kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰

مذاکرات صلح یمن از ادعا تا واقعیت

شورای عالی سیاسی یمن می‌گوید ائتلاف سعودی هیچ گام مثبتی در جهت طرح توقف جنگ در یمن برنداشته و اظهارات سعودی‌ها در این‌باره تنها در چارچوب رسانه‌ای است و جنگ یمن شدیدتر از گذشته ادامه دارد.


  سرویس خارجی-

عربستان پس از 57 ماه تجاوز به یمن و مواجهه با پاسخ‌های سخت، به تدریج مواضعی گرفت که نشان دهد قصد مذاکره با انصارالله و عقب‌نشینی از جنگ را دارد. ریاض که انصارالله را به عنوان یک گروه نامشروع و حتی تروریستی معرفی می‌کرد، گفت به دنبال مذاکره با همین گروه است. این گروه یمنی با تکیه بر پشتوانه قوی مردمی، توانایی بالای نظامی و اقتدار هوایی و زمینی ظرفیت‌های خود را به ائتلاف سعودی نشان داد و سر انجام  پس از حمله به آرامکو و اجرای عملیات «نصر من‌الله» در جیزان بود که به ریاض اعلام کرد تداوم جنگ به معنای زمینه‌سازی برای وارد کردن ضربات سخت‌تری به آل‌سعود خواهد بود.
 این مسئله باعث شد تا «محمد بن سلمان» به عنوان معمار جنگ یمن، به این نتیجه برسد که جنگ یمن تمام شده و باید شکست را بپذیرد. از آن زمان رسانه‌ها از مذاکرات آشکار و پنهان بین مقامات انصارالله و عربستان خبرهای زیادی منتشر کرده‌اند. حتی چند روز پیش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام غربی فاش کرد عربستان «خط تماس داغ» با انصارالله برقرار کرده تا احتمال بروز درگیری را کاهش دهد. اما مدتی است مقامات انصارالله این خبرها را رد کرده و حرف‌های دیگری می‌زنند.
«محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن یکی از این مقامات انصارالله است که گفته، ائتلاف متجاوز هیچ گام مثبتی در جهت طرح ابتکاری «مهدی المشاط» برنداشته است. مهدی المشاط، رئیس ‌شورای عالی سیاسی یمن 29 شهریور گفته بود «حملات پهپادی و موشکی به عربستان را به صورت مشروط متوقف می‌کنیم و امیدواریم که این اقدام با پاسخ مثبت ائتلاف سعودی همراه باشد.» محمدعلی الحوثی در ادامه اعلام کرده که بر خلاف اظهارات برخی مسئولان سعودی، جنگ در یمن ادامه دارد و حتی شدت حملات افزایش یافته است. وی در مورد اظهارات مسئولان سعودی مبنی بر توقف عملیات ائتلاف در یمن تأکید کرد که این اظهارات تنها در چارچوب رسانه‌ای باقی مانده و هیچ مصداق واقعی ندارد.
7 پهپاد سعودی منهدم شد
در تایید اظهارات این مقام یمنی همین بس که شبکه المسیره وابسته به انقلابیون یمن اعلام کرده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ماه جاری میلادی ضربات سنگینی را به متجاوزان سعودی وارد کرده‌اند. بر اساس این گزارش، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تنها طی ماه جاری میلادی ۷ پهپاد جاسوسی رژیم سعودی را در مناطق مختلف ساقط کرده‌اند. این درحالی است که در ماه‌های گذشته نیز نیروهای مقاومت یمن بارها اقدام به سرنگونی پهپادهای جاسوسی سعودی کرده‌اند. همچنین خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، روز جمعه اعلام کرده که سه نظامی این کشور حین انجام ماموریت‌شان در منطقه جنوبی «جیزان» کشته شده‌اند. این خبرگزاری افزوده با احتساب شمار کشته‌شدگان اخیر، از آغاز ماه جاری میلادی 10 نظامی این کشور در درگیری با یمنی‌ها کشته شده‌اند.