kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۰۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲

مالیات و عوارض خودرو برای سال آینده اعلام شد

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامه‌ای، مالیات و عوارض خودروهای داخلی برای سال 99 را 10 درصد قیمت فروش اعلام کرد.



به گزارش خبرگزاری فارس، امیدعلی پارسا در نامه‌ای، نحوه و میزان مالیات انواع خودروهای تولید داخل و وارداتی را برای اجرا ابلاغ کرد.
در این نامه آمده است: در اجرای مواد 42 و 43 قانون مالیات ارزش افزوده، مصوب 1387 و ماده 17 قانون مالیات‌های مستقیم، بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که مبنای محاسبه مالیات و عوارض موضوع مواد ذکرشده و همچنین حق ثبت موضوع ماده 123 اصلاحی قانون ثبت قرار می‌گیرد به شرح جداول ارسال می‌شود.
شایان ذکر است در جداول پیوست نامه مذکور، مالیات خودروهای سواری، 10 درصد از قیمت فروش آن‌ها تعیین شده است.
همچنین در نامه رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح شده است: «با توجه به تبصره یک ماده اصلاحی قانون ثبت، مبنای وصول حق ثبت در مورد انواع خودروهای سبک و سنگین اعم از سواری و غیرسواری تولید داخل یا وارداتی حسب مورد مأخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال با در نظر گرفتن تقلیل مصرح در ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.»
افزایش ۲۸ درصدی مالیات بر سیگار
به گفته رئیس مرکز برنامه‌ریزی سازمان‌ امور مالیاتی، در بودجه سال آینده مالیات بر فروش سیگار ۲۸ درصد نسبت به امسال افزایش یافته است.
احمد زمانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مالیات بر فروش سیگار موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ به میزان شش میلیون و ۳۱۳ هزار و ۱۳۱ ریال تعیین شده که عملکرد سال‌جاری در این خصوص شش میلیون و ۵۶۲ هزار و ۵۰۰ ریال (۱۰۵ درصد) برآورد می‌شود. همچنین، در لایحه بودجه ۹۹ معادل هشت میلیون و ۸۷ هزار و ۱۳۱ ریال برای مالیات بر فروش سیگار در نظر گرفته شده است.
وی درباره میزان درآمد حاصل از مالیات بر مصرف سیگار، گفت: طبق ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه، درآمد حاصل از مالیات بر مصرف سیگار، معادل، ۱۵ میلیون ریال تعیین شده و این رقم در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۰ میلیون و ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال پیش‌بینی شده است.
به گفته این مقام مسئول، عملکرد سال‌جاری درخصوص مالیات بر مصرف سیگار به میزان ۱۶ میلیون و ۵۰۰ میلیون ریال (معادل ۱۱۰ درصد) بوده است.
زمانی افزود: بر اساس ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه، ۱۰۰ درصد درآمدهای حاصل از مالیات سیگار، طی ردیف‌هایی که در بودجه‌های سنواتی مشخص می‌شود در جهت کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصل از مصرف آن و توسعه ورزش در اختیار وزارتخانه‌های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می‌گیرد.