kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۲۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷

موعد انتقام نزدیک است همگی بمب ساعتی شده‌ایم

مردم تهران دیروز با حضور میلیونی و خیره کننده خود، مراسم تشییع پیکر فرمانده نیروی قدس سپاه را به روزی تاریخی و باشکوه تبدیل کردند، روزی که خوانخواهی شهیدان محور مقاومت، ترجیع بند فریادها و رنگ سرخ پرچم‌ها، نشانه آمادگی و صلابت بود.
سرویس سیاسی-
عکس: محمدعلی شیخ‌زاده

«السلام علیک یا اباعبدالله، فرمانده شهید حاج قاسم سلیمانی با دستان قلم‌شده همچون سقای کربلا و پیکری اِرباً اِربا چون علی‌اکبر و بدنی سوخته مانند مادر سادات، به تهران پایتخت ایران اسلامی و آغوش رهبر انقلاب خوش ‌آمدید، به روح پاک و روان آسمانی‌تان درود»، «امنیت فضای کشور مرهون زحمات این بزرگواران است» این جملات، بخشی از مکالمه برج مراقبت فرودگاه مهرآباد تهران با هواپیمای حامل پیکر پاک شهدای مقاومت بود پس از تشییع باشکوه در مشهد بود که خطاب به سردار دل‌ها؛ شهید حاج قاسم سلیمانی گفته شد.
شهید حاج قاسم سلیمانی که در شب زیارتی اباعبدالله الحسین(ع) و شب شهادت ذوالجناحین، جعفر طیار (فرمانده شهید سپاه اسلام) وجودش را تقدیم خدا کرد، علمدار جبهه مقاومت (از شبه‌جزیره تا مدیترانه) بود و شهادتش هم شبیه شهادت قمر منیر بنی‌هاشم(ع) و علی‌اکبر(ع) و مصداق این آیه بود که «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ» (در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند) و «فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ» (بعضی پیمان خود را به آخر بردند و در راه او شربت شهادت نوشیدند.)
حدود ساعت یک بامداد دوشنبه 15 دی‌ماه، پیکر مطهر شهدای مقاومت پس از طواف در حرم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) به فرودگاه مهرآباد تهران آورده شد تا مردم تهران وداعی تاریخی را رقم بزنند.
تهران در انتظار سردار؛ راه‌اندازی موکب‌ها
و عزاداری نیمه‌شب در میدان انقلاب
شور تهرانی‌ها برای وداع با سردار ایران وصف‌ناشدنی بود. مردم انقلابی تهران از شب دوشنبه در انتظار ورود پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در مصلی و سایر مساجد و تکایای تهران به سوگ نشستند. در اغلب معابر و خیابان‌ها که از روز جمعه سیاه‌پوش شده بود، تهرانی‌ها با حضورشان در کوچه و خیابان‌ها برای عرض ارادت به سردار ایران، شمع روشن کرده و به‌صورت خودجوش با نصب بنر، برپایی ایستگاه صلواتی، راه‌اندازی حجله شهادت و موکب‌های پذیرایی، خود را برای استقبال از مالک اشتر علی زمان آماده می‌کردند.
علاوه بر این، در مترو و برخی اماکن عمومی مانند ایستگاه‌های اتوبوس بی.آر.تی نیز شعار «مرگ بر آمریکا» طنین‌انداز بود.
همچنین نیمه‌شب و در دقایق ابتدای بامداد دوشنبه جمعی در فراق سردار شهید سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی در میدان انقلاب تهران عزاداری و سینه‌زنی کردند. عده‌ای نیز از شهرهای دور و نزدیک خود را به تهران رساندند تا برای آخرین‌بار با سرباز ولایت و قهرمان امت وداع کنند.
انتظارها به پایان رسید
تهران، صبح دیروز دوشنبه 15 دی‌ماه یک‌هزار و سیصد و نود و هشت، شاهد حضور گسترده، پرشور و تاریخی مردم در مراسم بدرقه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش بود.
مراسم تشییع و بدرقه سردار ایران و یاران شهیدش از صبح دیروز در خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران آغاز و با حضور جمعیت چندمیلیونی قشرهای مختلف مردم تهران از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی برگزار شد.
طومار خونخواهی و کفن‌پوشی
مردم مؤمن و انقلابی تهران، صبح دیروز با در دست داشتن تصاویری از سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر انگلیس» و «نه سازش، نه تسلیم نبرد با آمریکا» سر می‌دادند و خواهان انتقام سخت ترور سردار سلیمانی بودند.
