kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۲۰۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳

دست‌های پشت پرده‌ای که مانع ارائه پیش‌نویس محکومیت معامله قرن به شورای امنیت شد

به دنبال تشدید فشار‌ها در سازمان ملل برای جلوگیری از ارائه پیش‌نویس محکومیت طرح «معامله قرن»، رای‌گیری درباره آن تا زمان نامعلوم! به تعویق افتاد.

دولت فلسطین پس از اعلام طرح معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌نویس محکومیت این طرح را به شورای امنیت تحویل دادند. اما ظاهرا تشدید فشارها علیه این طرح باعث به تعویق افتادن رای‌گیری درباره آن شده است.
به گزارش تسنیم به نقل از القدس‌العربی، دیپلمات‌های غربی در سازمان ملل متحد، دوشنبه اعلام کردند رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره «معامله قرن» در شورای امنیت که قرار بود سه شنبه انجام شود، «تا زمان نامعلومی به تعویق افتاده است». این تعویق پس از آن اتفاق افتاد که نمایندگان کشورهای گروه عربی و جنبش عدم تعهد در سازمان ملل طی نشستی احتمال رای‌گیری درباره این پیش‌نویس در روز سه‌شنبه یا به تاخیر ‌انداختن این طرح را بررسی کردند. طبق این گزارش، آمریکا، تونس و ‌اندونزی را که این پیش‌نویس را ارائه داده‌اند، برای انجام اصلاحاتی در پیش‌نویس قبل از رای‌گیری درباره آن تحت فشار زیادی قرار‌داده است.
پیش‌نویس قطعنامه عربی، که فلسطین آن را از طریق رایزنی با تونس و ‌اندونزی- دو عضو غیر دائم شورای امنیت- تدوین کرده، برای دومین بار اصلاح شده است. در آخرین نسخه پیش‌نویس به‌گونه‌ای اصلاحات ایجاد شده است، که متفاوت از نسخه اصلی به نظر می‌رسد؛ چرا که از آن‌اشاره مستقیم به آمریکا حذف شده است!
در کنار آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز هیئت‌های تونسی و ‌اندونزی را برای نرم‌تر کردن لحن پیش‌نویس تحت فشار قرار‌داده و تهدید کرده‌اند در غیر این‌صورت، رای ممتنع به آن خواهند داد. آخرین نسخه اصلاح‌شده پیش‌نویس به «آمریکا به‌عنوان طراح این طرح»‌اشاره نکرده است و زبان انتقاد آن نسبت به نسخه اصلی نرم‌تر است. در حالی‌که ساختار اولیه پیش‌نویسی که فلسطینی‌ها به شورای امنیت ارائه کردند، حاوی ابراز تاسف شدید شورای یاد شده بود زیرا طرح صلح آمریکا ناقض قوانین بین‌المللی است.
طبق بیانیه هیئت فلسطین در سازمان ملل، قرار بود پیش‌نویس مذکور دیروز در شورای امنیت به رای گذاشته شود و «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در جلسه این شورا سخنرانی کند.
در همین حال، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین اخبار منتشر شده مبنی بر پس گرفتن پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت محکومیت طرح   آمریکایی- صهیونیستی «معامله قرن» را تکذیب کرد. عریقات تاکید کرد رایزنی‌ها درباره این طرح همچنان ادامه دارد.
از سوی دیگر کرانه باختری دیروز شاهد برگزاری تظاهراتی مردمی در رد و محکومیت طرح به اصطلاح صلح «معامله قرن» بود. شمار زیادی از مردم فلسطین با حضور در خیابان‌های رام‌الله به این طرح آمریکایی‌ها اعتراض و آن را محکوم کردند. هزاران فلسطینی از استان‌های مختلف کرانه باختری و «قدس‌اشغالی» در تظاهرات ضد معامله قرن شرکت کرده بودند. تظاهرکنندگان ضمن به اهتزاز درآوردن پرچم فلسطین، شعار‌هایی در حمایت از فلسطین سرداده و تصاویر و پارچه‌نوشته‌هایی در محکومیت معامله قرن حمل کردند.