kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴
وزیر بهداشت خبر داد

قاچاق داروی تامین شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشورهای همسایه

وزیر بهداشت، از اینکه دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، سعید نمکی در یکصد و دهمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور  اظهارداشت: به‌رغم تشدید فشارها و تحریم‌ها، وضعیت دارویی در کشور خیلی بهتر بوده و به جرأت می‌توانم بگویم که به لطف خدا وضعیت دارو در کشور نه از پارسال بلکه از خیلی از سال‌ها بهتر است.
نمکی تاکید کرد: باید در استان‌هایی که در معرض قاچاق دارو هستند، وقت بیشتری گذاشته شود و در برخی استان‌ها به ویژه استان‌های غربی و جنوب شرقی، هر قدر هم که دارو ارسال می‌کنیم باز هم می‌بینیم که موجودی ندارند. چرا این داروها که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده باید به کشورهای دیگر برود. رؤسای دانشگاه‌ها منتظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا نیروی انتظامی نباشند بلکه خودشان دخالت کنند و در مبادی مرزی، نظارت و مداخله کنند و اجازه ندهند که ارزی که با گرفتاری زیاد تهیه می‌شود تقدیم کشورهای همسایه شود.
وی خاطرنشان کرد: سال آینده هم ارز دارو و تجهیزات پزشکی، 4200 تومان است و قیمت دارو به جز افزایش سنواتی و حدود ۱۰ درصدی، افزایشی نخواهد داشت.
لزوم ایجاد دانشگاه طب ایرانی و مکمل
وزیر بهداشت همچنین با اشاره به اتفاق‌های اخیر درباره به آتش کشیدن کتاب طب هاریسون گفت: از روسای دانشگاه‌ها و مسئولان نظام سلامت می‌خواهم که بیشتر به طب سنتی بپردازند و برای آن جایگاه تعریف کنند. چرا که در زمانی که دنیا در این زمینه حرفی برای گفتن نداشت، در ایران بوعلی‌سینا، رازی و جرجانی داشتیم و امروز، بحث طب مکمل مطرح است.
نمکی افزود: در حکم دکتر شمس اردکانی عنوان کردم که به ایجاد دانشگاه طب ایرانی و مکمل بپردازید و نگذارید که شیادان و کلاهبرداران به این حوزه ورود کنند و عوام فریبی کنند و عالمان و افراد متخصص باید به این عرصه وارد شوند. در بیمارستان‌ها باید برای متخصص طب سنتی، تخت بیمارستانی داشته باشیم. بنابراین نباید از طب سنتی و ادغام آن به صورت حکیمانه، عالمانه و مدبرانه در نظام ارائه خدمت، غافل شویم.