kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۰

پذیرایی بن سلمان از «آبه» در بیابان

ولیعهد سعودی در اقدامی عجیب، دیدار خود با نخست‌وزیر ژاپن را در یک چادر بیابانی ترتیب داد و نخست‌وزیر ژاپن نیز عبای عربستانی بر تن کرد. نحوه پوشش نخست‌وزیر ژاپن و برگزاری این دیدار، توجه رسانه‌ها را جلب کرده است.

سفر «شینزوآبه» نخست‌وزیر ژاپن به عربستان به سوژه رسانه‌ها تبدیل شده است. اما علت این مسئله نه به محتوای این دیدار بلکه به دلیل نوع خاص پذیرایی عربستان از نخست‌وزیر ژاپن برمی گردد. «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در یک چادر سنتی که در استان العلا واقع در شمال غرب عربستان برپا شده بود، میزبان نخست‌وزیر ژاپن بود، به شکلی که به دلیل برودت هوا و بارش برف، نخست‌وزیر ژاپن یک عبای پشمی عربی را بر تن کرد.
بر اساس تصاویر و فیلم‌های منتشر شده، «آبه» و «بن سلمان» به همراه تعدادی از مسئولان دو کشور دیدار خود را در این چادر انجام دادند و
بن‌سلمان در این دیدار از اقدامات دیپلماتیک ژاپن در منطقه تقدیر و رویکرد و ارزیابی‌های آبه از مسایل مختلف را تایید کرد. گفته می‌شود سفر «آبه» در راستای انجام یک سفر دوره‌ای به خاورمیانه که شامل عمان و امارات نیز است صورت می‌گیرد.
وزارت خارجه ژاپن اعلام کرده، دیدار نخست‌وزیر این کشور با ولیعهد سعودی بر سه محور اصلی یعنی تنش‌های به وجود آمده در منطقه، روابط دوجانبه ژاپن و عربستان و نیز میزبانی عربستان از نشست گروه ۲۰ استوار بود. «آبه» هم درباره همکاری‌ها میان توکیو و ریاض اعلام کرده، میزان سرمایه‌گذاری‌های مشترک دو کشور به بیش از ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد.
خبرگزاری رسمی عربستان نیز اعلام کرده سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان نیز یک جلسه مذاکرات رسمی با آبه داشته و دو طرف به بررسی روابط دو جانبه توکیو-ریاض، همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، امنیتی، انرژی تجدیدپذیر و... پرداختند.