kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
مدیر مسئول کیهان در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران:

نفوذی‌ها قابل شناسایی هستند ما کوتاهی کرده‌ایم

مدیرمسئول روزنامه کیهان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران،با بیان اینکه «باید مراقب نفوذ در ساختار بود» گفت: «نفوذ، نیازمند میانجی است که تابلوی خودی و شناسنامه غیرخودی دارد» و «ما اگر آنها را نشناختیم کوتاهی کرده‌ایم».


حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان روز گذشته در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه 10 سال از حماسه 9 دی گذشته است، گفت: ۹ دی ایستگاه پایان فتنه سال ۸۸ بود که با توجه به شواهد و اسناد موجود به‌وضوح می‌توان گفت فتنه ۸۸، فتنه‌ای آمریکایی و اسرائیلی بود، مدیریتی بیرونی داشت و از درون حمایت می‌شد.
فتنه ۸۸ جنگ احزاب یا همان جنگ خندق بود
وی بیان داشت: فتنه ۸۸ جنگ احزاب یا همان جنگ خندق بود که همه دشمنان اسلام اختلافات ظاهری را کنار گذاشته بودند و به این نتیجه رسیدند که باید با هم مؤتلف شوند و حساب اسلام نوپای آن روز را به پایان برسانند. از همین جهت است که می‌گویند جنگ «احزاب» یعنی همه آن احزاب و گروه‌ها با هم آمده بودند.
تقسیم مأموریت
 و نقش بیگانگان در فتنه 88
شریعتمداری با تأکید بر اینکه در فتنه ۸۸، برخی جریانات داخلی، تمامی گروه‌های ضدانقلاب، کومله، منافقین، نهضت آزادی، ملی‌گراها و بهایی‌ها آمده بودند، بیان داشت: حتی تکفیری‌های بیرونیِ آن موقع هم وارد ماجرا شده بودند. از بیرون هم همه تحت حمایت بودند. اوباما، مرکل و تونی بلر رسماً از این فتنه حمایت می‌کردند.
مدیرمسئول روزنامه کیهان تصریح کرد: از مدت‌ها قبل، همه شرایط را آماده کرده بودند، ده‌ها نفر از مسئولان عالی‌رتبه سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه، تحت عنوان اساتید دانشگاه‌ها و تحت عناوین دانشگاهی وارد کشور شده بودند و با کسانی که قرار بود در فتنه نقش‌آفرینی کنند جلسات آموزشی گذاشتند و برخی از آنها را برای آموزش به کشورهای دیگر برده بودند. اسناد این‌ها موجود است و نمی‌توان آن را تکذیب کرد. مثلاً آقای جان کین عضو برجستهMI6 انگلیس 2 بار به ایران سفر کرده بود و با کسانی که قرار بود در فتنه نقش ایجاد کنند، با هم جلسات آموزشی داشتند.
نقش رسانه‌های بیگانه
در فتنه 88
شریعتمداری خاطرنشان کرد: «رادیو اسرائیل» فقط یک رادیو بود اما از چند ماه قبل از شروع فتنه سایت وزارت خارجه خود را به زبان فارسی ایجاد کرد، شبکه تلویزیونی «یورونیوز» که صرفاً یک شبکه اروپایی است از چهار ماه قبل از فتنه، برنامه فارسی ایجاد کرد. «بی‌بی‌سی» و « صدای آمریکا» بخش فارسی نداشتند اما برای فتنه 88 شبکه فارسی را ایجاد کردند.
۹ دی
 ایستگاه پایان فتنه 88 بود
وی تصریح کرد: بنابراین حماسه ۹ دی که ایستگاه پایان فتنه بود، حماسه‌‌ای بسیار عظیم بود؛ به قول مقام معظم رهبری که فرمودند «این ماجرا باید حتماً با حضور مردم تمام شود»، با حماسه 9 دی این‌گونه هم شد.
