kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

14 مسلمان دیگر میانماری هنگام ترک بنگلادش جان باختند

در پی غرق شدن قایق حامل پناهجویان روهینگیایی در آب‌های ساحلی بنگلادش، دست‌کم ۱۴ نفر کشته شدند و ۷۰ نفر دیگر نجات یافتند. آنها برای نجات از شرایط جهنمی اردوگاه بنگلادش از آنجا می‌گریختند.


سرویس خارجی-

مسلمانان روهینگایی در میانمار زیر شدیدترین فشارها و سرکوب‌ها از کشتار گرفته تا تجاوز جنسی از سوی دولت و بودایی‌های افراطی این کشور قرار دارند. طی چند سال گذشته صدها هزار نفر از آنها راهی کشورهای همسایه مثل بنگلادش شده‌اند اما در اردوگاههای مهاجران نیز سرکوب‌ها به نوع دیگری ادامه داشته طوری که بسیاری از آنها سعی می‌کنند از این اردوگاهها نیز فرار کرده و خود را به شرایط بهتری برسانند، مثلا به مالزی.
بر اساس گزارش یورونیوز در جدیدترین مورد از این فرارها یک قایق حامل پناهجویان روهینگیایی در آب‌های ساحلی بنگلادش غرق شد که به دنبال آن دست کم ۱۴ نفر کشته شده و حدود هفتاد نفر به وسیله نیرو‌های امدادی نجات یافتند.مقامات محلی در بنگلادش با اعلام این خبر تصریح کردند که پناهجویان حادثه دیده قرار بود با قایق از بنگلادش راهی مالزی شوند. بر اساس این گزارش شمار زیادی از شهروندان روهینگیایی میانمار که به دلیل خشونت توسط مقامات محلی از این کشور‌گریخته و به بنگلادش پناه آورده‌اند برای‌گریز از فقر و فلاکت و شرایط دشواری که در اردوگاه‌های بنگلادش با آن دست و پنجه نرم می‌کنند راهی کشور مالزی می‌شوند تا در آنجا زندگی بهتری را جست‌وجو کنند. سخنگوی گارد ساحلی بنگلادش نیز گفته دو قایق بزرگ حامل پناهجویان مسلمان روهینگیا دوشنبه شب سواحل منطقه «بازار کاکس» را به مقصد مالزی ترک کردند. به گفته مقامات محلی سفر پناهجویان روهینگیایی به سوی مالزی عموما از سوی قاچاقچیان انسان تدارک و برنامه‌ریزی می‌شود.
یورونیوز می‌افزاید: نیرو‌های امنیتی بنگلادش از سال گذشته میلادی تاکنون بیش از ۵۰۰ روهینگیایی را هنگام عزیمت غیرقانونی به سوی مالزی در روستاهای ساحلی و یا بر روی قایق‌هایی که پناهجویان را حمل می‌کرد، متوقف و دستگیر کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود هفت قاچاقچی انسان سال گذشته میلادی در جریان درگیری با نیرو‌های پلیس محلی کشته شده‌اند.