kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴

گزارش سی ان ان از احتمال خروج تحقیر‌آمیز آمریکا از عراق

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرد که این کشور علیرغم میلیاردها دلار هزینه در عراق، اکنون مجبوراست که به شکلی تحقیرآمیز، این کشور را ترک کند.

واشنگتن هرچند می‌داند که خروج نیروهای آمریکایی از عراق، به معنای پایان سلطه تاریخی غرب بر جهان اسلام و پایان یکجانبه‌گرایی آمریکا است، ولی به نظر می‌رسد در حال زانو زدن مقابل فشارهای مردم و محور مقاومت است. در این ارتباط، شبکه «سی ان ان» با‌اشاره به این فشارها، اعلام کرد که خروج از عراق، پایانی تحقیرآمیز برای ماموریت طولانی مدت ارتش آمریکاست؛ جایی که میلیاردها دلار بر باد رفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه سی ان ان افزود: پارلمان عراق... روند پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق را آغاز کرده است و این خروج، حاصل واکنش تند در قبال حمله آمریکا به ژنرال(شهید) «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.
در پی این حملات، عملیات‌ مشترک آمریکا و عراق علیه داعش به حالت تعلیق درآمد و «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور، تاکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی، تنها راه حمایت از عراقی‌ها است.
سی ان ان در طول گزارش خود، تلاش کرد که بگوید، چیزی که باعث خروج آمریکا از عراق خواهد شد، فشارهای ایران است. اما، واقعیت عراق و منطقه، چیز دیگری است که این شبکه آمریکایی می‌خواهد آن را مکتوم نگه دارد و آن، جبهه مقاومت(حشدالشعبی) است که به کشورخاصی تعلق ندارد. واقعیت این است که امروز جبهه مقاومت در عراق، بسیار قوی بوده و به عنوان یک نیروی عراقی، تلاش خود را روی اخراج آمریکایی‌ها، متمرکز کرده است.
سی ان ان با‌اشاره به ماجرای ترور سپهبد شهید«حاج قاسم سلیمانی»، افزود: به نظر می‌رسد که این ترور، به سود اهداف دراز مدت ایران، یعنی خروج نظامی آمریکا از منطقه، است.
سی ان ان اضافه کرد، خروج اجباری از خاک عراق، پایان تحقیرآمیز ماموریت طولانی ارتش آمریکا در عراق خواهد بود، ماموریتی که میلیاردها دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی را بر باد داده و جان هزاران سرباز آمریکایی را نیز گرفته است.
اظهارات سخنگوی نظامی عبدالمهدی
سرتیپ «عبدالکریم خلف» سخنگوی«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، دیروزگفت که دولت بغداد در حال رایزنی با آمریکا درباره روابط امنیتی است. به گزارش خبرگزاری فارس، خلف افزود که عراق ملاحظات و طرح‌هایی درباره این پرونده دارد و در تلاش است تا همه چیز به نحوی پیش برود که مغایر حاکمیت عراق نباشد و این مذاکرات هنوز به پایان نرسیده است.
اخیرا نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق از «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، خواست نمایندگانی برای تدوین مکانیزم اجرای مصوبه پارلمان درخصوص خروج نظامیان آمریکایی از عراق، اعزام کنند.
دهن کجی تازه آمریکا
منابع آگاه از دهن کجی جدید آمریکا به خواسته ملت عراق و تلاش برای احداث چهار پایگاه نظامی در منطقه خودگردان کردستان عراق، خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع سیاسی مطلع گفت: هیئت‌های نظامی و سیاسی آمریکایی با «نیچروان بارزانی» رئیس‌اقلیم کردستان‌، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر و معاون او درباره حضور آمریکا در داخل عراق و در منطقه کردستان عراق رایزنی کردند.
این منبع افزود: در این دیدارها درباره روند تداوم حمایت کردها از ابقای نیروهای آمریکایی و رد مسئله عقب‌نشینی آنها از عراق، یا لغو توافق‌نامه امنیتی و همکاری درباره احداث چهار پایگاه نظامی، از جمله پایگاه «الحریر» در اقلیم، گفت‌وگو شد.
بنا بر این گزارش، تقویت روابط دیپلماتیک، همکاری در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و تسریع در افتتاح بزرگ‌ترین کنسولگری آمریکا در اربیل، از دیگر مسائل مورد گفت‌وگو میان طرفین بود. نیچروان بارزانی، اخیرا مدعی شده بود، تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور، تصمیم خوبی نبوده و این تصمیم صرفا توسط گروه‌های شیعی در پارلمان و بدون مشورت با گروه‌های سنی و کرد اتخاذ شده است.
درخواست ناتو از عراق
«استولنبرگ» دبیرکل ناتو، دیروز با «محمد علی حکیم» وزیر خارجه عراق، تلفنی گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت خارجه عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در این گفت‌وگوی تلفنی، تحولات عراق و منطقه و آینده رابطه عراق با ناتو بررسی شد.
بر اساس این بیانیه، حکیم بر لزوم تقویت نقش عراق در دفاع از حاکمیت خود و اجتناب از تبدیل شدن این کشور به عرصه درگیری، تاکید کرد.
اما، علیرغم این اظهارات، استولنبرگ گفت، ناتو آماده است در صورت فراهم بودن شرایط، آموزش نظامیان عراقی را از سربگیرد. شمار نیروهای ناتو در عراق در حال حاضر، حدود ۵۰۰ نفر است واکثر آنها نیز کانادایی هستند.
علت تمنای ناتو برای ماندن در عراق، هم حفظ جا پای غرب در منطقه و حفاظت از موجودیت رژیم نامشروع صهیونیستی است. ناتو در جنایات آمریکا در کشورهای مختلف جهان، شریک بوده و به احتمال زیاد، به آمریکا در ترور سپهبد شهید «حاج قاسم سلیمانی» کمک کرده است. کارشناسان، ناتو را بازوی یکجانبه‌گرایی آمریکا در جهان می‌دانند.