kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
قلدری به سبک رئیس جمهور آمریکا

ترامپ: عراقی‌ها 35 میلیارد دلار بدهند تا از عراق خارج شویم!

«دونالد ترامپ» که کشورش عراق را اشغال و به آن خسارت وارد کرد، مدعی غرامت شد و گفت، در صورتی که دولت بغداد نظامیان آمریکایی را اخراج کند، باید غرامتی بالغ بر 35 میلیارد دلار به آمریکا بپردازد!

«دونالد ترامپ» دیروز در مصاحبه با «فاکس‌نیوز» ، گفت: در صورتی که عراق، نظامیان آمریکایی را وادار به خروج از این کشور کند، باید هزینه سرمایه‌گذاری‌هایی که آمریکا در این کشور کرده را بپردازد، یا اینکه به واشنگتن اجازه دهد همچنان در عراق بماند! احتمالا، منظور ترامپ از سرمایه گذاری در عراق، نابودی زیر ساخت های این کشور توسط آمریکا، ترور صدها دانشمند وده ها هزار نفر از مردم و وارد کردن عناصر گروه تروریستی «داعش» به خاک عراق است!
ترامپ گفت: «من گفتم، اگر ما (از عراق) خارج شویم، باید به ما هزینه بدهید و... شما باید پولی را که وارد (عراق) کرده ایم، به ما بدهید».
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگار فاکس‌نیوز مبنی بر اینکه چگونه قصد دارد از عراق غرامت دریافت کند، گفت: «ما در حال حاضر مبالغ زیادی از پول آنها را در اختیار داریم. ما پول زیادی از آنها را در اختیار داریم. ما 35 میلیارد دلار از پول آنها را در حال حاضر در حسابی داریم و من فکر می‌کنم آنها با پرداخت مبلغ موافقت کنند در غیر این صورت ما در آنجا می‌مانیم».
اوایل هفته گذشته، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عراق شده بود.
اظهارات عادل عبدالمهدی یک روز بعد از آن مطرح شد که دولت ترامپ در اقدامی تروریستی، سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه 9 تن از یارانش، به شهادت رساند.
ترامپ هفته گذشته در واکنش به مصوبه پارلمان عراق در خصوص خروج نظامیان خارجی از خاک این کشور، طی یک پیام توییتری نوشت: «آمریکا سال هاست که میلیاردها دلار هر سال به عراق پرداخت کرده است. این در صدر تمام کارهایی است که برای آنها انجام داده‌ایم. »
رئیس‌جمهور آمریکا سپس ، روی مردم عراق منت گذاشت و ادعا کرد: «ما یکی از گرانقیمت‌ترین تأسیسات فرودگاهی جهان را (در عراق) ساختیم. منظورم این است که ای کاش در نیویورک ساخته بودیم. ای کاش در واشنگتن ساخته بودیم. ما باند فرودگاهی با طول 15 هزار پا (بیش از از چهار هزار و 500 متر) می‌سازیم. در حقیقت فکر می‌کنم در آنجا به طول 20 هزار پا باشد....هیچ کس باند فرودگاه اینچنینی نساخته است...اما ما میلیاردها دلار صرف آن کردیم».
کارشناسان می گویند، ساخت این فرودگاه به همراه ساخت سفارت آنچنانی توسط واشنگتن در بغداد، با هدف سلطه دائمی آمریکا بر عراق و منطقه، صورت گرفته است. به گفته آنها، چاه‌های نفت عربستان متروک و قدیمی شده اند و آمریکا قصد دارد بر ذخایر نفتی عراق، که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است، تسلط پیدا کند.
سیزدهم دی ماه در پی حملات تجاوزکارانه آمریکا به فرودگاه بغداد، سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار سرتیپ پاسدار حسین پورجعفری، سرهنگ پاسدار شهروز مظفری نیا، سرگرد پاسدار هادی طارمی، سروان پاسدار وحید زمانی نیا و ابومهدی المهندس، فرمانده حشد الشعبی عراق، و تعدادی دیگر از مجاهدان حشد به شهادت رسیده اند.
در پی این اقدام تجاوزکارانه آمریکا، پارلمان عراق به اتفاق آرا، طرح خروج نیرو‌های خارجی از این کشور را تصویب کرده است.
صحبت از روابط راهبردی به جای خروج !
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، هر هیئت آمریکایی که به عراق اعزام شود، تعمیق شراکت بین دو کشور و نه خروج نیرو‌ها از عراق را پیگیری خواهد کرد. این وزارتخانه مدعی شد: آمریکا و عراق به شراکت امنیتی، مالی، اقتصادی و دیپلماتیک نیاز دارند!
«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، نیز به جای عمل کردن به پیام نخست وزیر عراق، مبنی بر خروج هر چه سریع تر نیروهای آمریکایی از عراق، تصمیم گرفت که عکس آن عمل کند، که این برای منطقه بسیار خطرناک خواهد بود و خبر از آغاز درگیری های نظامی را می دهد. پمپئو به خبرنگاران گفت وی با یک هیئت ناتو در واشنگتن بر سر  طرح «تقسیم وظایف در منطقه» در
