kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
نخست‌وزیر مکلف:

شبح سقوط لبنان را تهدید می‌کند با تمام توان با بحران مقابله خواهم کرد

نخست ‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان طی بیانیه‌ای تأکید کرد، به مأموریت قانونی خود برای تشکیل دولت، ادامه خواهد داد و با تمام توان، با بحران جاری در این کشور مقابله خواهد کرد.

«حسان دیاب» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بعد از گذشت سه هفته از انتصاب (من) به عنوان نخست‌وزیر، تمام تلاشم را برای خارج کردن لبنان از بحران به‌کار گرفته‌ام، به ویژه اینکه شبح سقوط بزرگ، لبنان را تهدید می‌کند.
 دیاب افزود: لبنانی‌ها فشارهای اجتماعی، اقتصادی و مالی را احساس می‌کنند... (تا آنجا که) در طول تاریخ با چنین فشارهایی مواجه نبوده‌اند و این ترس‌شان در سایه انحلال دولت، بیشتر شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، نخست‌وزیر مکلف لبنان افزود: فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان دیگر، سیاستمداران و چهره‌های مستقل، بر این اساس که من یک فرد مستقل و تکنوکرات هستم، مرا به تشکیل دولت مکلف کردند.
وی گفت که تمام طرف‌ها برسر چارچوب کلی دولت، توافق کردند و این توافق، شامل موارد زیر است:
تشکیل دولتی کوچک متشکل از 18 وزیر مرد و زن، تفکیک نمایندگان پارلمان از مسئولان وزارتخانه‌ها، تشکیل دولت تکنوکرات بدون وابستگی‌ حزبی، مشارکت برابر برای زنان، لغو سمت «مشاور وزیر»، و عاری بودن کابینه از چهره‌هایی که تظاهر کنندگان مخالف آنها هستند.
دیاب به مردم لبنان اطمینان داد که دولتش کشور را از بحران جاری، خلاصی دهد. وی افزود: ماموریتی را که من بدان مکلف شده‌ام، مقدس می‌دانم و در این مسیر تمام توان خود را به کار خواهم گرفت. این مایه افتخار من است، زیرا لبنان از همه ما مهم‌تر است و اگر لبنان خدای ناکرده فروبپاشد، موجودیت ما معنایی ندارد...رسالت ویژه من، «نجات لبنان» است.
نبیه بری
«نبیه بری» رئیس‌پارلمان لبنان، در سخنانی گفت که به دلیل نبود دولت، اوضاع کشور درحال بدتر شدن است.
به گزارش ایسنا، رئیس‌پارلمان لبنان، اظهار داشت: وضعیت منطقه به طور کلی خوب نیست و متأسفانه اوضاع لبنان در حال بدتر شدن است. راه خروج از بحران، وجود یک دولت است که قرار بود از تجارب گذشته بهره برده و طی ۱۵ روز تشکیل شود. نبیه بری سپس، این سؤال را مطرح کرد که پس چرا در این زمینه تأخیر صورت گرفته است؟
وی افزود: یک بار دولتی را مطرح می‌کنند که شامل وزرای سابق نیست و ناگهان با مطرح شدن دولتی متشکل از وزرای سابق، غافلگیر می‌شویم. بار دیگر درخواست می‌کنند که نمایندگان پارلمان و مسئولان وزارتخانه‌ها تفکیک شوند، چرا اوضاع اینگونه است؟
نبیه بری تصریح کرد: همه دولت‌ها در جهان، آینه پارلمان هستند، اما در اینجا یک دولت مستقل را مطرح می‌کنند. چرا احزاب را «ترسناک» جلوه می‌دهند؟
رئیس‌پارلمان لبنان ادامه داد: آنچه را که من پیشنهاد کرده‌ام، همان چیزی است که در زمان کاندیداتوری «سعد حریری» و پس از آن «محمد الصدی»، «بهیج طباره» و «سمیر الخطیب» ارائه کردم... پیشنهاد من، تشکیل یک دولت «تکنو سیاسی» است و من با دولت صرفاً سیاسی مخالفم.
نبیه بری در پایان، خاطرنشان کرد که اگر برای تشکیل دولت جدید، صرفا به دنبال یک دولت تکنوکرات باشند، «جنبش امل» به ریاست وی، در دولت جدید لبنان مشارکت نخواهد کرد.