kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲

دیگر هیچ مقام آمریکایی در هیچ جای دنیا امنیت نخواهد داشت(خبر ویژه)

سفیر سابق آمریکا در جمهوری آذربایجان گفت: پس از ترور قاسم سلیمانی، مقامات آمریکایی دیگر حاشیه امنیت ندارند و می‌توانند همه جا ترور بشوند.



ماتیو بریزا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اظهار داشت: این ترور، احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا را غیرممکن کرد.
او گفت: «اولین پیامد این اقدام ترامپ شکست در سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا است. تا همین اواخر، به نظر می‌رسید تنش در روابط آمریکا و ایران در حال کاهش است. دونالد ترامپ مدام از درخواست مذاکره با مقامات ایران دم می‌زد تا با مذاکرات جدید توافقی بهتر از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران (برجام) به‌دست آورد.
این دیپلمات سابق گفت: «اما اکنون اوضاع به کلی فرق کرد. از سوی دیگر در ماه‌های گذشته احساسات ضد ایرانی بین عراقی‌ها و حتی در بین شیعیان عراق در حال افزایش بود اما ترور سردار سلیمانی ورق را برگرداند و اکنون به نظر می‌رسد اوضاع کاملا متفاوت شده و این ایالات متحده آمریکاست که در جایگاه متهم نشسته و احساسات ضد آمریکایی در عراق و ایران تشدید شده و  اکنون ایالات متحده به عنوان مشکلی بزرگ برای هر دو ملت عراق و ایران دیده می‌شود.
ماتیو بریزا در ادامه تاکید کرد: «من معتقدم ایرانی‌ها واکنش نشان خواهند داد. احتمالاً حملات تروریستی صورت خواهد گرفت.»
این دیپلمات آمریکایی همچنین درباره بدترین سناریو ممکن بین ایران و ایالات متحده گفت: «من معتقدم که جنگ تمام‌عیار رخ نخواهد داد؛ من بر این باور نیستم که جنگ جدیدی در خاورمیانه آغاز خواهد شد؛ اما از این پس مقامات ارشد ما، هر کجای جهان که باشند، می‌توانند درست مانند قاسم سلیمانی کشته شوند.»