‌بر این، در قطعنامه ۲۲۳۱ که مورد استناد پاریس قرار گرفته، با ادبیاتی غیرالزام‌آور از ایران خواسته شده که بر روی موشک‌هایی که «با هدف داشتن توانایی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، کار نکند.  یکشنبه شب ۲۰ بهمن ماه ماهواره بر سیمرغ اقدام به پرتاب ماهواره «ظفر» به فضا کرد که این کار با موفقیت صورت گرفت، ولی آنگونه که سید احمد حسینی سخنگوی فضایی وزارت دفاع اعلام کرد: ماهواره بر به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بهینه سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.