دست‌نوشته‌های زیادی با موضوع «انتقام سخت» از آمریکایی‌ها در دستان شرکت‌کنندگان مشهود بود. جمعی از شرکت‌کنندگان تهرانی در این مراسم، طومار خونخواهی امضا می‌کردند. همچنین دانشجویان و جوانان تهرانی کفن‌پوشان در این مراسم به عزاداری پرداخته و آمادگی خود را برای انتقام از آمریکای جنایتکار اعلام می‌کردند.
حضور پررنگ مسئولان کشوری و لشکری
بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، رؤسای قوای سه‌گانه، وزرا و مسئولان ارشد کشوری و لشکری، فرماندهان ارشد نظامی و بسیاری از مدیران دولتی همراه با مردم انقلابی در مراسم وداع، تشییع و اقامه نماز بر پیکر سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مقاومت شرکت
کردند.
حرف‌های زینبی دختر شهید سلیمانی
زینب سلیمانی فرزند سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در سخنانی که پیش از آغاز نماز بر پیکر پدرش، از تریبون ایراد کرد، گفت: «آمریکا و صهیونیسم بدانند شهادت پدرم موجب بیداری بیشتر فطرت انسان‌ها در جبهه مقاومت شده و روزگار آن‌ها را تیره ‌و تار و خانه‌های عنکبوتی آنها را فرو خواهد ریخت.»
وی افزود: «امروز سلیمانی‌های مقاومت پیام داده‌اند. عموی عزیزم سیدحسن نصرالله پیام خود را داد. اسماعیل هنیه، بشار اسد، زیاد نخاله، ابوحسن عامری و عبدالملک حوثی که هرکدام به‌تنهایی چون پدرم برای نابودی امثال تو کفایت می‌کنند پیامشان را خواهند داد.»
اسماعیل هنیه در مراسم تشییع:
سردار سلیمانی شهید قدس است
اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر جنبش جهاد اسلامی فلسطین حماس نیز طی سخنانی که برای جمعیت نمازگزار در این مراسم بیان کرد، گفت: «من اعلام می‌کنم که پروژه مقاومت در سرزمین فلسطین همچنان ادامه خواهد یافت، سست نخواهد شد و عقب‌نشینی نخواهد کرد و این ترورها و شهادت‌ها بر توانمندی، بر ثبات و استقامت و اصرار ما در ادامه راه خواهد افزود و ما این راه را تا آزادی قدس و سرزمین فلسطین و آزادی اراده انسان‌های منطقه به یاری خداوند ادامه خواهیم داد.»
وی ادامه داد: باید بگوییم، در این اجتماع عظیم اعلام می‌کنیم که فرمانده شهید سلیمانی که همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و او در رأس فرماندهی نیروی قدس سپاه بود اعلام می‌کنم که «این فرمانده بزرگ شهید قدس، شهید قدس، شهید قدس» است.
اقامه نماز رهبر معظم انقلاب
بر پیکر مطهر شهدای مقاومت
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی صبح دیروز در مراسم تشییع پیکرهای سپهبد حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و سایر شهدای مقاومت حادثه تروریستی حضور یافتند و نماز را بر پیکر پاک این سرداران اقامه کردند.
رهبر انقلاب در فرازهایی از نماز مکث کردند و گریستند که اندوه و گریه جمعیت مردم را به‌دنبال داشت. صف نماز میت تا مقابل دانشگاه شریف هم ادامه یافت و «ای پسر فاطمه، تسلیت، تسلیت» و «انتقام انتقام» شعار غالب جمعیت پس از اقامه نماز بود.
عبارت «وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا يَميني، اِنّي اُحامي اَبَداً عَنْ ديني» (به خدا سوگند اگر دست راستم را هم قطع كنید، هرگز از یاری دینم دست برنخواهم داشت) که در مدح رشادت‌های «عباس بن علی»(ع) خوانده می‌شود؛ از بلندگوها به گوش می‌رسید.
خروج پیکرها از دانشگاه تهران
و تشییع به سمت میدان آزادی
پس از اقامه نماز، پیکر شهدا از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی تشییع شد.
بنابر این گزارش، مردم تهران دیروز از ساعت 6 صبح (2 ساعت پیش از آغاز رسمی مراسم) تا ساعت 16 (10 ساعت) برای مشایعت پیکر فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب و یاران شهیدش در خیابان‌ها حضور داشتند.