شریعتمداری با تأکید بر اینکه «۹ دی پایان فتنه ۸۸ بود نه پایان تمام فتنه‌ها» و « باید هوشیار بود» خاطرنشان کرد: ترتیب این فتنه‌ها نشان می‌دهد که دشمن در قسمت‌های دیگر دستش خالی است. از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون طی ۴۰ سال گذشته، گام‌های بسیار بلندی برداشته‌ایم؛ از نخستین روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز در برهه‌هایی درگیر بوده‌ایم اما نکته مهم این است که از تمام این درگیری‌ها با موفقیت خارج شده‌ایم، این نکته‌ای نیست که بتوان با شعار از آن یاد کرد بلکه بسیار ملموس، غیرقابل انکار و معین است.
باید مراقب نفوذ
 در ساختار بود
مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به شرایط امروز کشور در مقایسه با فتنه 88 گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائل در این زمینه نفوذ است.
شریعتمداری افزود: معمولاً نفوذ را در عامل بیگانه می‌بینند که قصد دارد دست به ترور و تخریب بزند. بله، این یکی از نمونه‌های نفوذ است اما نفوذی که خطرناک است، نفوذ در «ساختار» است یعنی کسانی که در ساختار نظام نفوذ می‌کنند تا اینکه در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌سازی‌ها مؤثر باشند. نفوذ اصلی، این نوع نفوذ (نفوذ در ساختار) است. باید مراقب این نوع نفوذ باشیم.
ویژگی‌های میانجی در فتنه‌ها
وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توان مراقب این نوع نفوذ بود، خاطرنشان کرد: دشمن قبل از هر چیزی دنبال میانجی می‌گردد اما میانجی چه کسی است؟ کسی که باید توسط دشمن شکار شود و قبل از شکار شدن حداقل دو ویژگی‌ داشته باشد؛ اول اینکه میانجی باید قبلاً در نظام اسلامی مسئولیت داشته باشد چراکه اگر کسی قبلاً در نظام مسئولیت نداشته باشد نمی‌تواند نقش میانجی را بازی کند. دوم آنکه باید مسئولیتش برای مردم شناخته شده باشد، ممکن است یک مسئولیت اطلاعاتی خیلی بالایی هم داشته باشد اما مردم وقتی او را نمی‌شناسند نمی‌تواند نقش میانجی را بازی کند.
شریعتمداری افزود: شخصی با این ویژگی‌ها اگر با خط اصلی نظام فاصله پیدا کند حالا به هر علتی که باشد؛ یا به علت چربیِ دنیا یا به علت قدرت‌طلبی و یا حتی به علت فرزند و...آماده برای شکار است. حالا این میانجی بعد از آنکه شکار شد تابلوی «خودی» دارد اما شناسنامه‌اش «غیرخودی» است، ظاهر خودی دارد اما در واقع خودی نیست!
مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: کسی که در حوزه‌های دیگر مانند خرابکاری، انفجار و یا مواردی از این قبیل نفوذ می‌کند هرگز خودش را نشان نمی‌دهد اما کسی که در «ساختار» نفوذ می‌کند مجبور است که نظراتش را ارائه کند. از همین طریق و توجه به این نکته است که می‌توان نفوذی‌ها را شناخت و ما اگر آنها را نشناختیم، کوتاهی کرده‌ایم.
شریعتمداری با اشاره به این آیه قرآن که می‌فرماید وَلَوْ نَشَآءُ لأَرَیْنَاکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُم بِسِیمَاهُمْ وَلَتَعْرِفَنَّهُمْ فِی لَحْنِ لْقَوْلِ وللهُ یَعْلَمُ أَعْمَالَکُمْ افزود: این «لحن» در اینجا به معنای لهجه نیست بلکه به این معناست که از روی «قول» می‌توانید آنها را بشناسید.
