kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷

وحشت ناتو از جولان زیردریایی‌های روسیه نزدیک نروژ

سازمان ناتو اعلام کرد عملیات زیردریایی‌های روسیه در سال جاری از زمان پایان جنگ سرد بی‌سابقه بوده است و تنها در آب‌های اطراف نروژ، زیردریایی‌هایی که به طور هم زمان حضور داشته‌اند، به 10 فروند نیز رسیده است.

تنش بین ناتو و روسیه از زمان فروپاشی شوروی وجود داشته و ناتو همواره سعی کرده است برای حفظ انسجام داخلی خود، تهدید روسیه را برای اعضا برجسته کند. مسکو نیز تهدید کرده است حضور ناتو را در نزدیکی مرزهایش تحمل نخواهد کرد. در جدیدترین موارد از تنش بین دو طرف، شبکه خبری «دویچه وله» گزارش داد مشاهدات پست‌های دیده‌بانی سازمان ناتو، حکایت از افزایش چشمگیر و «غیرمعمول» عملیات زیردریایی‌های روسیه در سال ۲۰۱۹ دارد.
بر اساس این گزارش، ناتو  اعلام کرده که روسیه در سال جاری به طور مرتب عملیات و مانورهای نظامی زیر آبی را افزایش داده و شمار عملیات زیردریایی‌های روسی از زمان پایان جنگ سرد تا کنون بی‌سابقه بوده است.
«اوآنا لونگسکو»، سخنگوی پیمان ناتو، نیز در همین زمینه گفت: تنها در ماه اکتبر(مهر) و در آب‌های اطراف نروژ، تا ۱۰ زیردریایی روسی به طور همزمان مشاهده شده است. به گفته وی، نیروهای ناتو به این تحرکات واکنش نشان خواهند داد و ناتو از جمله در نظر دارد گشت‌زنی در شمال دریای آتلانتیک را افزایش دهد.بنا به این گزارش، پیمان ناتو همچنین در نظر دارد میزان سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته مقابله هوایی با زیردریایی را افزایش دهد.