kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۹

هشدار «جبران باسیل» نسبت به تبدیل شدن لبنان به سوریه دوم

وزیر خارجه دولت موقت لبنان به مردم این کشور درباره‌ احتمال تکرار سناریوی سوریه در لبنان هشدار داد.




« جبران باسیل» طی سخنانی در کنفرانس بین‌المللی آوارگان در ژنو، درباره‌ احتمال تکرار بحران سوریه در لبنان، به طور جدی هشدار داد و گفت: اوضاع لبنان خوشایند نیست و این خطر وجود دارد که آنچه در سوریه اتفاق افتاده است، برای ما هم تکرار شود. فاجعه فروپاشی اقتصادی لبنان این معنا را می‌دهد که هیچ کشوری در خارج از لبنان جرأت استقبال از آوارگان ما را نخواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بیروت، وزیر خارجه دولت موقت لبنان در ادامه تصریح کرد، گرفتاری‌های مربوط به آوارگان مسئولیت مشترک می‌طلبد، یا باید سختی‌های آنها را در کنار ما تحمل کنید، یا با هم منتظر پیامد‌های آن باشیم. خطرناک‌تر اینکه آوارگان ممکن است هیزم آتش جنگ دیگران علیه سرزمین ما شوند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که بحران در لبنان وارد چهارمین ماه خود می‌شود و از میزان اختلاف‌ها بر سر نخست‌وزیر آتی در میان گروه‌های سیاسی، چیزی کاسته نشده است. وجود قومیت‌ها و مذاهب متعدد در لبنان و پیشینه 15 سال جنگ داخلی در این کشور و بدتر از همه، دخالت‌های پررنگ آمریکا، بحران لبنان را عمیق‌تر کرده است.
نخستین مجمع پناه جویان از روز دوشنبه به مدت سه روز و به میزبانی سوئیس برگزار شده است.
«کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل» یکی از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل است و در ژنو سوئیس قرار دارد.
توصیه سیدحسن نصرالله به روحانیون
دبیرکل حزب‌الله لبنان در مراسم عمامه‌گذاری شماری از طلاب حوزه علمیه «امام منتظر»(عج)در شهر «بعلبک»‌، بر آراسته‌ شدن روحانیون به بصیرت و تقوا و همراهی آنها با طبقات مختلف اجتماعی تأکید کرد.
به گزارش ایکنا‌، مراسم عمامه‌گذاری هشت نفر از طلاب علوم دینی حوزه علمیه امام منتظر(عج) شهر بعلبک که در سطوح عالیه حوزوی فارغ‌التحصیل شده‌اند، با حضور دبیرکل حزب‌الله لبنان برگزار شد.
 در این مراسم «سیدحسن نصرالله» به اوضاع داخلی لبنان و اعتراضات این کشور که بیش از ۵۰ روز از آغاز آن می‌گذرد،‌اشاره و تأکید کرد: در حال گذر از وضعیت دشوار اقتصادی هستیم، اما این مرحله به صبر، بلندنظری و تحمل نیاز دارد.
 وی افزود: ما هرگاه در شرایط دشوار قرار گرفتیم، به امداد و یاری خداوند اعتماد کردیم و همواره به خدا تکیه کرده‌ایم. لذا توکل بر خداوندمتعال در هر شرایطی بر همگان لازم است.
 سیدحسن نصرالله همچنین در توصیه به طلاب علوم دینی تأکید کرد: امروز نیازمند بصیرت و بینش روحانیون به ویژه طلاب علوم دینی همراه با آراسته‌ شدن به تقوا هستیم و هدف ما به عنوان روحانی و طلبه آن است که با همه طبقات جامعه همراه باشیم و یک گروه را بر دیگر افراد جامعه برتری ندهیم.
وی همچنین، خاطره ‌ای از زمان طلبگی خود در نجف‌اشرف، زمانی که 18 سال داشت و در شرایط دشوار و خطرناکی در زمان حکومت بعث عراق زندگی می‌کرد، را برای طلاب بعلبک بیان کرد.