گفت و گو کرده است.
سفارت آمریکا در بغداد نیز پیام پارلمان، مقامات و مردم عراق را نگرفت و روز جمعه مشارکت راهبردی میان آمریکا و عراق را به میان کشید.
سفارت آمریکا ادعا کرد: آمریکا قدرتی است که خیر خاورمیانه را می خواهد! و حضور نظامی این کشور در عراق، ادامه جنگ با داعش است!
در بیانیه سفارت آمریکا تصریح شده است: با این وجود، نیاز به انجام مذاکرات بین دولت آمریکا و عراق نه فقط در زمینه امنیت، بلکه درباره مشارکت اقتصادی،‌ مالی و دیپلماتیک وجود دارد و ما می‌خواهیم دوست و شریک عراق برخوردار از حاکمیت، ثبات و شکوفایی باقی بمانیم. سفارت آمریکا در حالی از این مفاهیم استفاده می کند که به شهادت قریب به اتفاق کارشناسان، واشنگتن حاکمیت عراق را نقض کرده و بی ثباتی را برای مردم این کشور به ارمغان آورده است. علاوه بر آن، به اعتراف صریح خود ترامپ، «داعش» یک محصول آمریکایی است.
«دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا، نیز گفت: آمریکا در «راس جنگ با داعش» قرار دارد و دشوار خواهد بود که این ائتلاف بدون آمریکا ، با داعش بجنگد.
توطئه اعزام ناتو به عراق
در پی حمله موشکی اخیر ایران به پایگاه آمریکایی «عین الاسد»، آمریکا قصد دارد توطئه جدیدی را علیه ملت عراق به اجرا در آورد. بر اساس این طرح تازه، ناتو از این پس به طور علنی و نه تحت اسم ائتلاف، در عراق حضور خواهد یافت ، تا ائتلاف غرب علیه ایران در دوران «صدام»، تکرار شود. در این رابطه، دیروز وزیر خارجه آمریکا گفت، با همتای کانادایی خود در باره حضور گسترده‌تر نیروهای ناتو در عراق صحبت کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،
«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا درباره حضور موثرتر این پیمان در منطقه خاورمیانه موافقت کرد.
دیدار عبدالمهدی با مقامات اربیل
نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق دیروز بعد از سفر به اربیل و دیدار با مقامات اقلیم کردستان، وارد اربیل شد و مورد استقبال «نیچروان بارزانی»رئیس این اقلیم، قرار گرفت.
عبدالمهدی همچنین، با «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، دیدار و درباره آخرین تحولات منطقه و روابط میان دو طرف بحث و گفت‌و‌گو کرد.
عبدالمهدی پس از این دیدار، به خبرنگاران گفت: پایه و اساس خوبی برای توافق و حل مشکلات میان اقلیم کردستان و دولت فدرال وجود دارد. مشکلات اربیل و بغداد باید از طریق توافق‌های امضا شده میان دو طرف حل شود.
عبدالمهدی تأکید کرد: اجرای این توافق‌نامه‌ها به اراده جدی نیاز دارد. داعش همچنان تهدید جدی علیه عراق است و هماهنگی میان دو طرف، باید با کمک ائتلاف بین المللی افزایش یابد.
مسرور بارزانی نیز اظهار داشت: تمام مشکلات بین اقلیم و دولت فدرال، از طریق توافقات امضا شده بین دو طرف قابل حل هستند و اجرای آن نیز به تصمیم و اراده‌ای قطعی و جدی در خصوص مسائل مورد اختلاف نیاز دارد.
دو طرف تأکید کردند که باید عراق از نزاع‌های خارجی دور بماند و روابط متوازنی با همگان داشته باشد.
نخست وزیر مستعفی عراق با «مسعود بارزانی»رئیس «حزب دموکرات کردستان عراق» نیز دیدار کرد.
همچنین، عبدالمهدی بعد از اربیل، برای دیدار با مقامات «حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق»، عازم شهر سلیمانیه شد.
عملیات حشد الشعبی در نینوا
نیروهای «حشد الشعبی» دیروز برای پاکسازی جزیره «الحضر» از لوث عناصر داعش، عملیاتی را آغاز کردند. به گزارش ایسنا، حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروی مشترک تیپ‌های ۲۵ و ۴۴ حشد عملیات سوم «علی ولی الله» را برای پاکسازی جزیره الحضر در جنوب موصل، آغاز کردند.
خبر دیگر از عراق این که، خبرنگار و تصویر‌بردار شبکه «دجله» عراق در بصره، به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شدند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، غروب جمعه این دو نفر پس از پوشش تظاهرات بصره، به ضرب گلوله،
ترور شدند.