kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱

گزارش خواندنی‌اندیشکده کارنگی از ارتش‌های اجاره‌ای کشورهای مرتجع عربی

اندیشکده «کارنگی» طی گزارشی در مورد نقش مزدوران خارجی در ارتش کشورهای جنوب خلیج‌فارس، نوشته، دست‌کم 70 درصد نیروهای ارتش امارات، 85 درصد ارتش قطر و 64 درصد نیروهای امنیتی بحرین وارداتی (خارجی) هستند!


  سرویس خارجی-

یکی از مهم‌ترین مشکلات و نقاط ضعف کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، اجاره‌ای بودن ارتش آنهاست، به این معنا که اتباع دیگر کشور‌ها را برای ارتش خود استخدام می‌کنند و همین مسئله تبدیل به یک پاشنه آشیل برای کشورهای عربی شده است. در همین ارتباط ‌اندیشکده آمریکایی «کارنگی» در گزارشی به حضور گسترده مزدوران و اتباع خارجی در ارتش‌های کشورهای عربی جنوب خلیج‌فارس‌اشاره کرده است.
این‌اندیشکده در گزارش خود نوشته، توان مالی بالا و جمعیت‌اندک افرادی که میلی برای خدمت در ارتش را داشته باشند، موجب شده تا کشورهایی چون امارات، عربستان، قطر، بحرین و کویت به سمت به‌کارگیری نیروهای خارجی در ارتش خود حرکت کنند. علاوه‌بر این، به کارگیری این نیروها، این امکان را به این کشورها داده تا در صورت بروز ناآرامی و آشوب داخلی، از همین مزدوران خارجی برای سرکوب اعتراضات شهروندان خود استفاده کنند.» کارنگی سپس «کم‌هزینه بودن اخراج و کنار گذاشتن این نیروها» را از دیگر دلایلی عنوان کرده که این کشورها را به استخدام نیروهای نظامی خارجی تشویق می‌کند.
در بخشی از این گزارش راجع به ارتش امارات، آمده:«دست‌کم 70 درصد از مردانی که ارتش امارات به خدمت گرفته، اهل عمان و یمن هستند...اخیرا هم مسئولان جذب نیروی امارات نسبت به جذب نیروهای ویژه کلمبیا که چندین دهه تجربه جنگ‌های چریکی دارند، علاقه نشان داده‌اند. صدها نفر از این نیروها با امارات قرارداد امضا کرده‌اند و دستمزدهایشان چندین برابر بیش از دستمزدی است که در کشور خودشان دریافت می‌کردند.»
کارنگی ادامه می‌دهد: «امارات همچنین شرکت‌های آمریکایی نظیر «رفلکس ریسپانسز» (که توسط «اریک پرینس» مؤسس شرکت بدنام «بلک واتر» راه‌اندازی شده و اداره می‌شود) را به خدمت گرفته است. این شرکت قراردادی به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار دریافت کرده تا نیروهای نظامی امارات را تقویت کند. نیروهایی که در یمن برای امارات می‌جنگند، سربازان قراردادی از کشورهایی چون چاد، شیلی، کلمبیا، لیبی، پاناما، نیجر، سومالی، السالوادور و اوگاندا هستند.»
در بخش دیگری از این گزارش، از قطر به عنوان کشور دیگری یاد شده که بخش اعظم نیروهای نظامی آن را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند. به نوشته کارنگی، تا 85 درصد نیروهای ارتش قطر اتباع کشورهای خارجی و عمدتا تبعه پاکستان، سودان و اخیرا کلمبیا هستند.
انقلابیون بحرین را پاکستانی‌ها سرکوب می‌کردند!
اندیشکده کارنگی به وضعیت نیروهای نظامی بحرین نیز‌اشاره کرده و نوشته است بر اساس آماری مربوط به سال ۲۰۰۹، 64 درصد از نیروهای امنیتی و نظامی بحرین را غیربحرینی‌ها تشکیل می‌دهند. در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در بحرین در سال ۲۰۱۱، اغلب نیروهایی که با معترضان برخورد می‌کردند، پاکستانی بودند. در کویت هم وضعیت مشابهی حاکم است و بین ۲۵ تا 50 نفر از نیروهای نظامی این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند، هرچند که کل اعضای گارد ملی کویت از شهروندان کویتی هستند.
کارنگی از عمان و عربستان هم به عنوان دو کشوری نام برده که در قیاس با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، نیروی خارجی کمتری به کار گرفته‌اند. به نوشته این‌اندیشکده، عمان به دلیل توان مالی کمتر و همچنین از آنجا که بسیاری از عمانی‌ها خدمت نظامی را مایه افتخار می‌دانند، چندان به سمت جذب نیروی خارجی حرکت نکرده است. بنا بر این گزارش، جمعیت نسبتا بالای عربستان موجب شده تا این کشور در قیاس با همتایان خود در جنوب خلیج‌فارس، نیروی خارجی کمتری جذب کرده باشد، با این وجود جنگ یمن موجب شده تا ریاض هم مزدوران خارجی را برای جنگ به خدمت بگیرد...تقریبا تمام نیروهای زمینی که در یمن برای عربستان می‌جنگند، اتباع خارجی هستند، از جمله یمنی‌هایی که با دریافت پول به نمایندگی از ریاض در حال جنگ در کشور خودشان هستند. علاوه‌بر این، کارنگی به حضور سنتی اتباع پاکستان در ارتش عربستان‌اشاره کرده و نوشته است که از اواخر دهه ۱۹۸۰، ده‌ها هزار پاکستانی در سمت‌های مختلف به خدمت پادشاهی سعودی درآمده‌اند.