kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

هند مشغول استقرار سامانه‌های پیشرفته موشکی در مرز چین

فرمانده ارتش هند اعلام کرد، دهلی‌نو در حال استقرار سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی و توسعه زیر‌ساخت‌هایش در سراسر مرز با چین است.

 
سرویس خارجی-

چین و هند همواره روابط پیچیده‌ای داشته‌اند. در دوران جنگ سرد هر دو از کشورهای بلوک شرق محسوب می‌شدند و در مقابل آمریکا صف‌بندی می‌کردند، اما از همان دوران بر سر نقاط مرزی خود با هم اختلافات جدی داشتند و حتی بینشان جنگ هم رخ داده است. در بحبوحه اختلافات هند و پاکستان بر سر کشمیر نیز، چین بخشی از منطقه کشمیر را ضمیمه کشور خود کرد.
در جریان اختلافات اخیر هند و پاکستان نیز چین، بنا به درخواست اسلام آباد، علیه اقدامات دهلی در کشمیر و لغو خودمختاری قانونی این ایالت و محاصره نظامی این منطقه توسط دولت هند، درخواست تشکیل جلسه شورای امنیت را داد، کاری که اصلاً برای حکمرانان هند خوشایند نبود.
حالا و پس از این وقایع، خبرگزاری «اسپوتنیک» گزارش داده، ژنرال «مانوج موکوند ناراوانه»، رئیس‌ارتش هند، روز شنبه اعلام کرده: «در یک برهه از زمان ما تسلیحات پیشرفته خود را در سمت غرب یعنی پاکستان مستقر کرده بودیم. حالا برای ما هر دو مرز پاکستان و چین مهم هستند».
او با اشاره به همکاری رو به رشد نظامی بین چین و پاکستان گفته: «استقرار تسلیحات پیشرفته در منطقه پر تنش سیاچن برای ارتش هند بسیار مهم است. این منطقه از نظر استراتژیک مهم است. اینجا جایی است که احتمال تقابل نظامی بین ارتش‌های هند و پاکستان وجود دارد».
باید افزود که در چند سال گذشته، هند در حال توسعه و باز‌سازی یک فرودگاه قدیمی در نزدیکی مرز چین برای پشتیبانی استقرار سیستم‌های تسلیحات پیشرفته است. نیروی هوایی و ارتش هند نیز نخستین رزمایش نظامی خود را در اکتبر (مهر-آبان) ۲۰۱۸ و برای محک آمادگی خود در سراسر مرز با چین انجام دادند.