kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۷۱۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴

واکنش شدید به تحریم طرح انتقال گاز روسیه آلمان: آمریکا در امور داخلی اروپا مداخله نکند

وزیر خارجه آلمان ضمن انتقاد شدید از تصمیم واشنگتن برای تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا، توقف مداخله واشنگتن در امور اتحادیه اروپا را خواستار شد.

تنش‌ها در روابط آمریکا و اتحادیه اروپا در حوزه‌های مختلف همچنان ادامه دارد و روز به روز نیز بیشتر می‌شود هفته گذشته تیتر اکثر رسانه‌های بین‌المللی از اختلافات گسترده درون ناتو بین فرانسه و آلمان با آمریکا خبر می‌دادند. حالا وزیر خارجه آلمان در اظهارنظر صریح‌تری خواستار توقف مداخلات آمریکا در امور اتحادیه اروپا شده است.
«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان پنجشنبه گذشته در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر تحریم دو پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا، توقف مداخله واشنگتن در امور داخلی اروپا را خواستار شد. ماس در یک پیام توئیتری در واکنش به گزارش «اشپیگل» درخصوص تلاش‌های مداوم واشنگتن برای متوقف کردن پروژه خط لوله «نورد استریم 2» (جریان شمال 2) نوشت: «سیاست انرژی اروپا توسط اروپا و نه آمریکا تعیین و در مورد آن، تصمیم‌گیری می‌شود». بر اساس این گزارش، پروژه خط لوله نورد استریم۲ قرار است گاز طبیعی روسیه را مستقیماً از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل کند. آلمان پروژه خط لوله نورد استریم 2 را برای امنیت انرژی ملی خود ضروری و حیاتی می‌داند، اما واشنگتن مدت‌هاست که تلاش دارد این پروژه را از دور خارج کند. واکنش وزیر خارجه آلمان به یک بند از بودجه دفاعی صدها میلیارد دلاری ۲۰۲۰ آمریکا است که در آن، وضع تحریم‌ها علیه دو طرح خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا گنجانده شده است. آمریکا که پیش از این نیز با پروژه انتقال گاز روسیه به اروپا مخالف بود، در تلاش برای متوقف کردن این پروژه است و کنگره از دولت آمریکا خواسته تا اقدامات بیشتری را برای متوقف کردن دو پروژه خط لوله گاز روسیه به اروپا و ترکیه انجام دهد. با این حال، هفته گذشته، روسیه نخستین خط لوله انتقال گاز طبیعی خود به چین را مورد بهره‌برداری قرار‌داد.
حمله ترامپ به ماکرون
از سوی دیگر، روابط آمریکا با فرانسه نیز همچنان تنش‌آمیز است؛ بر اساس گزارش یک پایگاه آمریکایی؛ «دونالد ترامپ» در جمع گروهی از سفرای خارجی، اظهارات توهین‌آمیزی علیه همتای فرانسوی‌اش مطرح کرده است.
به گزارش فارس، پایگاه «دیلی بیست» روز پنج‌شنبه به نقل از سه منبع مطلع نوشته است که رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا در نشستی غیرعلنی در کاخ سفید، در حضور بیش از ۱۰ سفیر خارجی، اظهارات بسیار تندی علیه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا مطرح کرده است. بر اساس این گزارش، اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا به حدی غیرمعمول بوده که شماری از دیپلمات‌های خارجی حاضر در نشست را به شکل مشهودی معذب و ناراحت کرده و نشستی را که قرار بوده بر همکاری امنیتی قدرت‌های جهانی متمرکز باشد، به محلی برای حملات شخصی ترامپ بدل کرده است.اظهارات خلاف عرف ترامپ چند روز پس از آن مطرح شده که ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ترودو، ماکرون و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال تمسخر رئیس‌جمهور آمریکا هستند.
به نوشته دیلی بیست، افراد حاضر در جلسه ترامپ با سفرای خارجی گفته‌اند او ابتدا از ترودو بدگویی کرده و سپس از ماکرون با لفظی رکیک یاد کرده که معادل مؤدبانه‌تر آن «موی دماغ» است. وی همچنین رئیس‌جمهور فرانسه را «کوتوله» خطاب کرده و ضمنا از وی به دلیل آنچه عدم همکاری کافی ماکرون در مذاکره با ایران خوانده، انتقاد کرده است. ترامپ این اظهارات را در حالی مطرح کرده که نمایندگان دائم کشورهایی چون فرانسه، آلمان، انگلیس، لهستان، آفریقای جنوبی، روسیه و چین در نشست حضور داشته‌اند.یک فرد حاضر در این جلسه به دیلی‌بیست گفته است که ترامپ برای چندین دقیقه به صورت مداوم به ویدئوی درز کرده از اظهارات ترودو و ماکرون پرداخته و به شدت به آنها حمله کرده است. این فرد می‌گوید صحبت‌های ترامپ حاضران را «به صورت مشهودی معذب» کرد. هرچند ترامپ در گذشته با ماکرون روابط خوب و نزدیکی داشت، اما در ماه‌های اخیر به‌خصوص با حرکت فرانسه به سمت استقلال بیشتر اروپا از آمریکا، این روابط شکرآب شده و حتی به نوشته دیلی‌بیست، دیگر اثری از آن دوستی قدیم میان این دو وجود ندارد.