kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۶۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

هیثم ‌بن طارق 66 ساله پادشاه جدید عمان را بشناسیم

پس از درگذشت سلطان «قابوس بن سعید» پادشاه عمان در سن 79 سالگی،«هیثم بن طارق »66 ساله جانشین وی شد.


سلطان «قابوس بن سعید»، پادشاه عمان جمعه شب پس از یک دوره بیماری که به سرطان روده مبتلا شده بود، در سن 79سالگی درگذشت. (اگر چه برخی روایت‌ها می‌گویند، او یک هفته قبل درگذشته بود). وی از سال 1970 میلادی و به‌مدت 50 سال در عمان حکومت کرد. دیوان پادشاهی عمان دیروز و در پی درگذشت وی سه روز عزای عمومی و تعطیلی رسمی اعلام کرده است. پرچم عمان نیز به‌مدت 40 روز برای ادای احترام به پادشاه فقید این کشور نیمه‌افراشته خواهد بود. هواداران سلطان قابوس می‌گویند، او در دوران پادشاهی 50 ساله خود به سروسامان دادن امور داخلی روی آورد و عمان را از یک کشور عقب افتاده به یک جایگاه مناسب رساند. آنها همچنین معتقدند، «اعتبار جهانی او بر مبنای سیاست دوستی با همه، دشمنی با هیچ کس شکل گرفت؛ سیاستی که عمان را به کشوری محوری در برخی معادلات منطقه‌ای تبدیل کرد. سیاست عدم تعهد سیاسی به ائتلاف‌ها یا کشور‌های دیگر از او یک چهره بین‌المللی بی‌طرف ساخته بود.» اگر چه برخی نیز معتقدند دیدار او با نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به‌اندازه خود به این اعتبار وی ضربه زد.
جانشین سلطان قابوس
پس از خبر درگذشت سلطان قابوس، تلویزیون رسمی عمان، انتصاب «هیثم بن طارق آل سعید» به عنوان پادشاه جدید عمان را اعلام کرد. شورای عالی دفاع عمان طی بیانیه‌ای اعلام کرده نشستی برای بازگشایی نامه محرمانه سلطان قابوس درباره جانشین او برگزار شد و «هیثم بن طارق بن سعید» سلطان جدید عمان است.
«هیثم بن طارق بن تیمور آل سعید»، در سال ۱۹۵۴ در عمان به دنیا آمد. مادر وی زن دوم «طارق‌بن‌تیمور» بود. «هیثم بن طارق» بیش از یک دهه، وزیر فرهنگ و میراث ملی بوده و گاهی به‌عنوان فرستاده ویژه سلطان در برخی از نشست‌ها و مراسم‌ها مانند عروسی سلطنتی انگلیس در سال ۲۰۱۱ حضور داشته است. گفته شده او روحیات خاصی است و منافع اقتصادی زیادی در عمان دارد. جانشین سلطان قابوس از علاقمندان ورزش فوتبال است و اولین رئیس‌فدراسیون فوتبال عمان نیز بوده است.
در واقع چون سلطان قابوس فرزندی نداشت از همین رو، ‌ اسعد، هیثم و شهاب، پسر عموهای سلطان قابوس بالقوه شانس جانشینی وی را داشتند. انتخاب هیثم به عنوان پادشاه عمان در حالی صورت گرفته که تمامی گمانه‌زنی‌ها از انتخاب «اسعد بن طارق آل سعید» حکایت داشت. قبل از این انتخاب رسانه‌های عمان گزارش داده بودند که «اسعد بن طارق آل سعید»، پسرعموی سلطان قابوس به عنوان معاون نخست‌وزیر در امور همکاری‌ها و روابط بین‌الملل انتخاب شده است، پیش‌بینی شده بود که نام او در پاکت‌های نگهداری شده در قصرهای سلطنتی باشد اما برخلاف گمانه‌زنی‌های رسانه‌های عمان، هیثم بن طارق به عنوان پادشاه جدید عمان انتخاب و معرفی شد. رسانه‌های محلی به نقل از سلطان هیثم بن طارق اینگونه نقل می‌کنند که وی همچنان بر ادامه مسیر سلطان قابوس تاکید دارد و منش او را پی خواهد گرفت.