kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
اندیشکده دولتی کره جنوبی پیش‌بینی کرد

توسعه موشک‌های هسته‌ای قاره‌پیما اولین گام کره‌ شمالی پس از توقف مذاکره با آمریکا

یک اندیشکده دفاعی دولتی سئول هشدار داده، کره ‌شمالی احتمالا در صورت پایان بی‌نتیجه مذاکرات با آمریکا، سال آینده به‌دنبال توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با قابلیت حمل چندین کلاهک خواهد بود.

مذاکرات سال گذشته آمریکا- کره شمالی با سر و صدای فراوانی آغاز شد، اما تاکنون با تمام ادعاهای آمریکا بی‌نتیجه مانده است. علی‌رغم ضرب‌الاجل کره شمالی، مسئولان آمریکایی برای دادن یک پیشنهاد کاربردی عجله‌ای نشان نمی‌دهند و گویی کل مذاکرات تنها مصرف داخلی برای آمریکا داشته است.
به گزارش خبرگزاری «یونهاپ»، حالا مؤسسه «آنالیزهای دفاعی کره‌» (KIDA) در گزارشی از چشم‌انداز امنیتی برای سال آینده اعلام کرده، اگر مذاکرات هسته‌ای از بین برود، انتظار می‌رود پیونگ‌یانگ تلاش‌های خود را برای نشان دادن توانایی‌های تلافی‌جویانه خود برای خنثی‌کردن فشارهای نظامی ‌آمریکا متمرکز کند.
بر اساس این گزارش، «اگر مذاکرات از بین برود، احتمال آن وجود دارد که مقامات کره‌شمالی بتوانند تلاش‌هایی را برای توسعه موشک‌های بالستیک پرتاب‌شونده از زیر دریایی (SLBM) و موشک‌های بالستیک قاره‌پیمای چندکلاهکی انجام دهند».
گفتنی است کره شمالی از همین حالا فشارهای خود را شروع کرده است. در راستای همین فشارهاست که این کشور در دو هفته گذشته، دو آزمایش - به گفته خودش بسیار مهم و موفقیت‌آمیز- در سایت موشکی «سوهائی» داشته است، سایتی که تصور می‌شد با آغاز مذاکرات تعطیل شده است!