kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۳۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
فردا رئیس‌جمهور آمریکا در سنا استیضاح می‌شود

نبرد جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر استیضاح ترامپ

در میان نبرد جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بر سر استیضاح ترامپ، فردا سه‌شنبه سنای آمریکا رسما طرح استیضاح او را شروع می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا استیضاح‌شدنش را مساوی با «جنگ داخلی» دانسته بود.


  سرویس خارجی-

تنش‌ها بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در آستانه استیضاح ترامپ شدت گرفته. قانونگذاران دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا بامداد یکشنبه گزارشی ۱۱۱ صفحه‌ای درباره ادله خود جهت استیضاح «دونالد ترامپ» را برای مجلس سنا شرح دادند. آنها در این گزارش تاکید کردند ترامپ با شکستن سوگند خود (ریاست‌جمهوری) به اعتماد عمومی خیانت کرده و باید از قدرت کنار گذاشته شود. در این گزارش اظهارات و شهادت‌های علنی و خصوصی ده‌ها شاهد از جمله سفرای آمریکا در کشورهای مختلف، مسئولان امنیتی و دولتی عالی‌رتبه، ذکر شده که همگی نگرانی‌های خود را از تعاملات آنچنانی ترامپ با اوکراین و درخواست عمل متقابل بیان کردند.
به نوشته آسوشیتدپرس، دموکرات‌ها در این گزارش آورده‌اند که مدارک محکمی از «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت در تحقیقات کنگره» توسط ترامپ وجود دارد. این گزارش ۱۱۱ صفحه‌ای سپس خطاب به مجلس سنا، که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان و هم‌حزبی‌های ترامپ است، می‌گوید اکنون باید دید آیا اعضای سنا اعمال غیرقانونی ترامپ را می‌پذیرند و به وظیفه خود در چارچوب قانون اساسی آمریکا عمل می‌کنند یا خیر.
در مقابل تیم حقوقی ترامپ با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به آغاز فرایند استیضاح، با ادعای اینکه بندهای این طرح ناقض قانونی اساسی آمریکاست ترامپ را از هرگونه اقدام غیرقانونی مبرا دانستند. آنها در اولین اقدام در جریان تشکیل پرونده استیضاح، قانونگذاران دموکرات در کنگره را به تلاش برای باطل کردن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا متهم کرد. این بیانیه همچنین بند دوم طرح استیضاح ترامپ را «فاقد نشانه‌ای از جرم یا تخطی از قانون» دانسته و تاکید می‌کند که دولت ترامپ به‌شکل مناسب با کنگره در تحقیقات همکاری کرده است.
تجمع زنان علیه ترامپ
همزمان از شهرهای مختلف آمریکا نیز خبر می‌رسد در یک راهپیمایی سراسری زنان به اعتراض علیه ترامپ دست زدند. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، راهپیمایی‌های روز شنبه در بیش از ۱۸۰ شهر برگزار شد. نخستین راهپیمایی‌های این چنینی در ۲۰۱۷ با حضور صدها هزار تن در شهرهای مختلف آمریکا و یک روز پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ برگزار شد. همچنین در آن سال در راهپیمایی واشنگتن دی.سی نزدیک به یک میلیون تن حضور یافتند. خبر دیگر از آمریکا اینکه «اندرو پیک» یکی از مشاوران دونالد ترامپ در امور روسیه به علت انجام تحقیقات امنیتی علیه وی، از ادامه فعالیت منع شد.
بر اساس گزارش‌ها تحقیقات صورت گرفته در مورد «پیک» امنیتی است و تاکنون جزئیات بیشتری در مورد علت برکناری وی منتشر نشده است. خبر برکناری پیک مدیر ارشد امور اروپا و روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا در حالی منتشر می‌شود که وی قرار بود هفته آینده همراه ترامپ به مجمع جهانی اقتصاد در داووس سفر کند. تاکنون کاخ سفید و «پیک» از اظهار نظر درباره این موضوع خودداری کرده‌اند. پیک از ماه نوامبر (آذر) در جایگاه یکی از مشاوران ترامپ مشغول به کار بوده است، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، وی به عنوان معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور عراق و ایران فعالیت داشته است.