راه‌های شناخت میانجی‌ها
در فتنه
وی بیان داشت: هرگاه دیدید کسانی با خط اصلی نظام فاصله دارند حداقل با احتیاط با آنها برخورد کنید. در فتنه ۸۸ همین‌طور بود؛ همین ‌الان هم همین‌طور است. بنابراین توجه به قول آنها (میانجی‌ها در فتنه) یکی از راه‌های شناخت است.
کم‌کاری‌ها زمینه فتنه را
فراهم می‌کند
مدیرمسئول روزنامه کیهان بیان داشت: نمونه دیگر برای شناخت نفوذی‌ها، «کم‌کاری‌ها» است، کم‌کاری‌ها زمینه فتنه را ایجاد می‌کند. فرمود اِنَّ الْفِتَنَ اِذا اَقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ اِذا اَدْبَرَتْ نَبَّهَتْ. (فتنه‌ها وقتی از راه می‌رسند، شبهه ایجاد می‌کنند و وقتی می‌روند شناخته می‌شوند و بصیرت می‌آفریند) انگار داستانی است که باید از انتها خوانده شود. ما وقتی داستان ۹ دی را از آخر می‌خوانیم باید برای امروز بصیرت داشته باشیم.

فتنه‌گرانی که بدون توبه
مسئولیت گرفتند
وی بیان داشت: در فتنه ۸۸ رسماً نتانیاهو عده‌ای را در داخل، سرمایه خودشان معرفی کرد. آن‌وقت ما با آنها چه کردیم؛ به آنها مسئولیت دادیم و گفتیم توبه کردند. توبه هم نکردند و این نکته که نتانیاهو گفت را هم نفی نکردند. کفش‌دزد را که پیش‌نماز نمی‌کنند!
شریعتمداری با تأکید بر اینکه می‌توان عوامل فتنه را شناخت، اظهار کرد: ما کوتاهی کرده‌ایم. در همین ماجرای اخیر هم همین‌طور بوده است و البته دشمنان بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند با جمهوری اسلامی درگیر شوند.
دیدگاه «ریچارد نفیو»
درخصوص تحریم‌ها
وی با بیان اینکه دشمنان علیه جمهوری اسلامی وارد فازهای جدیدی شده‌اند، تصریح کرد: «ریچارد نفیو» مسئول تحریم‌های ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده و اخیراً کتابی منتشر کرده با عنوان «هنر تحریم‌ها». وقتی از او سؤال می‌کنند چرا کالای لوکس را تحریم نکردید؟ پاسخ می‌دهد به دو علت این کار را انجام ندادیم اولاً برای اینکه ته‌مانده ارزی که در ایران است خارج بشود و دوماً وقتی کالای لوکس وارد ایران بشود و ثروتمندان آنها را در اختیار بگیرند، نتیجه آن می‌شود که اختلاف طبقاتی زیاد شده و مردم ایران دچار ناامیدی شوند!
بی‌توجهی مسئولین
 به فتنه‌انگیزی دشمن
شریعتمداری اضافه کرد: چه کسی به این حرف‌ها گوش کرده است؟ آقای مسئول! شما باید این کتاب را خوانده باشید. یک‌دفعه می‌بینید ۶۰۰ اتومبیل گران‌قیمت که بیشتر آنها پورشه و بنز است با کارت بازرگانی یک خانم روستایی وارد می‌شود اما وقتی‌که با یکی از این مسئولین تماس گرفتیم گفتیم مگر کارت‌های بازرگانی را کنترل نمی‌کنید و چرا چنین مشکلی پیش آمده، گفت فلان مسئول به ما گفته است به شما مربوط نیست!