پوسترها و دست‌نوشته‌ها
با مضمون «انتقام سخت»
برپایی موکب‌های پذیرایی و توزیع پوسترهای مختلف از شهید سلیمانی و سایر شهدای حمله تروریستی آمریکا، لگدمال کردن پرچم‌های اسرائیل و آمریکا در خیابان‌های اطراف دانشگاه صنعتی شریف، پوسترها و دست‌نوشته‌هایی با عناوینی چون «انتقامت را می‌گیرم»، عبارت‌های «علم بر زمین نمی‌ماند سردارم» «خون‌بهایت فتح قدس است»، «ما تا آخر ایستاده‌ایم»، «پیروزی نزدیک است»، «سنگرت خالی نیست سردار دل‌ها»، «بدرود فرمانده» و «خامنه‌ای امام؛ انتقام انتقام» از نکات جالب و قابل‌توجه در مراسم تشییع شهدای مقاومت بود.
پرچم‌های سرخ انتقام‌خواهی
پرچم‌های سرخ انتقام‌خواهی روز گذشته در مراسم تشییع سردار ایران و یاران شهیدش به اهتزاز درآمد. دانشجویان انقلابی دانشگاه تهران با حمل پرچمی 50 متری پیام خود را مبنی بر اینکه «منطقه را جهنم جنایتکاران خواهیم ساخت» به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی به رسانه‌ها و مردم دنیا مخابره کردند.
به اهتزاز درآمدن پرچم‌های سرخ انتقام‌خواهی و گره خوردن پرچم‌های ایران، عراق و حزب‌الله لبنان در بین جمعیت، شور و حال خاصی به مراسم بخشیده بود.
همچنین گروهی از اعضای کتائب حزب‌الله عراق و عراقی‌های ساکن تهران با در دست داشتن پرچم‌های زردرنگ کتائب حزب‌الله عراق، شعار «کلاً کلاً آمریکا» و «الامریکا شیطان الاکبر» سر می‌دادند.
در طول مسیر «میدان انقلاب» تا «میدان آزادی» همچنان پرچم‌های سرخ «انتقام» و «یا لثارات الحسین» لشکر میلیونی منتقمین خودنمایی می‌کرد و در کنارِ شعارهایی با مطالبه خونخواهی، حاوی پیام روشنی به جنایتکاران و تروریست‌های آمریکایی بود. خشم و بغضی که در دل ‌و جان تک‌تک ایرانی‌ها نقش بسته و وصف آن در قاب هیچ دوربین و یا به زبان و قلم هیچ نویسنده و گوینده‌ای نمی‌گنجد. به‌راستی که به قول سید شهیدان اهل قلم «در عالم رازی هست كه جز به بهای خون فاش نمی‌شود». تنها می‌توان گفت که نشانه‌ها خبر از اتفاقی بزرگ می‌دهد؛ گویا «موعد انتقام نزدیک است...»
قیام قم در تشییع پیکر سردار دل‌ها
پس از ساعت‌ها انتظار، بالگرد حامل پیکر مطهر سردار دل‌ها و شهدای مقاومت در مقر سپاه علی‌بن ابیطالب (ع) قم به زمین نشست و قمی‌ها میزبان سردار دل‌ها شدند. علما و مراجع عالی‌قدر قم از جمله میزبانان پیکر مطهر شهدا بودند.
پیکر سردار سلیمانی و شهدای مقاومت پس از ورود قم، به حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) منتقل شد تا در گرداگرد مضجع ملکوتی بانوی کرامت طواف داده شود و از آنجا با همراهی خیره‌کننده مردم انقلابی قم، به سوی مسجد مقدس جمکران تشییع شد.
مردم انقلابی به‌ویژه طلاب و روحانیون قم با حضور گسترده خود، علمدار جبهه مقاومت و یاران شهیدش را تشییع کردند و شعار انتقام و خونخواهی سر دادند.
گفتنی است پیکر شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس و دیگر همرزمانشان شنبه 14 دی پس از تشییع در کاظمین و بغداد به کربلای معلی منتقل و در حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) و بعدازآن در نجف اشرف در جوار حرم امیرالمؤمنین(ع) تشییع شد. روز یک‌شنبه 15 دی‌ماه هم بعد از تشییع میلیونی در اهواز و در مشهد مقدس (در حرم علی بن موسی‌الرضا(ع)) وارد تهران شد. قرار است بعد از تشییع پیکر شهدای مقاومت در قم، امروز سه شنبه 17 دی‌ماه مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان برگزار شود.