kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۴۴۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
بررسی‌ها نشان داد

آمریکا و انگلیس از جوایز سلبریتی‌ها هم مالیات می‌گیرند

در بسیاری از کشورهای جهان، نه تنها درآمدها و جوایز هنرمندان مشمول مالیات است بلکه از مالیات پرداختی هنرمندان به عنوان یک اهرم انگیزشی برای افزایش مسئولیت شهروندی سایر مردم استفاده می‌شود.




به گزارش خبرگزاری فارس، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، معافیت مالیاتی هنرمندان در حالی است که در بسیاری از کشورها به دلیل وجود پایه‌‌ مالیات بر مجموع درآمد، اکثر فعالیت‌‌های درآمدزا از جمله فعالیت‌‌های هنری مشمول مالیات بر درآمد است و افراد متعهد به پرداخت مالیات هستند.
در بسیاری از کشورها به دلیل جایگاه خاص هنرمندان تلاش شده است از ظرفیت اجتماعی ایشان استفاده شود به طوری که از مالیات پرداختی هنرمندان به عنوان یک اهرم انگیزشی برای افزایش مسئولیت شهروندی سایر مردم استفاده می‌کنند.
در آمریکا درآمد هنرمندان مانند هر درآمد دیگری با نرخ‌های تصاعدی 10 تا 37 درصد مشمول مالیات بر درآمد سالانه می‌شود.
در آمریکا قوانین سرسختانه‌ای برای جلوگیری از تخلفات مالیاتی در نظر گرفته شده است به‌طوری که هنرمندان مطرح هالیوود نیز از جرائم سنگین مالیاتی در امان نبوده‌اند؛ زندان، مصادره املاک، جرایم نقدی سنگین از جمله جرائمی است که برخی از هنرمندان به دلیل فرار مالیاتی با آن روبه‌رو بوده‌اند.
در آمریکا علاوه‌ بر اینکه درآمدهای عادی کسب‌شده توسط هنرمندان مشمول مالیات قرار می‌گیرد، به‌طورکلی جایزه‌های دریافتی توسط آنها نیز باید جزو درآمدهای مشمول مالیات قرار بگیرد و در اظهارنامه مالیاتی آنها گزارش شود. همچنین حق امتیازهایی که بابت حق کپی‌رایت یک اثر هنری دریافت می‌شود، در درآمد اظهاری افراد باید لحاظ شود.
در انگلستان نیز درآمد هنرمندان مانند دیگر درآمدها با نرخ تصاعدی 20 تا 45 درصد مشمول مالیات بر مجموع درآمد قرار می‌گیرد به‌طوری که با افزایش درآمد مالیات بیشتری باید پرداخت ‌شود. نکته قابل توجه این است که در این کشور هنرمندان کودک نیز باید درآمد خود را اظهار کنند و مالیات آن را مانند بزرگسالان پرداخت کنند؛ همچنین در انگلیس نیز همانند آمریکا جوایز هنری به‌طورکلی مشمول مالیات قرار می‌گیرند.
همچنین در پاکستان با توجه به الگو بودن این قشر از جامعه، در موارد متعددی از ظرفیت‌های هنرمندان به منظور افزایش تمکین مالیاتی مردم استفاده می‌شود.
با وجود اینکه هنرمندان کشور هند نیز مبالغ زیادی در طول سال از دستمزد پرداختی و تبلیغات به دست می‌آورند اما در سایت‌ها و خبرگزاری‌های این کشور مطرح می‌شود که اغلب آنها با پرداخت مالیات خود به دولت، به مسئولیت شهروندی خود نیز به نحو احسن عمل می‌کنند و جزو اقشاری هستند که بیشترین مالیات را به دولت پرداخت می‌کنند و فرارهای مالیاتی احتمالی آنها به سرعت بررسی و رسانه‌ای می‌شود.