kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰

10 سال زندان برای عمرالبشیر به جرم فساد مالی

«عمرالبشیر»، رئیس‌جمهور ۷۵ ساله مخلوع سودان به اتهام فساد مالی به ۱۰ سال زندان محکوم شد. او این اواخر روابط خوبی با آل‌سعود پیدا کرده بود!


عمرالبشیر رئیس‌جمهور برکنار شده سودان که فروردین ماه گذشته در پی قیام مردمی و بلافاصله یک کودتای نظامی برکنار و دستگیر شد سرانجام در دادگاه محکوم شد. البشیر در پایان دادگاهی که دیروز برای بررسی اتهامات فساد مالی وی تشکیل شده بود، به ۱۰ سال زندان محکوم شد. این دادگاه که تحت تدابیر شدید امنیتی در «خارطوم» برگزار شد، تنها به بررسی اتهام فساد مالی رئیس‌جمهور پیشین سودان شامل کسب مال حرام و نگهداری غیرمجاز ارز خارجی پرداخت. مصادره اموال نیز از دیگر احکام دادگاه البشیر بود.
عمر البشیر در جلسات پیشین دادگاه خود به دریافت ۲۵ میلیون دلار از عربستان اعتراف کرده و گفته بود این مبلغ وارد خزانه دولت نشده است. محاکمه عمر البشیر از شهریور ماه گذشته و دو روز بعد از امضای توافق میان شورای نظامی و رهبران جنبش اعتراضی بر سر تقسیم قدرت طی دوره انتقالی، آغاز شد. او چند سال پس از جدایی از ایران و نزدیک شدن به سعودی توسط همین کشور برکنار و به جرم دریافت رشوه از همین کشور (سعودی) از سوی آن محاکمه شد!
عمرالبشیر در دوران ریاست جمهوری خود به ویژه در چند سال اخیر روابط بسیار نزدیکی با عربستان و امارات داشت و به دلیل حمایت از جنگ یمن حدود 15 هزار سرباز سودانی که 40 درصد از آنها کودک سرباز بودند به یمن فرستاد.