kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳

الجزیره: محمد مرسی را ژنرال السیسی کشت

شبکه تلویزیونی الجزیره طی مستندی اعلام کرد، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر با قتل خاموش و تدریجی زندانیان در زندان‌های این کشور مخالفانش از جمله «محمد مرسی» را کشت.



محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در
خرداد ماه 98 در جلسه دادگاه بیهوش شد و درگذشت. از همان زمان اعلام کردند که وی در زندان به صورت عامدانه تحت فشار قرار گرفته تا در نهایت به این وسیله وی را بکشند. اکنون تحقیقات الجزیره این مسئله را اثبات کرده است.
 تحقیقات ویژه‌ شبکه الجزیره نشان می‌دهد به دلیل اهمال پزشکی عمدی و شرایط بازداشت غیر انسانی تعدادی زیادی از زندانیان در مصر جان باخته‌اند. در مستندی که به تازگی از شبکه الجزیره پخش شد، گفته شده زندانیان زندان‌های السیسی درباره شرایط ناسالم یا غیرانسانی که در آن زندگی می‌کنند، شهادت داده‌اند. به گفته آنها ده‌ها زندانی در سلول‌هایی تنگ و باریک‌انداخته می‌شوند که به سختی گنجایش پنج یا شش نفر را دارد.
به گزارش فارس، بازداشت‌شدگان از طریق تماس‌های تلفنی یا کلیپ‌های ویدئویی که از زندان بیرون آمده شکایت کرده‌اند که مقامات زندان مراقبت‌های لازم را برای آنها انجام ندادند و آنها را از آب آشامیدنی سالم هم محروم کردند. آنها همچنین از کیفیت و کمیت غذایی که به آنها داده می‌شود، شکایت کردند و اینکه به آنها حتی اجازه هوا خوری هم داده نمی‌شود که این مسائل باعث شیوع بیماری‌های جدی ریوی در بین آنها شده است؛ مقامات زندان حتی از انتقال آنها به بیمارستان یا حتی جدا کردن آنهایی که دچار بیماری‌های عفونی کشنده هستند از دیگر بازداشت‌شدگان خودداری می‌کنند.
براساس آمارهای به دست آمده از پژوهش الجزیره، تعداد کسانی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ در زندان‌های السیسی درگذشته یا کشته شده‌اند به ۹۸۵ نفر می‌رسد که از این میان ۶۷۷ مورد فوت به دلیل سهل انگاری پزشکی و ۱۳۶ مورد مرگ زیر شکنجه بوده است، در حالی که ۶۵ نفر دیگر هم خودکشی کرده‌اند.
از برجسته‌ترین بازداشت‌شدگان سیاسی که به دلیل بی‌توجهی پزشکی در طی سه سال گذشته در زندان جان باختند، محمد مرسی رئیس‌جمهور پیشین مصر است. بر اساس پژوهش الجزیره که بر اساس اطلاعات منابعی معتمد تهیه شده مرسی در آخرین روزهای قبل از مرگ خود از دسترسی به داروهای دیابت خود منع شده بود و یک شاهد عینی که در لحظه بیهوش شدن مرسی در دادگاه حاضر بود، تأیید کرد که رئیس‌جمهور برای نیم ساعت روی زمین افتاده بود بدون اینکه به کسی اجازه داده شود که به او نزدیک شود یا او را به بیمارستان ببرند.
انیس کالامارگزارشگر سازمان ملل متحد درباره اعدام‌های غیرقانونی در مصر گفته که وی گزارشی را صادر کرد که در آن مقامات مصری را مسئول مرگ مرسی به دلیل «شرایط وحشیانه» ‌ای کرده است که وی در بازداشت متحمل شده بود. در پژوهش الجزیره به مرگ «فرید اسماعیل» سیاستمدار مصری در نتیجه بی‌توجهی پزشکی هم اشاره شده و آمده است ده‌ها مورد بازداشتی سیاسی در زندان‌های مصر هستند که نظیر مرسی و دیگران با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و وضعیت وخیمی دارند.