kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۱۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸

ترامپ پس فردا در سنای آمریکا استیضاح می‌شود

سناتورهای آمریکایی در جلسه پنج‌شنبه خود، مقابل رئیس‌دیوان عالی این کشور سوگند خوردند که در جلسه استیضاح «دونالد ترامپ» بی‌طرفانه رای بدهند، مسئله‌ای که با توجه به وابستگی حزبی سناتورها، بیشتر به شوخی شبیه است.

پرونده استیضاح ترامپ به ایستگاه پایانی خود رسید و او رسما سه‌شنبه هفته آینده در سنای آمریکا استیضاح خواهد شد. با توجه به ترکیب سنا، تقریبا می‌توان حدس زد که نتیجه استیضاح برکناری ترامپ نخواهد بود مگر آنکه در جریان محاکمه رئیس‌جمهور آمریکا در سنا اتفاق خارق العاده‌ای رخ دهد و اوضاع از دست جمهوری خواهان
خارج شود.
«نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) قطعنامه حاوی بندهای استیضاح ترامپ را امضا و آن را تحویل مجلس سنا داد.  پلوسی تصریح کرد که مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۸ دسامبر(27 آذر) به وظایف خودش عمل کرده و ترامپ را در دو اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و «ممانعت در تحقیقات کنگره»، در ارتباط با پرونده گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین متهم شناخته و استیضاح کرده است.پلوسی هنگام امضای بندهای استیضاح ترامپ گفت: «امروز ما تاریخ‌ساز می‌شویم. هیچ‌کس ما فوق قانون نیست». رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه دو نفر از اعضای ارشد این مجلس را به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح ترامپ مشخص کرده بود. طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، «آدام شف»، رئیس‌کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، که وظیفه انجام تحقیقات درباره استیضاح ترامپ را به عهده داشت و «جرولد نادلر»، رئیس‌کمیته قضایی این مجلس، که در تصویب بندهای استیضاح ترامپ نقش اصلی را داشت به عنوان دادستان‌های دادگاه استیضاح مشخص شده‌اند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت‌، پلوسی مجموعاً هفت نفر را به عنوان تیم دادستانی دادگاه استیضاح ترامپ مشخص کرده است. اعضای این تیم، گروهی با تجارب حقوقی، دادگاه‌های نظامی و اجرای قانون هستند.
سوگند سناتورها
 روز پنج شنبه همچنین «آدام شف» رئیس‌کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، که مسئولیت پیشبرد این پرونده را به عهده‌دارد، با حضور در صحن اصلی سنا، بندهای اتهامی ترامپ را قرائت کرده و پرونده استیضاح را به سنا تحویل داد.پس از قرائت بندهای استیضاح ترامپ، «جان رابرتس» به عنوان قاضی دادگاه محاکمه ترامپ در سنا، رسما سوگند یاد کرد. در این جلسه همچنین ۱۰۰ عضو سنا به عنوان اعضای هیئت منصفه سوگند یاد کردند. این سومین بار در تاریخ آمریکاست که رئیس‌جمهور در سنا محاکمه می‌شود. سناتورها در برابر
«جان رابرتس» رئیس‌دیوان عالی، سوگند یاد کردند تا مجری «بی طرف عدالت» باشند. با وجود این سوگند، آرای استیضاح در آمریکا عمدتا بر اساس خطوط حزبی بوده و سناتورها اغلب بر اساس سیاست حزب رأی داده‌اند.مگر اینکه در جلسه استیضاح سه شنبه هفته جاری این سنت شکسته شود.
واکنش ترامپ
ترامپ با بیان اینکه استیضاح وی یک حقه است پیش‌بینی کرد که فرآیند استیضاحش در مجلس سنا مدت زیادی طول نخواهد کشید. ترامپ در مصاحبه با خبرنگاران در دفتر بیضی شکل کاخ سفیدگفت: « من فکر می‌کنم فرآیند استیضاح باید خیلی سریع به پیش برود.این فرآیند یک فرآیند کاملا حزبی است. این یک حقه است. همه می‌دانند که این فرآیند کاملا یک حقه است.»
گفتنی است در مجلس سنا چیزی شبیه یک دادگاه شکل خواهد گرفت که ریاست آن با رئیس‌دیوان عالی است و سناتورها در آن نقش اعضای هیئت منصفه را دارند. برای خلع ترامپ از قدرت، دوسوم سناتورها (۶۷ نفر) باید به عزل او رای دهند؛ امری که با توجه به اکثریت جمهوری‌خواهان در مجلس سنا، در شرایط عادی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با این حال در جریان استیضاح، دموکرات‌ها فرصت آن را خواهند داشت تا با نقد جدی عملکرد ترامپ، رای او را در انتخابات ۲۰۲۰
بشکنند.