kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
کدخدایی:

هیچ کس با فشار به شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشده است (تا انتخابات)



تنور انتخابات رفته رفته گرم‌تر می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت با فشار بر شورای نگهبان را با قطعیت رد کرد و آن را شایعه دانست. وی درباره اعتراض رد صلاحیت شده‌ها نیز توضیحاتی داده است. علاوه بر این، معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از آغاز مرحله نظرسنجی کاندیداهای شورای ائتلاف خبرداده. بسیج دانشجویی 270 دانشگاه نیز از رویکرد انقلابی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها
حمایت کردند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو کرده است، در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود برخی با فشار به شورای نگهبان تأییدیه گرفته‌اند، گفت: خیر این‌گونه نیست، ما در مرحله گذشته هیئت مرکزی و هیئت استانی را داشتیم و مرحله کنونی مرحله شورای نگهبان است، اسامی ممکن است از جهت ترتیبات اداری دیر و یا زود اعلام شود، اما آنچه اعلام شده است، همگی مصوبات هیئت مرکزی و هیئت استانی است، در این مرحله هم که امروز در خدمت شما هستیم، مرحله رسیدگی به شکایات است که طبیعتا هر شکایتی باشد بررسی می‌شود و اگر حقی از کسی تضییع شده باشد، طبیعتا احقاق حق خواهد شد.
به گزارش تسنیم، وی خاطرنشان کرد: اصلاً و ابداً هیچ‌کس با فشار تأیید صلاحیت نشده است و اینها همگی شایعه است، ما نظرات هیئت مرکزی را اعلام کردیم که همگی مستند به مدارک قطعی در پرونده‌های آنان است.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین با حضور در برنامه پارک شهر رادیو تهران با اشاره به اینکه آیا این امکان وجود دارد که بعد از احراز صلاحیت‌ها، افراد اسنادی ارائه دهند و سپس تأیید صلاحیت شوند؟ گفت: شورای نگهبان در دو مرحله بررسی‌ها را انجام می‌دهد، در مرحله اول که در حال حاضر است، اسامی افرادی که تأیید صلاحیت شده‌اند، اعلام شده است، مدارکی ارسال شده، اما مدارک برای عده‌ای از افرادی که ارسال شده است، به اندازه‌ای نبوده است که باعث رد‌صلاحیت‌ها شود.
کدخدایی افزود: در این مرحله بعد از اعلام نتایج، عده‌ای آمدند و مدعی شدند که مدارکی دارند و ما هم منتظر هستیم تا مدارک ارائه کنند تا مبادا خدایی نکرده، اسنادی باشد که ما غفلت کرده باشیم، اما  اسناد و مدارک ارائه شده به اندازه‌ای نبود که بتواند رد ‌صلاحیت را در برداشته باشد و همان نظر اولیه بود.
دوم اسفند همه پای صندوق‌های رأی باشند
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در مرحله دوم که بعد از 11 بهمن‌ماه آغاز می‌شود، مربوط به افرادی است که در مرحله اول صلاحیت آنها تأیید نشده است، در این مرحله اگر کسی در مرحله اول، صلاحیتش مورد تأیید واقع نشده، در مرحله دوم می‌توانند شکایت کنند و در مرحله دوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به اینکه افرادی که در حال حاضر در مجلس حضور دارند، اما رد‌صلاحیت شده‌اند، آیا می‌توانند به فعالیت‌شان به عنوان نماینده مجلس ادامه دهند یا خیر؟، گفت: مشکلی برای ادامه فعالیت آنها وجود ندارد، چرا که اعلام صلاحیت آنها 4 سال پیش اعلام شد و با اعلام صلاحیتی که الان اعلام می‌شود، متفاوت است، این اعلام نظرها برای دور بعدی مجلس است.
کدخدایی خاطرنشان کرد: ما صلاحیت افراد یا رئیس‌جمهور یا نمایندگان خبرگان رهبری را برای دوره 4 ساله یا 8 ساله بررسی و اعلام می‌کنیم و تا پایان مدت دوره، مشکلی از نظر قانونی برای فعالیت آنها وجود ندارد، بنابر‌این از نظر حقوقی منع و اشکالی وجود ندارد، این عدم صلاحیت مربوط به مجلس بعدی است؛ اگر کسی هم جرمی مرتکب شده است، دستگاه قضا می‌تواند رسیدگی کند، دوم اسفند همه پای صندوق‌های رأی باشند.
آغاز مرحله نظرسنجی کاندیداهای شورای ائتلاف
به گزارش تسنیم، نورالدین قدیمی، معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با اشاره به سازوکار اعلام اسامی کاندیداهای شورای ائتلاف در استان‌ها، گفت: برگزاری مجامع شهرستانی  بعد از تشکیل شورای ائتلاف در استان‌ها، در دستور کار قرار گرفت، که با فرایند مشخص شده مجامع عمومی در سطح همه شهرستان‌ها تشکیل شد.
