kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۶۷۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰
گزارش خبری کیهان

پافشاری نخست‌وزیر عراق بر اخراج آمریکا و تهدیدهای گستاخانه کاخ سفید

نخست‌‌وزیر دولت پیشبرد امورعراق پس از دیدار و گفت و گو با مقامات اربیل در ارتباط با اخراج تروریست‌های اشغالگر آمریکایی از کشورش، اعلام کرد که دولتش با قدرت تمام از حاکمیت عراق، حراست خواهد کرد. این در حالی است که تهدیدهای توخالی واشنگتن علیه بغداد همچنان ادامه دارد.




آمریکا که این روزها به خاطر ضربه ای که از ایران در «عین الاسد» متحمل شده، شرایط تحقیر‌آمیزی را تحمل می کند، از جانب مقامات و گروه‌های عراقی به شدت تحت فشار است همه خواستار اخراج اشغالگران آمریکایی از این کشورهستند. در این میان، موضع قاطع «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق بیش از دیگران، آمریکا را در منگنه قرار داده است.  
به گزارش خبرگزاری فارس، «حسن المسعودی» عضو «جریان حکمت» در پارلمان عراق، یکی از اهداف سفر جمعه گذشته نخست وزیر این کشور به اربیل را متقاعد کردن کُردها برای پایان دادن به حضور آمریکا در عراق اعلام کرد.
المسعودی به تلویزیون عراق گفت: «عبدالمهدی تلاش کرد شرکای کُرد را به ضرورت برخورد با حضور بیگانگان در خاک عراق متقاعد کند.»
وی افزود: «کُردها اصلا موافق نیستند درباره موضوع اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق بحث کنند و (به همین خاطر) مصلحت عراق را در به تعویق افتادن این قضیه تا اطلاع ثانوی می‌بینند.»
المسعودی گفت: «خیلی طبیعی است که عراق خواستار اخراج نیروهای بیگانه از خاک خود باشد، زیرا تمامیت ارضی و آسمان این کشور مورد تعرض قرار گرفته است.» با این حال، «نیچروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق، روز شنبه در دیدار با عبدالمهدی، بر حفظ حاکمیت ملی عراق تاکید کرد و گفت: هر تصمیمی که دولت مرکزی بغداد اتخاذ کند، تصمیم ماست.
پهپاد‌های آمریکایی بامداد جمعه در اقدامی تروریستی، سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ، «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان حشدالشعبی عراق و هشت تن از یاران آنها را در فرودگاه بغداد، هدف قرار داده و به شهادت رسانده‌اند. دو روز پس از این اتفاق، پارلمان عراق خروج همه نیروهای خارجی مستقر در عراق را تصویب کرد.
در پی تصویب پارلمان، برخی از کشورهای عضو ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، اعلام کرده اند که نیروهای خود را از عراق خارج می کنند. اما آمریکا به این تصمیم پارلمان عراق، نه تنها بی توجهی کرده است، بلکه بغداد را به بلوکه کردن 35 میلیارد دلار از دارایی‌های عراق تهدید کرده و از سایر کشورهای عضو ناتو نیز خواست در عراق حضور یابند!
تاکید  مجدد بر اخراج آمریکایی‌ها
رئیس دولت پیشبرد امور عراق پس از پایان سفرش به اربیل گفت، در جریان این سفر با مسئولان کُرد منطقه کردستان در خصوص مسایل امنیتی و جلوگیری از خطر بازگشت داعش و همچنین حفظ حاکمیت عراق گفت‌وگو کرد.
دفتر نخست ‌وزیرعراق طی بیانیه‌ای، خبر داد که عبدالمهدی عصر شنبه با «کوسرت رسول علی» رئیس شورای سیاسی «اتحادیه میهنی کردستان عراق» و تعدادی از اعضای این اتحادیه در سلیمانیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این بیانیه آمده است: عبدالمهدی دراین دیدار، بر حفظ امنیت و حاکمیت کشور،  ضرورت دوری از درگیری‌ و تنش، منع دخالت خارجی و خروج نیروهای بیگانه از عراق تأکید کرد.
واکنش آمریکا
کاخ سفید که برای خروج از عراق، تحت فشار قرار دارد و خصوصا، از حملات انتقامی «حشدالشعبی» به شدت می‌هراسد، برای عادی‌سازی شرایط در عراق، تمام تلاش خود را به کار گرفته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی « وال‌استریت ژورنال» گزارش داد، آمریکایی‌ها همچنان در حال اعمال فشار بر مسئولان عراقی هستند تا به نحوی بتوانند نظر آنها را در رابطه با خروج نظامیان آمریکایی از عراق، عوض کنند.
کاخ سفید همچنین تهدید کرد، در صورتی که بغداد از تصمیم خود عقب‌نشینی نکند، آمریکا مانع دسترسی عراق به پول‌های ناشی از فروش نفت خواهد شد. گفتنی است، پول فروش نفت عراق به حسابی نزد بانک فدرال آمریکا واریز می‌شود.
این نوع موضع گیری آمریکا نشان می دهد که  سیاست واشنگتن، وابسته کردن سایر کشورها از لحاظ سیاسی و اقتصادی به خود است، تا این کشورها هرگز نتوانند مستقل بمانند. اما خوشبختانه، سیاست تروریسم افتصادی آمریکا، هیچ مانعی را نمی‌تواند برای گروه‌های مقاومت ایجاد کند. این گروه ها هشدار داده‌اند که اگر آمریکا با پای خود، از عراق و منطقه خارج نشود، مقاومت جنازه‌های آنها را به عراق پس خواهد فرستاد.
در هر حال، تهدیدات آمریکا در شرایط جاری، به قدری توخالی است که حتی متحدان راهبردی این کشور هم آن را جدی نمی‌گیرند. در حال حاضر5200 نظامی آمریکایی در عراق مستقر هستند.