اقتدار ایران
نباید دستاویز تعدادی مفت‌خور شود
وی با بیان این بیت که «دشتِ ما، گرگ اگر داشت نمی‌نالیدم/ نیمی از گله ما را سگ چوپان خورده» اظهار داشت: باید هوشیار بود، ما در شرایط کنونی در جایگاه بسیار برجسته‌ای هستیم. باید به دشمنان گفت که اگر حمله می‌کنند، ما هم جواب می‌دهیم، چنانکه به مجلس ما حمله کردند ما هم در شرق فرات با موشک‌های نقطه‌زن زدیمشان. رجزخوانی کردند، پهپادشان را زدیم. کشتی ما را توقیف کردند، کشتی‌شان را توقیف کردیم.
شریعتمداری افزود: این‌ همه اقتدار، نباید دستاویز تعدادی مفت‌خور و مرفهین بی‌درد شود.
شخصی با سرمایه هزار میلیارد تومانی
 حق ندارد وزیر بماند
مدیرمسئول روزنامه کیهان با تأکید بر اینکه «اسلام با مرفهین بی‌درد سر سازش ندارد» و «حضرت امام (ره) فرمودند تنها کسانی با ما هستند که طعم فقر را چشیده باشند» گفت: آقای وزیری که اعلام کردی هزار میلیارد تومان سرمایه‌داری، شما حق نداری در جایگاه وزارتخانه باشی.»
وی با اشاره به موضوع حقوق‌های نجومی بیان داشت: ما می‌گوییم چرا حقوق‌های نجومی می‌گیرند؟ همان موقع یکی از آنها گفت نهایتاً فرض کنید ۳ میلیارد شده است، ما می‌گوییم اگر صد میلیون حقوق نجومی هم داده شده باشد، این کار غلط است. چون آن مدیر برای اینکه امانت دستش باشد در این جایگاه قرار گرفته است.
شریعتمداری گفت: حضرت امیر(ع) خطاب به اشعث‌بن قیس گفت این مسئولیت برای تو «امانت» است، این مسئولیت طعمه نیست. بعد وقتی به فلان آقا که البته الان در زندان است، می‌گویی چرا شرکت دولتی را دست این عده داده‌ای؟ می‌گوید معلوم است که ما باید شرکت‌های سودآور را به دست کسانی که در ستاد ریاست‌جمهوری فلانی فعالیت کرده‌اند، بدهیم!
نگاه برخی مسئولان
با نگاه دشمن چه فرقی دارد؟
وی خطاب به برخی مسئولین کشور گفت: من یک سؤال دارم. آقایان بفرمایید نگاهتان در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی چه فرقی با نگاه دشمن دارد؟ یک نمونه‌اش را بگویید. شما فرقی ندارید و در تمامی موارد شبیه هستید.
مدیرمسئول روزنامه کیهان با بیان اینکه دورانی که بخواهید برگردید، گذشته است، گفت: هنگامی که مالک اشتر در آستانه پیروزی کامل در جنگ صفین بود به عقب برگشت. اما حالا دیگر برنمی‌گردد. دیدید که برنگشت، همه تلاشتان را به‌کار گرفتید اما علی زمان ما اجازه نداد و نمی‌دهد.
شریعتمداری در پایان با خواندن اشعار زیر سخنان خود را به پایان رساند:
مالک رسیده است به آن خیمه سیاه
تنها سه چار گام...نه... این گام آخر است!
اما صدای کیست که از دور می‌رسد؟
گویا صدای ناله «برگرد اشتر» است
این ناله ضعیف و گرفته از آن کیست؟
من باورم نمی‌شود از حلق حیدر است
مالک، رها کن آن سوی میدان و بازگرد
این سو پُر از معاویه‌های مکرر است
این کوفیان فریب چه را خورده‌اند؟ هان!
از شام نیز روز تو کوفه، سیه‌تر است
امروز پاره پاره قرآن به نیزه‌هاست
فردا سری که قاری آیات پرپر است...
حتی عقیل طاقت عدلم ندارد، آه
«من یوسفم، که است که با من برادر است؟»
من یوسفم، تو یوسفِ بی‌چاه دیده‌ای؟
این چاه‌های کوفه عجب‌گریه‌پرور است