kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۷۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶
کنگره ملی بزرگداشت مرحوم آیت‌الله تألهی در همدان برگزار شد

رهبر انقلاب: تجلیل از علما تجلیل از معارف حقیقی الهی است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به کنگره بزرگداشت آیت‌الله تألهی با بیان اینکه همدان یک خاک عارف‌خیز دارد گفت: آقای تألهی گوهری ناشناخته است.



همدان - خبرنگار کیهان:

مقام معظم رهبری در دیدار با برگزارکنندگان کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله تألهی که در تاریخ 8 مهرماه 98 برگزار شده بود و صبح پنج‌شنبه در محل این همایش در همدان منتشر شد با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بزرگانی همچون مرحوم آقانجفی و یا مرحوم آقای تألهی در همدان استفاده کرد فرمودند: مرحوم آقای تألهی بقیه‌السیف این سلسله عرفای بزرگ همدانی است و من تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم همان روحیه در جوان‌های همدانی هست.
ایشان با اشاره به اینکه بنده مرحوم آقای تألهی را در همدان یک‌بار زیارت کردم افزودند: در یکی از سفرهایی که زمان دوران دفاع مقدس رفتیم همدان، ایشان را آنجا زیارت کردم، لکن این را می‌دانستیم که جوان‌های حزب‌الهی و مبارز با ایشان مأنوس بودند و چیز عجیبی است پیرمردی که مثلا حدود 70 سال یا بیشتر سنش بود، دور و برش تمام جوان‌های علاقه‌مند و عاشق است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند: روحانی و عالم دینی خوب مثل یک خورشید می‌درخشد، وقتی می‌آیند نزدیک او به‌طور طبیعی نورانی می‌شوند و ایشان این‌گونه بود.
ایشان ضمن قدردانی از برگزارکنندگان کنگره بزرگداشت آیت‌الله تألهی در همدان خاطرنشان کردند: تجلیل از این بزرگان دینی، تجلیل از دین و اخلاق و عرفان و معنویت و حقیقت است. هرچه از این‌ها تجلیل کنید، واقعا از آن معارف حقیقی الهی تجلیل کرده‌اید که برای کشور لازم است.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار تاکید کردند: خوشبختانه امروز در سرتاسر کشور عناصر جوان علاقه‌مند فرهنگی خیلی زیاد است و باید از وجود این بزرگان در راستای نشر معارف و تربیت جوان‌ها و نوجوانان استفاده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در کنگره بزرگداشت آیت‌الله تألهی گفت: ایشان از جمله ستارگان درخشانی است که بر تارک این مرز و بوم، شهر علم و عرفان (همدان) عطرافشانی کرده و جاذبه‌ الهی وی، دل‌ها را به هم نزدیک کرده است.
منصور غلامی افزود: شگفتی روحی و اندیشه‌های حکیمانه از یک‌سو و ساده‌زیستی و مردم‌داری ایشان از سوی دیگر، تصویری جذاب از او در ذهن و دل مردم ساخته است.
وی دانش، پارسایی و بصیرت را سه مؤلفه وجودی این عالم بزرگ عنوان کرد و گفت: او مجتهدی پرهیزکار و صادق بود که با داشتن مراتب معنوی و سلوکی از زمانه خویش غافل نبود و تا پایان عمرش همگام با انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند آن باقی ماند و ارادت خاصی به مقام رهبری داشتند.
غلامی تکریم و بزرگداشت از علما و بزرگان را الگوسازی مناسبی برای جوانان عنوان کرد و افزود: این الگوسازی باید مدنظر همگان باشد زیرا در جهان امروزی که سرگرمی‌های زیادی وجود دارد چنین نشست‌هایی چراغ راه آیندگان خواهد بود.
در ادامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ آيت‌الله تألهی افزون بر حکمت، فقاهت و جنبه‌های سلوکی و عرفانی، دارای روحیه‌ای انقلابی و از حامیان امام راحل و مقام معظم رهبری بود.
سیدعباس صالحی یادآور شد: این شخصیت برجسته در اوج تحولات اجتماعی همچون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به ایفای نقش پرداخت و در موقع حساس، ملجأ و پناه جوانان انقلابی و رزمندگان همدانی بود.
وی برگزاری کنگره ملی بزرگداشت آيت‌الله تألهی در همدان را فرصتی مناسب برای معرفی این چهره نورانی برشمرد و افزود: امیدواریم این رویداد بتواند حقیقت روشن را به‌ویژه جوانان میهن اسلامی معرفی و آنها را از زلال معارف اسلامی سیراب کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان هم گفت: آيت‌الله تألهی شخصیتی برجسته و عارفی کامل بودند که در طول حیات پربرکت ایشان مردم این خطه به‌ویژه طلاب و فضلا از وجودشان بهره‌های فراوان بردند.
آيت‌الله حبیب شعبانی با بیان اینکه ایشان علاوه بر اینکه در زهد، عرفان و خودسازی کم‌نظیر بودند یادآور شد: وی در ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز حامی انقلاب اسلامی و نهضت امام راحل بودند.
گفتنی است در این آیین از تمبر یادبود، مستند زندگی و 9 دستنوشته از آيت‌الله تألهی در قالب کتاب رونمایی شد، همچنین از مقالات ارسالی برگزیده تجلیل و تقدیر به عمل آمد.