kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
دادستان ارشد سابق دادگاه جنایی «نورنبرگ»:

ترور« قاسم سلیمانی» اقدامی غیرقانونی و غیر اخلاقی بود

دادستان ارشد آمریکایی دادگاه نورنبرگ طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز، ترور سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» به دستور ترامپ و به وسیله نیروهای آمریکایی در عراق را اقدامی غیراخلاقی و غیرقانونی دانسته است.

این حقوقدان صدساله آمریکایی که محاکمه سران نازی پس از جنگ جهانی دوم در دادگاه نورنبرگ را جزو افتخارات خود می‌داند، در نیویورک تایمز نوشته است: «دولت آمریکا اخیرا اعلام کرده است که بر مبنای دستور رئیس‌جمهوری (ترامپ) به حذف (در واقع قتل) یکی از رهبران مهم نظامی کشوری که ما با آن در حال جنگ نیستیم، مبادرت نموده است. من به عنوان فارغ‌التحصیل رشته حقوق دانشگاه «هاروارد» که مقالات بسیاری در این باره نگاشته‌ام، به این رفتار غیر اخلاقی به عنوان نقض آشکار قوانین کشوری و بین‌المللی می‌نگرم.»
به گزارش عصر ایران وی در ادامه تصریح کرده است: «مردم حق دارند حقیقت را بدانند. منشور سازمان ملل، دادگاه جنائی بین‌الملل و دادگاه عدل بین‌الملل لاهه، همه و همه دور زده شده‌اند. در این جهان سایبری، جوانان در هر کجا که باشند، در معرض خطر مهلک هستند، مگر اینکه ما بتوانیم قلب‌ها و مغزهای کسانی که جنگ را به قانون ترجیح می‌دهند دگرگون کنیم».
ضرورت شکایت ایران و عراق از تروریسم دولتی آمریکا
پیشتر وب سایت «بیزنس اینسایدر» آمریکا نیز به نقل از منابع و کارشناسان حقوقی و نظامی از صدور رای تقریبا قطعی دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) علیه ایالات متحده آمریکا در صورت شکایت ایران به این محکمه بین‌المللی بابت ترور سپهبد شهید «قاسم سلیمانی» خبر داده بود.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران و همچنین کشور عراق باید از تروریسم دولتی آمریکا شکایت کنند و با توجه به قواعد بین‌المللی نسبت به این موضوع دقت عمل داشته باشند، تصریح کردند: آمریکا که خود را سردمدار مبارزه با تروریسم معرفی می‌کند پرچم دار بزرگ‌ترین عملیات تروریستی در منطقه است و نهادهای حقوقی و بین‌المللی که فریاد حمایت از حقوق بشر سر داده‌اند باید بر سر این موضوع با دولت متعرض آمریکا رویارویی داشته باشند.