وی اظهار داشت: به دنبال تشکیل مجامع شهرستان‌ها، شورای ائتلاف شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه نیز شکل گرفت که اولین اقدام شورای ائتلاف در سطح شهرستان‌ها و حوزه‌ها شناسایی کاندیداهای مطرح برای حضور در مجلس بود.
معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه بیش از 1000 نفر از حوزه‌های انتخابیه استانی وارد فرآیند نظرسنجی شده‌اند، افزود: این تعداد معرفی شده برای نظر سنجی از 198 حوزه انتخابیه به غیر از حوزه تهران، ری، شمیرانات و پردیس و چند حوزه محدود باقی‌مانده می‌باشد که تکلیف کاندیداهای آنها طی چند روز آینده مشخص و اعلام خواهد شد.
قدیمی با اشاره به زمان فرآیند نظرسنجی کاندیداها اظهار داشت: فرآیند نظرسنجی از اواسط هفته‌جاری آغاز شده و تا اواخر هفته آینده ادامه خواهد داشت که به صورت حوزه به حوزه و شهر به شهر انجام می‌شود و پس از اتمام نظرسنجی و جمع‌بندی نتیجه از طریق مرکز مربوطه در اختیار ما قرار خواهد گرفت.
وی با تأکید بر اینکه نتایج نظرسنجی در حضور فرد کاندیدا قرائت خواهد شد، گفت: برای اعلام نتایج نظرسنجی در هر حوزه، کمیته استانی با حضور رئیس یا رؤسای شورای شهرستان‌های تشکیل‌دهنده هر حوزه و کاندیداهایی که از آن حوزه برای نظرسنجی معرفی شده بودند، تشکیل جلسه می‌دهد و در حضور آنها نتایج نظرسنجی اعلام می‌شود و اگر براساس نتایج نظرسنجی مشخص شود که افرادی رای آوری لازم را ندارند، طبق تعهدی که قبلاً اعلام کرده‌اند باید از ادامه حضور در عرصه انتخابات انصراف دهند.
معاون استان‌های شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه فرصت معینی برای تجدید نظرسنجی برای برخی کاندیداها در نظر گرفته شده است، گفت: اگر در برخی حوزه‌ها احتمال دهیم که آرای یک یا دو کاندیدا نزدیک به هم است و تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی بیانگر این واقعیت باشد که ممکن است طی روزهای آینده شاهد تغییر در آرای آن کاندیداها باشیم، نظرسنجی مجدد در آن حوزه و برای آن کاندیداهای خاص انجام می‌شود تا به نتیجه قطعی دست پیدا کنیم.
حمایت بسیج دانشجویی ۲7۰ دانشگاه
از رویکرد انقلابی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها
بسیج دانشجویی 270 دانشگاه کشور طی نامه‌ای به آیت‌الله جنتی از رویکرد انقلابی شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی حمایت کرده و تلاش جهت تضعیف جایگاه این نهاد قانونی را محکوم کردند.
در این نامه آمده است: اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات آینده حاکی از رویکرد انقلابی و قاطع شورای نگهبان در ایجاد ممانعت از حضور افرادی بود که در گذشته خویش مبتلا به فسادهای‌ گوناگون سیاسی، اقتصادی و اخلاقی و در آشکار و نهان مشغول به ضدیت و تقابل با اصول اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند. رویکردی که لازم است تحت تأثیر فشارهای صاحبان قدرت و ثروت، برخی مشهورین و مسئولین صاحب تریبون و افراد بی‌اطلاع از روند نظارت استصوابی خدشه‌ای بر آن وارد نشود.
به گزارش فارس، دانشجویان بسیجی تصریح کردند: هر چند تأیید صلاحیت برخی افراد معلوم‌الحال پس از عدم احراز صلاحیت توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات که اسناد متقن فسادهای اقتصادی آنان در اختیار شورای نگهبان است مایه نگرانی دلسوزان و امید بدخواهان برای تحمیل رأی خویش بر این شورا شده است.
در آخر بسیجیان حضرت روح‌الله حمایت قاطعانه خویش را از رویکرد انقلابی شورای نگهبان اعلام نموده و این شورا را از تأثیرپذیری در برابر فشارها و مبتلا شدن به محافظه‌کاری و مصلحت‌سنجی در پیگیری وظیفه‌ قانونی خود مبنی بر نظارت بر انتخابات در تمامی مراحل بر حذر می‌دارند. حتی سردمداری برخی مقامات در هجمه‌ها علیه این شورا که ضعف تدبیرشان و تیغ ناکارآمدی‌شان زخم‌هایی عمیق بر این مردم وارد نموده است و حیات سیاسی خویش را در حاشیه‌سازی می‌بینند نباید باعث شود که از حق مردم مبنی بر ممانعت از حضور افراد ضدنظام و ضدانقلاب و دارای کارنامه‌ سیاه در فساد و لابی‌گری و رانت ذره‌ای کوتاهی
صورت بپذیرد.