kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
واکنش جریان‌های سیاسی لبنان به مداخلات غرب

حزب‌الله نماینده مردم است حذف شدنی نیست

احزاب و شخصیت‌های ملی و سیاسی لبنان دخالت‌های آشکار واشنگتن در امور داخلی این کشور را به شدت محکوم کردند. وزیر خارجه لبنان نیز در واکنش به فشارهای غرب در مورد حذف جنبش حزب‌الله، گفت که این جنبش از حمایت‌های مردمی برخوردار بوده و حذف شدنی نیست.

«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان، طی گفت ‌وگو با شبکه آمریکایی «سی ان ان»، بار دیگر از جنبش حزب‌الله دفاع کرد و آن را منتخب مردم دانست.
باسیل گفت:«حزب‌الله از دید داخلی، بخشی از ملت لبنان و منتخب این ملت است، اما از دید [دشمن] خارجی، مشکل به حساب می‌آید و ما بهای آن را می‌پردازیم. اگر جامعه بین‌المللی می‌خواهد از نظر سیاسی از حزب‌الله در داخل لبنان خلاص شود، من نمی‌توانم کمکی کنم، زیرا تا زمانی که حزب‌الله منتخب مردم است، من با این جنبش همراه هستم. آنچه من می‌توانم انجام دهم این است که لبنان را از مشکلات خارجی دور نگه دارم.»
 بیش از 60 روز است که لبنان با تظاهرات و ناآرامی‌های داخلی دست و پنجه نرم می‌کند و کناره‌گیری « سعد حریری» از نخست‌وزیری، هم نتوانسته است اوضاع را آرام کند.
دیروز همچنین، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های ملی لبنان دخالت‌های آشکار واشنگتن در امور داخلی این کشور را محکوم کردند. به گزارش صدا و سیما، احزاب و شخصیت‌های لبنانی خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت مستقل ملی بر اساس برنامه اصلاحی شدند. این چهره‌ها و نیروهای لبنانی از دولت جدید خواستند که به سفارش‌های آمریکا‌، کشور‌های عربی‌، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و دیگر کشور‌های کمک‌کننده، توجه نکنند.
آنها همچنین، در‌باره تداوم بحران در لبنان و خطراتی که اوضاع اقتصادی، مالی و اجتماعی این کشور را تهدید می‌کنند، هشدار دادند.
احزاب، نیرو‌ها و شخصیت‌های ملی لبنانی پس از نشست دوره‌ای خود، که روز دوشنبه در بیروت برگزار شد، با انتقاد شدید از دخالت‌های آشکار آمریکا در امور داخلی لبنان، اعلام کردند که از سفر «دیوید هیل» از مسئولان وزارت خارجه آمریکا به لبنان استقبال نمی‌کنند، چرا که این سفر با هدف فشار به مقامات لبنانی برای تشکیل دولتی صورت می‌گیرد که هدفش، تحقق برنامه‌های هدفمند آمریکا برای انجام کودتای سیاسی در لبنان، به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود.
در این نشست از همه جریان‌های ملی و گروه‌های مستقل خواسته شد‌، عناصر مشکوکی که در اعتراضات مردمی حضور می‌یابند را رسوا و به دیگران معرفی کنند و در برابر اقدامات خرابکارانه و خشن آنها، که با هدف منحرف کردن اعتراضات مردمی از روند مسالمت‌آمیز به سمت ایجاد فتنه و آشوب صورت می‌گیرد، سکوت نکنند.
احزاب لبنانی از برخی رسانه‌ها، که گروه‌های خرابکار را انقلابی می‌نامند، انتقاد کردند.
دخالت آمریکا، علت مشکلات لبنان
«شیخ حسن البغدادی» عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت، مداخلات آمریکا، علت مشکلات لبنان بوده و فقط به نفع رژیم صهیونیستی است.
البغدادی افزود، این امر تنها از طریق کودتا علیه نتایج انتخابات پارلمانی محقق می‌شود و به همین علت، آنان به دنبال نابودی قدرت واقعی لبنان (مقاومت ) هستند؛ قدرتی که از لبنان در برابر صهیونیست‌ها محافظت می‌کند.
عضو شورای مرکزی حزب‌الله تاکید کرد، تنها راه نجات کشور این است که مسئولان خطر بزرگی که کشورشان را احاطه کرده است‌، درک کنند و منافع مردم لبنان را در نظر بگیرند. در غیر این صورت، لبنان به لبه پرتگاه سوق داده شده و تنها اقوام مختلف مردم لبنان متضرر
می‌شوند.