kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳

نقض 30 هزارباره آتش‌بس الحدیده از سوی ائتلاف سعودی

سخنگوی نیروهای مسلح یمن ضمن‌ اشاره به 30 هزار نقض آتش‌بسی که از سوی ائتلاف سعودی در ساحل غربی یمن صورت گرفته، به این ائتلاف نسبت به ادامه این وضع هشدار داد.


سرویس خارجی-

آذر ماه 97 بود که گروه‌های یمنی و ائتلاف سعودی اعلام کردند در مورد آتش‌بس در استان الحدیده در غرب یمن در شهر استکهلم سوئد به توافق رسیده‌اند. با این حال تحولات پس از این تاریخ نشان داد عربستان و امارات هیچ‌گاه این توافق را اجرا نکرده و با نقض مکرر آتش‌بس در یک‌سال اخیر هزاران نفر را به خاک و خون کشیده‌اند.
«یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله در این راستا به نیروهای ائتلاف سعودی درباره ادامه نقض توافقنامه آتش‌بس و آغاز هرگونه اقدام تنش‌زا هشدار داد. یحیی سریع در توئیتی نوشت: «ما اقدامات اجرایی‌ای چون استقرار دوباره نیروها در بندر الحدیده، تثبیت آتش‌بس و مراقبت از ارسال کمک‌ها را به‌صورت یک‌جانبه انجام دادیم اما نیروهای دشمن هنوز در اجرای توافقنامه آتش‌بس وقت‌کشی می‌کنند... ائتلاف سعودی هر روز مرتکب نقض‌های بسیاری می‌شود و تعداد این نقض‌ها از ابتدای آتش‌بس به ۳۰ هزار و ۹۰۳ مورد رسیده است... دشمن و مزدوران آن به محاصره شهر الدریهمی ‌ادامه داده و نزدیک به یک سال است که اجازه نمی‌دهند غذا و دارو به دست یمنی‌های تحت محاصره برسد».
یحیی سریع با‌ اشاره به اینکه «موارد نقض آتش‌بس نشان‌دهنده عدم جدیت ائتلاف در اجرای توافقنامه‌ سوئد است» گفته: «تعداد شهدا در ساحل غربی یمن از زمان آتش‌بس به ۱۷۵ شهید از جمله ۶۳ کودک، ۲۷ زن و ۸۵ مرد و تعداد زخمی‌ها به ۴۸۱ تن شامل ۱۶۹ کودک، ۹۷ زن و ۲۱۵ مرد رسیده
است».
ساخت پایگاه نظامی‌ عربستان نزدیک باب‌المندب
از سوی دیگر و در حالی که عربستان ادعا می‌کند در حال تلاش برای دستیابی به راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ یمن است، یک منبع نظامی‌ یمنی از آغاز ساخت پایگاه نظامی ‌ریاض در جزیره راهبردی «زقر» پرده برداشت. این جزیره در ساحل دریای سرخ میان یمن و اریتره و نزدیک به تنگه باب‌المندب است و تا چند ماه پیش و قبل از عقب‌نشینی امارات از جنوب یمن، تحت سیطره نیرو‌های محلی مورد حمایت ابوظبی بوده است.
به گزارش پایگاه عربی21، این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفته: «عربستان حضور نظامی‌خود را در جزیره زقر تقویت کرده و با ارسال ده‌ها نیرو‌های نظامی ‌شمار نظامیان خود را در این جزیره به ۵۰ نفر رسانده است در حالی‌که پیش از این تنها ۵ نظامی ‌سعودی در این منطقه حضور داشته‌اند». خبر دیگر اینکه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی روز شنبه در دیدار با «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو
کردند.
بسیاری از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که عمران خان با هدف تسهیل مسیر گفت‌و‌گو بین ایران و عربستان به ریاض سفر کرده است. درباره جزئیات این دیدار هنوز خبری منتشر نشده است.