kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰

صدور 8 قطعنامه ضدصهیونیستی در سازمان ملل از نقض حقوق بشر تا ‌اشغال جولان

مجمع عمومی سازمان ملل هشت قطعنامه علیه اقدامات رژیم صهیونیستی، خصوصا در ارتباط با نقض حقوق بشر و‌اشغال جولان، به تصویب رساند.

جنایت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه باعث شده تا کشورهای عضو سازمان ملل برای محکوم کردن این رژیم، هشت قطعنامه تصویب کنند. مجمع عمومی سازمان ملل شنبه شب، هشت قطعنامه ضد اسرائیلی که ماه گذشته توسط «کمیته ضد استعماری» آماده شده بود، را به تصویب رساند. این هشت قطعنامه بیشتر درباره نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم سوریه و فلسطین است.
یکی از این مصوبه‌ها، قطعنامه‌ای تحت عنوان «جولان‌اشغالی سوریه» است که ۱۵۷ کشور به آن رأی مثبت داده‌اند. مجمع عمومی در این قطعنامه تأکید کرد اقداماتی که رژیم صهیونیستی به عنوان یک‌اشغالگر، با هدف تغییر ماهیت جولان استفاده می‌کند، باطل است. تاکنون قطعنامه‌های بین‌المللی زیادی علیه رژیم صهیونیستی به تصویب رسیده است، اما به دلیل حمایت‌های گسترده آمریکا و دیگر کشورهای غربی، به ویژه انگلیس، از رژیم اسرائیل، این قطعنامه صرفا بر روی کاغذ ارزش داشته‌اند.
آمار قربانیان تظاهرات بازگشت
از سوی دیگر، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد، در هشتاد و چهارمین تظاهرات بازگشت، که جمعه گذشته در غزه برگزار شد، پنج فلسطینی بر اثر تیراندازی‌اشغالگران صهیونیست، زخمی شدند. هیئت عالی ملی تظاهرات بازگشت و شکستن محاصره، در بیانیه‌ای خواستار مشارکت گسترده فلسطینیان در تظاهرات بازگشت روز جمعه با شعار «فلسطین ما را متحد می‌سازد و قدس پایتخت ماست» شده بود. این هیئت تاکید کرده بود که تظاهرات مسالمت‌آمیز بازگشت تا تحقق تمامی اهدافش و در راس آن لغو محاصره غزه و شکست طرح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن، ادامه دارد.
تظاهرات بازگشت از فروردین 97 آغاز شده است. وزارت بهداشت فلسطین در گزارشی اعلام کرده است که از آغاز تظاهرات مسالمت‌آمیز بازگشت در نوار مرزی باریکه غزه تاکنون، ۳۲۷ فلسطینی از جمله ۴۶ کودک به شهادت رسیده‌اند. طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین، در جریان سلسله تظاهرات بازگشت همچنین، ۲۱ هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. در حال حاضر اجساد ۱۵ نفر از شهدا هنوز در اختیار رژیم صهیونیستی است و این رژیم از تحویل آنها به خانواده‌هایشان خودداری می‌کند.
زخمی شدن ۱۵۴ خبرنگار فلسطینی
همچنین، در ادامه جنایت‌های رژیم صهیونیستی، «سلامه معروف» رئیس‌دفتر رسانه‌ای نوار غزه اعلام کرد، نظامیان صهیونیست طی سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۵۴ خبرنگار فلسطینی را زخمی کرده‌اند. وی افزود، این سال از بدترین سال‌ها برای خبرنگاران فعال در فلسطین، طی یک دهه اخیر است. این مقام فلسطینی گفته، در سال جاری ۸۷ خبرنگار در مرز‌های شرقی نوار غزه و ۶۷ خبرنگار در کرانه باختری به دست نظامیان صهیونیست زخمی شده‌اند. از این تعداد، حدود ۲۱ نفر با گلوله یا ترکش نارنجک، زخمی شده‌اند. «مسیره شعبان» مسئول بخش آمار مرکز رسانه‌ای نیز اعلام کرد که در طول سال ۲۰۱۹ ارتش‌اشغالگر صهیونیستی ۱۰۰ خبرنگار را به علت انتشار مطالب ضد صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت کرده است، و ۱۸ نفر از آنان، همچنان در زندان‌های این رژیم به سر می‌برند.